نقد موشکافانه داستان حضرت قاسم(ع) در حوزه هنری

خطری که تا پنج‌سال دیگر ادبیات‌آیینی را تهدید می‌کند!

داستان‌هایی از کودکان کاروان حسینی در کربلا

بچه‌های عاشورا؛ دلاوران تا همیشه

محرم که شروع می‌شود، سوال‌هایش تمامی ندارد. ۱۲ساله است. در دل کوچکش عشق به امام حسین(ع) و فرزندان حضرت را دارد. از همان سال‌های اول کودکی‌اش که با ماه محرم آشنا شد و پا در هیات و مسجد گذاشت، تشنه دانایی درباره واقعه عاشورا و دلیل وقوع آن بود. برایش که توضیح می‌دادم بیشتر از همه نگران کودکان حاضر در صحرای کربلا بود. این‌که آنها که بودند، چند سال داشتند، آنها در جنگ چه می‌کردند، اصلاً چرا آنها هم باید در این صحنه حضور می‌داشتند و در آخر چه سرنوشتی برایشان رقم خورده است. سوالاتی بود که ذهن کوچکش دائم تکرار می‌شد. تصمیم گرفتم این‌بار پاسخ سوالاتش را از لابلای داستان‌هایی که برای آگاهی بهتر کودکان و نوجوانان از واقعه عاشورا که براساس منابع موثق و معتبر نوشته شده است، کسب کند.
کد خبر: ۱۳۸۰۱۱۸
نویسنده عطیه هراتی مطلق - خبرنگار

«بچه‌های عاشورا» از آن کتاب‌هایی است که به طور ویژه به داستان رشادت‌ و دلیری کودکان و نوجوانان حاضر در کاروان امام حسین(ع) اشاره دارد که در راه اسلام، دلاوری و فداکاری بسیار انجام دادند. این مجموعه شامل هفت قصه از زبان بزرگمردان کوچک است که نویسنده هر قصه‌اش را به یکی از شهدای کودک و نوجوان صحرای کربلا اختصاص داده است.
عطش و آتش
قصه حضور حضرت علی اکبر(ع)، فرزند بزرگوار امام حسین(ع) است. در این داستان آمده است؛ علی‌اکبر(ع) با لب‌های تشنه و در دل آتش آن‌قدر شمشیر زد تا بتواند دشمنانی را که آب را بر روی پدر، خواهران، زنان و کودکان بسته است  شکست دهد، و در نهایت با تیری که از کمان لشکر دشمن کمانه کرده بود به شهادت رسید.
مرد و میدان
داستان حضور حضرت قاسم(ع)، فرزند بزرگوار امام‌حسن(ع)است‌. قصه قاسم دلیر که پس مشاهده ظلم دشمن از امام حسین(ع) خواست تا اجازه بدهد وارد میدان شود. سپاهیان جنگیدنش را باور نمی‌کردند، کوچک‌تر از آن بود که شمشیر سنگین و بزرگی را بالای دست ببرد اما به راحتی می‌جنگید و چندین نفر از سپاه دشمن را نابود کرد. در نهایت عمرو بن سعد بن ثقیل با ضربه شمشیر حضرت قاسم را به شهادت رساند.
از غریبه‌ها می‌ترسم
مربوط به حضور محمد فرزند سعید بن عقیل در کاروان کربلایی امام حسین(ع) است که توسط هانی بن ثبیت حضرمی، پیش چشم مادرش شهید می‌شود‌.
جنگجوی کوچک
چهارمین داستان کتاب از دلاوری‌های عبدا... فرزند حسن بن علی (ع) می‌گوید. ایشان هم از جمله کودکان و نوجوانانی است که در مقابل قوم ظالم ابوسفیان مقاومت کرد و در نهایت هنگام یاری به امام‌حسین(ع) به شهادت رسید. 
اسیران کوچک
قصه شهادت مظلومانه و غریبانه پسران مسلم بن عقیل یاور و پسر عموی بزرگوار امام حسین (ع) است. داستان از خانه پیرمرد زندانبان که دو فرزند عزیز مسلم را زندانی کرده آغاز می‌شود و روز و شب‌هایی که این دو کودک به دور از آشنایانشان با پای برهنه در بیابان‌های سوزان به دنبال راهی برای رسیدن به حضرت زینب (س) هستند، ادامه می‌یابد. ایشان در نهایت توسط حارث یکی از لشکریان حریص عبیدا... شهید شدند.
کوچه به کوچه
ششمین داستان از قاسم، فرزند عزیز حبیب بن مظاهر مسن‌ترین یاور امام می‌گوید. او کودکی بود که پدرش برای یاری‌رساندن به امام حسین(ع) رفته بود و مدت‌ها از ایشان هیچ خبری نداشت. روزی که سر بریده پدرش آویزان بر گردن اسب وارد کوفه می‌شود و قاسم کوچه به کوچه به دنبال پدر می‌دوید تا بتواند سر بزرگوار پدرش را از سوار بگیرد و این گونه داستان ادامه دارد.
شمشیر و اسب زخمی
قصه آخر داستان پسر جناده بن حارث سلمانی با نام عمرو است. او که پس از شهادت پدر به اذن مادرش برای یاری به فرزند فاطمه(س) به میدان جنگ می‌رود و به شهیدان کربلا می‌پیوندد.
مجموعه بچه‌های عاشورا نوشته خانم طاهره ایبد نویسنده پرافتخار حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان است. این کتاب سال ۸۱ جایزه ویژه کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را کسب کرد و در جشنواره قصه‌های قرآنی در سال ۸۹ برگزیده شد. از تصویرگری‌های زیبای این کتاب که حاصل هنر مسعود قره‌باغی است نمی‌توان بی‌سخن گذشت.
یکی از نقاط قوت و مثبت کتاب تصاویری گویا، پر احساس و مناسب هر قصه است که محتوای داستان‌ها را برای مخاطب کودکش ملموس‌تر می‌کند. این کتاب توسط انتشارات به‌نشر در ۱۱۲ صفحه و قطع وزیری کوتاه چاپ و منتشر شد. در ایام ماه محرم و صفر، با تهیه و مطالعه این کتاب می‌توانید در قرعه‌کشی پویش مطالعاتی « از حسین(ع) بخوانیم» شرکت نمایید.

منبع:‌ ضمیمه قفسه روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها