مسعود نجفی، تهیه کننده «وقایع اتفاقیه» شبکه نمایش در گفت‌وگو با «جام‌جم» بیان کرد

روزشمار سینما در سیما

گفتگو با مسعود نجفی، کارگردان

«قاب عاشقی» بر بال نسیم

قاب‌های ماندگاری از آثار نمایشی داریم که کارگردانان مختلف آن‌ها را خلق کرده‌اند؛ قاب‌هایی که برای همیشه در ذهن‌مان باقی خواهدماند، اما گاهی ممکن است به دلیل روزمرگی‌ها و دلمشغولی‌هایی که داریم، این قاب‌های به یاد ماندنی را فراموش کنیم، اما این روز‌ها شبکه نسیم به واسطه برنامه «قاب عاشقی» نه تنها این قاب‌ها را برایمان زنده کرده، بلکه سراغ چهره‌هایی رفته‌است که این قاب‌ها را خلق کردند یا هنرمندانی دعوت کرده که درباره این قاب‌ها صحبت کنند.
کد خبر: ۱۳۸۰۷۸۱
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه
این برنامه با نام قاب عاشقی به کارگردانی مسعود نجفی ساعت۲۳ از شبکه نسیم پخش می‌شود. با او درباره این برنامه گفتگو کردیم.

مسعود نجفی، کارگردان قاب عاشقی درباره شکل‌گیری طرح این برنامه به جام‌جم می‌گوید: سال‌ها پیش که در سازمان سینمایی بودم، در ایام محرم که معمولا سیاهپوش می‌کنند و کتیبه‌هایی می‌زنند، تصمیم گرفتیم فضای سینمایی را سیاهپوش کنیم و به فیلم‌هایی بپردازیم که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به امام حسین (ع) و ایام محرم پرداخته‌بود. به همین دلیل فیلم‌ها را درآوردیم، هر کدام را یک کتیبه کردیم و یک نمایشگاه شد. در واقع این اقدام هم فضای سازمان سینمایی و وزارت ارشاد را معرفی کرد و هم مورد استقبال قرار گرفت و هر سال ادامه پیدا کرد؛ بنابراین چند روز قبل از محرم امسال ایده تصویری کردن این موضوع را به شبکه نسیم دادم و قرار شد خیلی سریع انجام شود و در جدول پخش گذاشتند.

وی ادامه می‌دهد: طرح این قضیه تا روی آنتن رفتن قسمت اول آن، چهار روز شد و به سرعت ۱۵ شب اول محرم را هر شب به یکی از فیلم‌ها پرداختیم؛ فیلم‌هایی که به صورت مستقیم به موضوع کربلا و امام‌حسین (ع) می‌پرداخت، مثل سفیر و روز واقعه. همچنین به فیلم‌هایی که شاهد تحول شخصیت داستان که به خاطر حضورشان در مراسم عزاداری یا به نوعی مرتبط بودند، پرداختیم. برای هر فیلم یک شب در نظر گرفتیم، اما به خاطر اهمیت فیلم روز واقعه دو شب رفتیم و فیلم سفیر را که اولین فیلم مطرحی است که در این حوزه کار شده و برای اولین بار آقای حسن جلایر تهیه‌کننده‌اش که خیلی‌ها خبر نداشتند ایشان کجاست و چه کار می‌کند، جلوی دوربین آوردیم و دو قسمت راجع به فیلم سفیر صحبت کرد. به دلیل بازخورد‌های مثبتی که کار داشت، قرار شد این را ادامه دهیم. البته سری دوم برنامه از اربعین و از جمعه شب شروع شد. قسمت اول سری دوم برنامه با حضور وحید چاوش به مستند‌هایی پرداختیم که به پیاده‌روی اربعین و موضوع اربعین می‌پرداخت. وحید چاوش کسی است که اولین مستند را در این حوزه ساخته و بیشترین کار‌ها را داشته‌است. شب دوم به فیلم دخیل ساخته داریوش یاری اختصاص داشت.

بررسی آثار رسول ملاقلی‌پور

این کارگردان بیان می‌کند: وقفه‌ای هم تا ۳۱ شهریور می‌افتد و همزمان با هفته دفاع‌مقدس دو برنامه در ۳۱ شهریور و یک مهر داریم که با حضور اکبر نبوی آثار رسول ملاقلی‌پور را مرور می‌کنیم. شنبه دوم مهر که شب شهادت امام‌حسن (ع) و رحلت پیامبر (ص) است با حضور محمدمهدی حیدریان به فیلم محمد رسول‌ا... مجید مجیدی می‌پردازیم.

سوم مهر که روز شهادت است با حضور مهدی فخیم‌زاده و غلامرضا موسوی تهیه‌کننده فیلم تنهاترین سردار به این فیلم می‌پردازیم. چهارم مهر که شب شهادت امام‌رضا (ع) است به فیلم‌هایی که در مورد امام رضا (ع) ساخته شده می‌پردازیم و این برنامه را در حرم امام رضا (ع) ضبط کردیم و روز شهادت با حضور مهدی فخیم‌زاده و سعید اسماعیلی به فیلم ولایت عشق می‌پردازیم. دو شبی که باقی می‌ماند، یعنی چهارشنبه و پنجشنبه دو قسمت دفاع‌مقدسی است و به فیلم عقاب‌ها به عنوان پر مخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران و فیلم جنگی با حضور علی‌اکبر مزینانی تهیه‌کننده کار می‌پردازیم.

وی در پاسخ به این پرسش که این برنامه قرار است چه دستاوردی برای مخاطبان داشته‌باشد، توضیح می‌دهد: مخاطب در جریان صفر تا صد تولید فیلم قرار می‌گیرد که چه اتفاقی افتاده و بعضا ناگفته‌هایی مطرح می‌شود؛ مثل مسائلی که در مورد فیلم سفیر مطرح شد. فیلم سفیر در سال ۶۳ ساخته شده و پرفروش‌ترین فیلم سال شده و در آن زمان کار مطرحی بوده و هنوز هم قابل دفاع است و درباره جزئیاتش نکات و صحبت‌هایی مطرح می‌شود که برای مخاطب جذاب است و همین طور فیلم روز واقعه.

ناگفته‌های جنگ

نجفی عنوان می‌کند: به عنوان کسی که سال‌ها کار خبرنگاری کرده، سعی داشتم سراغ نکات و کسانی برویم که کمتر به آن‌ها پرداخته شده؛ مثلا شاید خیلی‌ها ندانند جمشید حیدری اولین فیلم دفاع‌مقدس را ساخته و در شرایطی که جنگ شروع شده‌بود و خیلی‌ها خبر نداشتند اوضاع چطور است، ایشان یک فیلمنامه آماده کرده بود و فیلم دفاع‌مقدس ساخته‌است. همچنین درباره فیلم عقاب‌ها که همه با آن خاطره دارند و این فیلم را دیدند نکاتی مطرح می‌شود که شاید بسیار جدید باشد. وی می‌افزاید: ضمن این که فضای تلویزیون در این ایام عزاداری فضای عزاداری است و دیدن این صحنه‌ها و صحنه‌های سوگواری که در فیلم‌ها بوده از دید مخاطب جذابیت دارد و هنرپیشه‌های مطرح و مورد علاقه شان را در دسته‌ها و صحنه‌های عزاداری می‌بینند، برایشان جذابیت دارد. نجفی درباره بازخورد برنامه در میان مخاطبان تصریح می‌کند: بازخورد آن‌قدر مثبت بوده که تصمیم گرفته‌شد ادامه پیدا کند و برای خودم هم بازخورد‌های خوبی بود. فکر نمی‌کردم کاری که مطرح شدن ایده تا پخش قسمت اول، سه چهار روز طول کشید، خروجی‌اش این باشد. در بخش مهمان سعی کردیم مهمانان ویژه دعوت کنیم که اتفاقا در فضای مجازی هم خیلی پربیننده شد و بازخورد خوبی دریافت کردیم. البته باید بگویم دعوت از مهمانان کار راحتی نبود و سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم. برخی مهمانان همکاری لازم را نمی‌کردند. در مجموع از مدیر شبکه‌نسیم و مدیر تامین برنامه این شبکه تشکر می‌کنم که به من اعتماد کردند و کار را سپردند.

بهره بردن از زمان

مسعود نجفی، کارگردان درباره این‌که چطور این برنامه مجری ندارد، می‌گوید: از ابتدا می‌خواستیم با توجه به زمان برنامه، مباحث کاربردی برای مخاطبان مطرح شود؛ به همین دلیل برنامه مجری ندارد؛ ضمن این که موشن معرفی فیلم و موشن معرفی مهمان داریم و گفتار متنی راجع به خود فیلم هم پخش می‌شود؛ بنابراین زمانی را که به مهمان اختصاص می‌دادیم، حدود ۲۰ دقیقه می‌شد که حضور مجری زمان مفید مهمان را می‌گرفت. به همین دلیل تلاش کردیم بیشتر به خود مهمان بپردازیم و از زمان‌مان بتوانیم برای بهره‌بردن از مهمان استفاده کنیم.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها