مقداد مومن‌نژاد، تهیه‌کننده در گفتگو با «جام‌جم»:

«شوتبال» برای آینده قهرمان می‌سازد

برنامه تلویزیونی «شوتبال»؛ نامی آشنا برای جوانان ورزش‌دوست است که تازه‌ترین فصل آن روی آنتن شبکه نسیم رفت.
کد خبر: ۱۳۸۲۴۷۵
نویسنده میترا شهبازی - گروه رسانه
در این فصل هم شاهد همان فضای صحنه و مجریان هستیم که به ادامه فصل پنجم می‌پردازد و بار دیگر قصد دارند با نمایش توانمندی‌های ملی که از دل همین جامعه بیرون آمده به تمام جوانان این مرز و بوم نشان دهد «قهرمان‌شدن» فقط با دسترسی به امکانات و فضا‌های ورزشی آنچنانی رقم نمی‌خورد؛ بنابراین هرکسی می‌تواند با تلاش و کوشش در زمره قهرمانان ورزشی کشور قرار بگیرد. البته فصل ششم شوتبال یک تفاوت تماشایی هم نسبت به فصول قبلی دارد و آن‌هم ساخت مستندی از زندگی برخی شرکت‌کننده‌هاست که در حین برنامه به نمایش درمی‌آید و مخاطبان را با فرازونشیب‌هایی که آن‌ها پشت‌سر گذاشته‌اند آشنا می‌کند. در ادامه گفت‌وگوی جام‌جم را با مقداد مومن‌نژاد، تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی را خواهید خواند.

مقداد مومن‌نژاد با اشاره به این‌که شروع برنامه شوتبال به محدوده سال۹۷ برمی‌گردد به جام‌جم می‌گوید: «شوتبال یکی از برنامه‌های موفق شبکه نسیم است که توانسته توجه مخاطبان را به خود جلب کند. همچنین براساس نظرسنجی‌هایی که از مخاطبان این برنامه در فصول مختلف انجام شده می‌توان دریافت همیشه بیشترین و بالاترین میزان رضایتمندی را به خود اختصاص داده است.»

وی با اشاره به پخش چند فصل از این برنامه تلویزیونی بیان می‌کند: «فکر می‌کنم یکی از دلایل موفقیت برنامه شوتبال این است که بعد از نمایش چند دوره از برنامه تمرکزمان را روی نوجوانان به‌عنوان جامعه هدف متمرکز کردیم؛ بچه‌هایی که در محدوده سنی ۱۲ تا ۲۰سال هستند. همچنین با توجه به این‌که در سه فصل گذشته از قهرمانان کشور برای شرکت در مسابقات دعوت کردیم توانستیم شمار بیشتری از مخاطبان را به سمت این برنامه جذب کنیم و حالا می‌بینیم بینندگان با ما همراه شده‌اند و در مسابقات جایگاه قابل‌توجهی یافته‌ایم.»
این تهیه‌کننده برنامه با اشاره به شباهت شوتبال به مسابقات ورزشی بزرگ ادامه می‌دهد: «هرچند شمار مسابقات تلویزیونی به نمایش درآمده کم نیست، اما مسابقه‌ای که برگزار می‌کنیم قدری متفاوت است. این تمایز هم به این دلیل است که گروه‌ها تک‌نفره نیستند و سه‌نفره و چهارنفره هستند؛ بنابراین می‌توانیم ادعا کنیم شوتبال شباهتی به برنامه ورزشی المپیک دارد؛ به‌طوری‌که همچون مسابقات بین‌المللی زنان و مردان جداگانه با هم رقابت می‌کنند و قهرمان می‌شوند.»

مومن‌نژاد اضافه می‌کند: «حتی وقتی به رزومه برنامه نگاه می‌کنید خواهید دید که تمام قهرمانان کشور را برای مسابقات آورده‌ایم. شرکت‌کنندگان هم دقیقا همان حال‌وهوای مسابقات خودشان را در این برنامه تلویزیونی تجربه می‌کنند. حتی آن‌ها همان هیجانی را که در روند مسابقات حس می‌کنند دارند و بار‌ها گفته‌اند انگار در زمین بازی و مسابقات خودمان در حال رقابت هستیم. البته گاهی به‌دلیل فضای برنامه هیجانی فراتر از مسابقات خودشان را در شوتبال تجربه می‌کنند؛ هیجانی که حتی به بیننده هم منتقل می‌شود و خواسته ما هم همین است.»

آدرنالین ورزشکار و بیننده شوتبال، بالا

این تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی تاکید می‌کند: «یکی از اهداف ما در برنامه این است که بیننده را همراه خود کنیم و فکر می‌کنم به این هدف هم رسیده‌ایم، چراکه می‌بینیم تماشاگر در روند بازی، گروه ورزشی خود را انتخاب می‌کند و با اشتیاق می‌خواهد آن‌ها قهرمان شوند. به بیان ساده‌تر تا پایان بازی همراه گروه‌های ورزشی می‌شوند و برنامه را رها نمی‌کنند.»

مومن‌نژاد با اشاره به این‌که برگزاری مسابقات این‌چنینی بر شمار مخاطبان به‌طور محسوسی می‌افزاید، می‌گوید: «طی مسابقات چهار گروه اصلی با ۱۲تیم داریم که دست به رقابت می‌زنند و همگی آن‌ها خانواده و دوستانی دارند و حتی در فضای مجازی فعال هستند که تمام افرادی که آن‌ها می‌شناسند به‌سادگی مخاطب برنامه می‌شوند و سعی می‌کنند رقابت دوستان خود را پیگیری کنند. نکته جالب این است که خیلی از اوقات مربی‌ها و حتی رئیس فدراسیون‌های ورزشی نیز همراه شرکت‌کننده‌ها به استودیو می‌آیند و از نزدیک می‌خواهند شاهد رقابت‌ها باشند.»

وی با اشاره به این‌که شور و اشتیاق مخاطبان برای تماشای مسابقات شوتبال همچون رقابت‌های پرسپولیس و استقلال است، می‌افزاید: «شوتبال در بین ورزشکاران و کسانی که قهرمان کشور هستند به قدری محبوبیت یافته که اکنون خودمان شرکت‌کننده‌ها را دعوت نمی‌کنیم و آن‌ها هستند که تقاضای شرکت می‌دهند و دوست دارند در برنامه حضور یابند؛ حتی گاهی اوقات به سرمربی تیم‌ها که زنگ می‌زنیم و خودشان با اشتیاق تمام می‌خواهند گروه‌ها را برای برنامه معرفی کنند و بفرستند. حتی می‌گویند برای فصل شوتبال هم تیم آماده دارند. همه این‌ها نشان می‌دهد که بینندگان اعم از ورزشکار و مردم عادی همگی درگیر برنامه شده‌اند.»

تهیه‌کننده شوتبال ادامه می‌دهد: «این نکته را هم بگویم که ورزشکاران در جا‌های دیگر دیده نمی‌شوند. حتی اگر رزومه برنامه را هم بررسی کنید خواهید دید قهرمانانی حضور یافته‌اند که در هیچ کجا مثل برنامه شوتبال به‌طورمستمر نبوده‌اند. برای مثال آن‌ها در غیر از این برنامه یک مسابقه می‌دهند و می‌روند و دیگر تلویزیون آن‌ها را نه نشان می‌دهد و نه دعوت می‌کند، اما در برنامه شوتبال حداقل دو تا سه ماه روی آنتن حضور دارند و با دوستان‌شان دست به رقابت می‌زنند. البته آن‌ها همگی قبل از مسابقات آسیایی یا المپیک کنار هم هستند، ولی تجربه چنین رقابتی را نداشته‌اند و بازی با یکدیگر در چنین برنامه‌ای برای‌شان جذاب است.»

شوتبال ۳۸ قسمت مهمان خانه‌ها

مومن‌نژاد درپاسخ به این سؤال که شوتبال قرار است چند قسمت باشد، می‌گوید: «در فصل ششم شاهد ادامه فصل قبلی هستیم و همان‌طور که مخاطبان این برنامه می‌دانند تاکنون حدود ۵۰قسمت به نمایش درآمده و این فصل جدید هم ۳۸قسمت است؛ بنابراین به طور تقریبی دو ماه بیشتر روی آنتن نیستیم و همان‌طور که تا قبل نوروز امسال استراحت یک‌ساله به مخاطبان خودمان داده بودیم این بار هم این استراحت را می‌دهیم؛ وقفه‌ای که با آن حتی مدل اجرای برنامه را تغییر دادیم؛ بنابراین خیلی کوتاه می‌آییم و خیلی زود هم شوتبال به اتمام می‌رسد.»

وی اضافه می‌کند: «به‌عنوان تهیه‌کننده دوست ندارم برنامه خیلی روی آنتن بماند و ترجیح می‌دهم فقط دوماه باشیم و بعد شش ماه تا یک سال برنامه‌ای نداشته باشیم. این فاصله باعث می‌شود هم مخاطب خسته نشود و هم ما از این وقفه استفاده کنیم تا برنامه به‌روزتری را در دوره بعدی ارائه کنیم.
این تهیه کننده برنامه تلویزیونی در پاسخ این سؤال که آیا مخاطبان این برنامه شاهد تغییراتی هستند یا نه، بیان می‌کند: «همان‌طور که اشاره کردم با توجه به این‌که برآورد ۱۰۰قسمتی با شبکه نسیم داشتیم که تاکنون حدود ۵۰قسمت آن را تحویل داده‌ایم فصل ششم هم به‌نوعی ادامه فصل پنجم است؛ بنابراین فضای دکور، طراحی صحنه، بازی‌ها و حتی مجریان تغییر چندانی نکرده است، فقط قدری در بازی‌ها و مسابقات تغییرات کوچکی ایجاد کرده‌ایم. البته از همین جا به مخاطبان وعده می‌دهم در فصل ششم منتظر یک اتفاق جذاب هم باشند.»

مومن‌نژاد اضافه می‌کند: «محتوای جدیدی به برنامه باعنوان مستند از زندگی برخی شرکت‌کننده‌ها اضافه شده است. در این مستند به خانه شرکت‌کننده‌ها می‌رویم و با آن‌ها گفتگو می‌کنیم تا از زاویه دیگری هم به خانه بینندگان ورود کنیم. البته نه همگی بلکه فقط کسانی که سوژه‌های جذاب‌تری هستند و حرفی برای گفتن دارند. این جذابیت هم از اینجا می‌آید که آن‌ها از کدام شهرستان آمده‌اند و چقدر زحمت کشیده‌اند تا به امروز برسند و نام‌شان ماندگار شود.»

وی تاکید می‌کند: «برای مخاطب چندان زندگی ورزشکاران تهرانی که به امکانات و ورزشگاه‌های حرفه‌ای دسترسی دارند، جذابیت ندارد، اما فراز و نشیب‌هایی که ورزشکاران شهرستانی طی می‌کنند تا به موفقیت برسند برای بیننده جالب است. الان از ۵۰ ورزشکار قهرمان دختر که انتخاب کرده‌ایم ۳۰نفر شهرستانی و بقیه تهرانی هستند. برای تمام این بازیکنان بلیت می‌گیریم و هتل رزرو می‌کنیم تا در برنامه حاضر شوند.»
​​​​​​​
انتخاب قهرمانان از بطن جامعه

این تهیه‌کننده علاقه‌مند به ورزش می‌گوید: «هیچ کدام از قهرمانان ورزشی به‌اصطلاح بچه پولدار نیستند و هیچ‌کدام از خانواده‌های مرفه نبوده‌اند و همگی بچه‌های رنج کشیده‌اند، یعنی باید بپذیریم قهرمانان کشورهمگی سختی کشیده هستند و از دل همین خانواده‌ها بیرون آمده‌اند. همان‌طورکه بچه‌های کشتی‌گیر هیچ‌کدام ثروتمند نبوده‌اند، قهرمان‌های کشور هم این مدلی هستند؛ بنابراین حرف زدن قهرمان‌ها با جامعه‌ای که دچار بحران جوان است و جوانان خودشان را گم کرده‌اند، خوب است.»

وی اضافه می‌کند: «جوانان می‌توانند ببینند و بفهمند کسی که قهرمان شده سالم زندگی کرده و نام او جهانی شده و همه او را می‌شناسند؛ بنابراین تاکیدمان روی این کلید واژه است که تماشاچی بداند ورزشکاران مردمی هستند. از این رو اگر ادعا کنم تولید قهرمان می‌کنیم، بیراه نگفته‌ام. می‌خواهیم مردم بدانند قهرمانان ورزشی همگی با اخلاق هستند و زن‌ها و مرد‌ها همگی ورزش کنند و حتی اگر نمی‌خواهند قهرمان شوند، ورزشکار و سلامت باشند.»

مومن‌نژاد ادامه می‌دهد: «با همین دیدگاه سری ششم شوتبال ساعت۲۱ یکشنبه شب هفته گذشته روی آنتن رفت و قرار است هفته‌ای چهار روز این برنامه با حضور یک روز در میان زنان و مردان از شنبه تا چهارشنبه پخش شود.»

این تهیه کننده تاکید می‌کند: «یکی از تفاوت‌های جذاب و متمایز برنامه شوتبال که بار‌ها به بنده گفته شده این است که از سال۱۳۹۹ اولین برنامه تلوزیونی هستیم که زنان در آن به‌عنوان مسابقه دهنده شرکت کرده‌اند و دست به رقابت می‌زنند؛ یعنی نه‌تن‌ها طی چند دهه اخیر چنین اتفاقی در رسانه‌ملی رخ نداده بود بلکه حتی قبل از انقلاب هم زنان در چنین مسابقاتی حضور نداشتند.» وی با اشاره به این‌که تمام کسانی که علاقه‌مند به ورزش هستند به شوتبال علاقه دارند و این برنامه با هدف جوانان ساخته شده است، بیان کرد: «ورزشی‌ها این برنامه را می‌بینند و دوست دارند. البته شوتبال برنامه‌ای نیست که قشر سالمند علاقه چندانی به آن نشان دهد. همچنین در این برنامه هدف ترویج ورزش برای جوانان و خانواده‌هاست. خیلی از خانواده‌ها که از شهرستان‌ها می‌آیند، می‌گویند این فردی که در برنامه نشان دادید چطور قهرمان شده و ما هم می‌خواهیم دختر یا پسرمان قهرمان شوند. چنین بازخورد‌هایی خیلی داشته‌ایم و مشاهده همین‌ها به انگیزه گروه برای ادامه ساخت شوتبال می‌افزاید.»

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها