جزئیات دستمزد داوران ایرانی در لیگ‌های مختلف

چند می‌گیری سوت بزنی؟

باز هم مسئولان خود را پشت کمک داور ویدئویی پنهان کردند

VAR وعده سرخرمن!

اشتباه عجیب داوران لیگ‌برتر، تمام نشدنی است و مسئولان کمیته داوران و فدراسیون همچنان برای برداشتن فشار از روی خود وعده VAR و آینده را می‌دهند؛سناریویی تکراری که دیگر چشم‌ها از دیدنش و گوش‌ها از شنیدنش‌ خسته شده است.
کد خبر: ۱۳۷۹۰۴۳
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش
خداداد افشاریان در آخرین مصاحبه وعده از ورود کمک داور ویدئویی در اواخر لیگ جاری داد. او از تائید حراست وزارت ورزش گفت و از این‌که باشگاه‌ها باید آرام آرام خود را آماده خرید این سیستم کنند. افشاریان، اما توضیح نداد که بعضی از ورزشگاه‌ها مثل ورزشگاه خانگی ملوان اصلا شرایط راه‌اندازی VAR را ندارد. یکی از کارشناسان داوری که دوست ندارد نامش فاش شود، می‌گوید: «چند ورزشگاه نمی‌توانند میزبان VAR باشند. مانده‌ام چطور دوستان وعده سر خرمن می‌دهند.»

دیروز محمدرضا اکبریان داور باسابقه لیگ‌برتر که فصل گذشته خداحافظی کرد، لب به سخن گشود و اظهارات مسئولان فدراسیون و کمیته داوران را نقض کرد: «راه‌اندازی کمک داور ویدئویی به این سادگی نیست. شما بعد از خرید و نصب و راه‌اندازی، مرحله آموزش را دارید که خودش کلی زمان می‌برد. بعد باید آفلاین VAR را داشته باشید. تمام این‌ها هم منوط به تائید فیفاست. حالا چطور تصور می‌کنید به اواخر این فصل می‌رسد؟» او مکثی می‌کند و ادامه می‌دهد: «در خوشبینانه‌ترین حالت اگر همین امروز استارت بزنیم، تا نیم‌فصل سال آینده کمک داور ویدئویی می‌رسد. در غیر اینصورت شما زمان طولانی‌تری در نظر بگیرید.»

با توجه به درگیری‌های فدراسیون، تغییرات مداوم مسئولان و البته تامین هزینه‌ها، بعید به نظر می‌رسد حتی تا آخر فصل آینده هم این سیستم در لیگ برتر آغاز به کار کند؛ بنابراین به جرات می‌توان گفت باشگاه‌ها و طرفداران دل خود را صابون نزنند که حالا حالا‌ها خبری از VAR نیست. به این ترتیب منتظر تکرار اشتباهاتی، چون دیدار‌های سپاهان-نساجی و پیکان-نساجی باشید؛ دو اشتباهی که باعث شد مخ همه سوت بکشد. در دیدار دوم داور جای مشت را زیر چشم مهاجم نساجی دید و ابتدا هم پنالتی گرفت، اما به شکل عجیبی بعد از مشورت با کمک‌هایش تصمیم خود را تغییر داد. اکبریان یک ایراد اساسی به عملکرد داوران در فصل جدید وارد می‌کند: «شما اشتباهات را مرور کنید. هر جا کمک‌ها می‌توانستند به داور وسط یاری دهند، برعکس عمل کرده‌اند. در بازی پیکان و نساجی، گنجی داور وسط با دیدن آسیب چشم علی شجاعی پنالتی گرفت، ولی کمک‌ها نظرش را عوض کردند! در بازی سپاهان-نساجی هم کمک‌ها صحنه را دیدند، ولی به داور نگفتند باید مظاهری اخراج شود.» کما این‌که خود مظاهری در مصاحبه‌ای گفت اگر جای داور بود، خودش را اخراج می‌کرد. اکبریان اضافه می‌کند: «بنابراین کار گروهی داوران ضعیف است. به خود افشاریان هم گفتم که تا این کار گروهی درست نشود، اشتباهات ادامه خواهد داشت.»

کمیته داوران فدراسیون هم به جای آن‌که دلخوش به VAR باشد و به هواداران و باشگاه‌ها وعده آینده را بدهد، می‌تواند روی ضعف داوران کار کند. یکی از داوران مطرح و سابق لیگ که دوست ندارد با کمیته داوران وارد جنگ شود، به جام‌جم می‌گوید: «مثلا مدرس بین‌المللی از اسپانیا برای داوران آورده‌اند... طرف کلا درباره VAR حرف زده، در حالی که هنوز ما این سیستم را در لیگ نداریم. چرا؟ من به شما می‌گویم. خواستند همه چیز را از سر باز کنند. این مدرس آمده بود خاورمیانه. دیدند نزدیک است او را آوردند که مثلا عنوانش دهان‌پرکن باشد. مگر ما کمک داور ویدئویی داریم که پایه و بیس جلسه با داوران درباره این سیستم و کار با آن بوده است؟!» آیا با این وضعیت می‌توان منتظر کاهش اشتباهات داوران در لیگ‌برتر بود؟

گران تمام می‌شود!

آنطور که فدراسیون فوتبال گفته، هزینه نصب و راه‌اندازی کمک داور ویدئویی با باشگاه‌هاست. هنوز رقم نهایی اعلام نشده، ولی بر سر این موضوع هم اختلاف نظر است. گویا شرکت بلژیکی جزو گرانترین شرکت‌هاست، اما در مقابل آمریکایی‌ها با اختلاف رقم حدودا ۱۰۰ هزار دلاری آن را تامین می‌کنند. از آنجا که فدراسیون نمی‌خواهد با آن‌ها همکاری کند، رای به همکاری با بلژیکی‌ها داده است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها