جزئیات دستمزد داوران ایرانی در لیگ‌های مختلف

چند می‌گیری سوت بزنی؟

هر چند دستمزد داوران در دوران ریاست عزیزی‌خادم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افزایش چشمگیری داشت، ولی فعالان این عرصه همچنان معتقدند دستمزدشان در قیاس با گردش مالی فوتبال «هیچ» است.
کد خبر: ۱۳۷۹۶۵۲
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش

درآمد داوران در بازی‌های بین‌المللی به مراتب بیشتر است و خدا خدا می‌کنند در مسابقاتی، چون لیگ قهرمانان آسیا قضاوت کنند. برای داورانی که در اروپا فعالیت می‌کنند نیز حضور در رقابت‌هایی، چون لیگ قهرمانان، لیگ اروپا یا لیگ کنفرانس درآمد خوبی به همراه می‌آورد. به طور مثال سال گذشته یکی از رسانه‌های انگلیسی نوشت درآمد داوران درجه یک و نامی این کشور تا ۲۰۰ هزار پوند در سال می‌رسد که البته در قیاس با دستمزد بازیکنان بسیار کم است. تا فصل قبل هر داور وسط در فوتبال جزیره ۱۵۰۰ پوند و هر کمک داور ۸۵۰ پوند دریافت می‌کردند که این رقم امسال افزایش داشته است.
علیرضا فغانی داور مطرح ایران هم می‌گوید: «درآمد داوران کشورمان در داخل خوب نیست. من در استرالیا به ازای هر قضاوت در لیگ ۲۰۰۰ دلار استرالیا دریافت می‌کنم. البته آنجا هزینه زندگی بالاست و قابل قیاس با ایران نیست، ولی نمی‌توان کتمان کرد که درآمد داوران ما باید بالاتر برود.»

از آنجا که تعداد داوران لیگ‌برتر ایران در مقایسه با کشور‌های دیگر چند برابر است، بنابراین سهم‌شان در طول فصل از میزان قضاوت‌ها زیاد نیست و به تناسب درآمدشان هم کمتر است. آن‌ها معمولا دستمزد‌های خود را به موقع نمی‌گیرند و بخشی از درآمدشان هم به عنوان مالیات کم می‌شود. مثلا سال گذشته ۱۵۰ داور در لیگ‌برتر حضور داشتند و سخت به داوران بازی می‌رسید. امسال هر چند این تعداد به حدود ۱۰۰ رسیده، ولی همچنان زیاد است. فغانی می‌گوید: «تعداد داوران وسط لیگ استرالیا ۶ داور اصلی به اضافه چند داور ذخیره است و به همین خاطر معمولا هر هفته به داوران خوب قضاوت می‌رسد.»، اما در اینجا بازی‌های انتخاباتی و پشت پرده‌های آن باعث می‌شود تا مدام فهرست داوران پر شود و این به کیفیت عملکرد داوری نیز ضربه بزند. به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از مشکلات، زنجیروار کنار هم قرار گرفته‌اند تا همچنان انتقادات زیادی به عملکرد داوران وارد شود، اما بی‌شک موضوع دستمزد‌ها هم اهمیت دارد. در جداول زیر شما به طور دقیق از رقم دستمزد داوران در عرصه‌های مختلف مطلع می‌شوید. بیشترین درآمد متعلق به داوران وسط لیگ‌برتر با دریافت مبلغ ۵ میلیون و ۹۶ هزار تومان است. در عرصه آقایان، کمترین درآمد داوران وسط متعلق به لیگ جوانان، نوجوانان و نونهالان است که به ازای هر قضاوت ۴۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان دریافت می‌کنند. در جداول زیر نکته مهم و اساسی درآمد کم داوران به ویژه در فوتبال پایه است. البته افشاریان رئیس کمیته داوران اعلام کرده در تلاش هستند تا دستمزد‌ها را افزایش دهند.
این شما و این جزئیات دستمزد داوران زن و مرد فوتبال و فوتسال.
 
چند می‌گیری سوت بزنی؟روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها