سوالات متداول در ارتباط با کولر گازی

راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ
کد خبر: ۱۳۷۶۳۳۴
یکی از کارهای مهم قبل از خرید کولر گازی تعیین ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ فضای مورد نظر می باشد. ظرفیت سنجی کولر گازی به این صورت است که ابتدا باید بدانید که کولر گازی ها در ظرفیت های 9000 الی 60000 بی تی یو طراحی و تولید می شوند که هر کدام متراژ مشخصی را پوشش می دهند. اگر قطعات کمپرسور به صورت مداوم کار کنند دچار استهلاک و آسیب خواهد شد. به همین دلیل انتخاب کولر گازی با ظرفیت اشتباه برای شما زیان آور خواهد بود. برای تعیین ظرفیت بهتر است از یک کارشناسان با تجربه و کاربلد کمک بگیرید زیرا عواملی مانند موقعیت ساختمان، نوع آب و هوا منطقه، تعداد پنجره ها، نوع کاربری، تعداد اعضا و... در ظرفیت سنجی تاثیر خواهد داشت به همین دلیل کارشناس مربوطه با در نظر گرفتن این موارد ظرفیت درست تری را برای محیط تعیین می نماید. به صورت کلی ظرفیت سرمایشی 9000 برای متراژ 12 الی 20 متر مربع، ظرفیت 12000 برای متراژ 20 الی 30 متر مربع، ظرفیت 18000 برای متراژ 30 الی 45 متر مربع، ظرفیت 24000 برای متراژ 45 الی 60 متر مربع، ظرفیت 30000 برای متراژ 60 الی 75 متر مربع، ظرفیت 36000 برای متراژ 75 الی 90 متر مربع، ظرفیت 48000 برای متراژ 90 الی 120 متر مربع و ظرفیت 60000 برای متراژ 120 متر به بالا مناسب خواهد بود. هر چه ظرفیت دستگاه بالا تر باشد از آن برای مکان هایی با متراژ بالا مانند مساجد، هتل ها، فروشگاه ها و... استفاده خواهد شد.

راهنمای خرید کولر گازی بر اساس متراژ

از کجا بفهمیم کولر گازی چند هزار است


هنگام خرید کولر گازی ظرفیت دستگاه را به شما اعلام می کنند اما برای اطمینان و جلوگیری از کلاهبرداری افراد سودجو بهتر است که روش تشخیص چند هزار بودن کولر گازی را بدانید. یکی از روش های اطلاع از ظرفیت اسپلیت خواندن پلاک کولر گازی می باشد. با مراجعه به کندانسور و بررسی بدنه دستگاه می توانید علاوه بر ظرفیت سایر مشخصات فنی کولر اسپلیت را مشاهده نمایید. در پلاک دستگاه کلمه ظرفیت که نشان دهنده چند هزار بودن دستگاه است با اصطلاح Capacity نشان داده می شود. روش دیگر برای تشخیص ظرفیت اصلی کولر گازی محاسبه قطر لوله های رفت و برگشت مبرد دستگاه می باشد. این روش علاوه بر امکان تشخیص ظرفیت این امکان را فراهم می آورد که از مجهز بودن دستگاه به فناوری اینورتر نیز آگاه شوید زیرا لوله های رفت و برگشت کولر گازی اینورتر یا معمولی متفاوت است. به عنوان مثال کولر گازی اینورتر 12000دارای قطر لوله رفت 6 میلی متر و قطر لوله برگشت آن 12 میلی متر می باشد.

از کجا بفهمیم موتور کولر گازی اینورتر است

از کجا بفهمیم موتور کولر گازی اینورتر است


با بررسی برچسب فنی کولر اسپلیت می توانید اینورتر بودن کولر گازی را بررسی کنید اما روش های دیگری نیز وجود دارد که از طریق آن می توانید از مجهز بودن دستگاه به اینورتر مطمئن شوید. گاز مصرفی کولر گازی های اینورتر r410a می باشد. همچنین این کولر گازی ها به دلیل این که کم مصرف تر از نوع معمولی هستند با آمپر کمتری کار می کنند بنابراین چک کردن آمپر دستگاه از دیگر راه های تشخیص اینورتر بودن آن می باشد. مجهز بودن کولر گازی به برد اینورتر از دیگر راه های تشخیص می باشد که کاملا مشخص می کند این دستگاه از نوع اینورتر است یا معمولی. کولر گازی اینورتر با کمپرسور دور متغییر کار می کند به همین دلیل می تواند تا میزان قابل توجهی در مصرف برق صرفه جویی کند. همچنین به دلیل وارد نشدن شک های مداوم و خاموش و روشن شدن های مکرر موتور دستگاه از طول عمر بیشتر برخوردار خواهد بود.

از کجا بفهمیم کولر گازی گرمایش دارد


برای اینکه بدانیم کولر گازی گرمایش دارد یا خیر می توانید برچسب فنی دستگاه را چک نمایید. تمامی کولر اسپلیت ها دارای یک پلاک فنی هستند که تمام اطلاعات فنی دستگاه در آن ثبت شده است. اصطلاح cooling نشان دهنده سرمایش کولر گازی و اصطلاح  heatingگرمایش اسپلیت را نشان می دهد. همچین اگر دستگاه دارای شیر سه طرفه باشد نشان دهنده امکان تامین گرمایش آن خواهد بود. علاوه بر این شما با بررسی دفترچه راهنمای کولر گازی می توانید گرمایش داشتن کولر گازی را چک نمایید. مشتریان برای اطمینان بیشتر می توانند از نمایندگی کولر گازی سوال کنند. این روش ها برای افراد مبتدی بسیار کارآمد خواهد بود زیرا افراد متخصص تنها با یک نگاه متوجه این مسئله خواهند شد.

کولر گازی از چه گازی استفاده می کند


گاز مبرد کولر گازی به جهت تولید سرما استفاده می شود. نحوه عملکرد آن نیز به این صورت است که دستگاه از گاز مبرد پر می شود سپس به داخل کویل مسی اواپراتور و کندانسور انتقال می یابد تا بدین وسیله حرارت محیط را جذب کند و هوای خنک را به فضای مورد نظر انتقال دهد. اما انواع گازهای مبرد شامل موارد زیر می باشد:

گاز مبرد r12: این گاز تا قبل از سال 1994 برای کولر گازی ها مورد استفاده قرار می گرفت اما در این سال تولید آن متوقف شد. علت آن هم ایجاد تاثیر مخربی بود که برای محیط زیست به وجود می آورد بنابراین استفاده از آن کنار گذاشته شد.
گاز مبرد r22: یکی از رایج ترین گاز مبرد مورد استفاده در کولر گازی ها گاز r22 می باشد. اما محققان پس از انجام آزمایشاتی به این نتیجه این گاز نیز مانند r12 تاثیرات مضری بر روی لایه ازون دارد به همین دلیل برخی از کشور ها استفاده از آن را ممنوع کردند اما متاسفانه هنوز هنوز در برخی از کشورها از این گاز مبرد در کولر گازی ها استفاده می کنند.
گاز مبرد r410a: این گاز که ضرر کمتری نسبت به گاز r22 برای محیط زیست دارد جایگزین خوبی برای این گاز محسوب می شود. زیرا دارای مواد مضری نظیر کلر و برم نمی باشد. علاوه بر این ویژگی از دیگر مزیت های این گاز مبرد می توان به اشتغال ناپذیری و سمیت پایین آن اشاره نمود.
گاز مبرد r32: با وجود مزیت هایی که گاز r410a دارد اما قانونی به جهت از رده خارج شدن آن تا سال 2025 تصویب شده است و گاز R32 که خطری برای محیط زیست ندارد به عنوان جایگزین آن معرفی شده است. نام دیگر آن نیز متیلن فلوراید بوده که تا میزان صد درصد خالص است و فاقد رنگ و بو می باشد.
گاز مبرد r502: این گاز شباهتی زیادی با گاز R22 دارد به همین دلیل استفاده کمتری از آن می شود. این گاز علاوه بر کولر گازی در یخچال و یخساز ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
گاز مبرد r507: این مدل از گاز نیز نسبت به سایر گاز های مبرد نام برده شده کاربرد کمتری دارد. برای استفاده از گاز R507 از یک روغن مخصوصی که استر نام دارد استفاده می شود.

راه های جلوگیری از یخ زدن کولر گازی

راه های جلوگیری از یخ زدن کولر گازی


علت یخ زدگی کولر گازی در تابستان و زمستان می تواند باهم متمایز باشد. از دلایل یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان می تواند عدم وجود گاز کافی، انسداد مسیر لوله های اسپلیت، کار کردن مداوم کمپرسور و وجود نقص فنی در اواپراتور کولر اسپلیت اشاره نمود. علت یخ زدگی کولر گای در زمستان شامل نقص فنی سنسور یونیت خارجی، مشکل داشتن شیر برقی اسپلیت و کمبود شارژ گاز مبرد می باشد. برای تشخصی دقیق یخ زدگی و حل این مشکل بهتر است که از یک تعمیر کار فنی و کاربلد کمک بگیرید. اما برای پیشگیری از یخ زدگی کولر گازی می توانید با انجام سرویس منظم و عیب یابی دستگاه چند وقت یکبار از وجود مشکل در کولر اسپلیت مطلع شوید و به حل آن اقدام نمایید زیرا پیشگیری و حل این مسائل  راحت تر و کم هزینه تر از زمانی است که یخ زدگی رخ دهد.

از کجا بفهمیم کولر گازی کم مصرف است


کولر گازی های کم مصرف مجهز به تکنولوژی اینورتر هستند و مصرف برق کمتری دارند. همچنین سرمایش و گرمایش را با دمای یکنواخت و سریع تری انتقال می دهند و کارکردی آرام با لرزش کم دارند. خریداران می توانند با بررسی نکاتی نظیر بررسی عدم وجود خازن و سیم پیچ استارت در کولر گازی و چک کردن آمپر کولر گازی زیرا کولر های اینورتر با آمپر کمتری نسبت به کولر گازی معمولی کار می کنند. همچنین با بررسی وجود برد فرمان در کندانسور اسپلیت می توانید از کم مصرف بودن دستگاه یا اینورتر بودن آن مطمئن شوید.  این دستگاه ها علاوه بر کاهش هزینه برق، صرفه جویی در مصرف انرژی و ویژگی های کاربردی که نام برده شد به دلیل مجهز بودن به کیت اینورتر و کاهش استهلاک دستگاه به دلیل عدم خاموش و روشن شدن های مکرر از طول عمر بالاتری برخوردار خواهند بود.

شما میتوانید برای خرید کولر گازی از تمامی برند ها به فروشگاه اینترنتی تهویه مهاجر مراجعه بفرمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها