تداوم گرمای تابستانه در پایتخت،

برق ۲۰ اداره پرمصرف تهران قطع شد

با رژیم غذایی مناسب چگونه می‌توان خطر گرمازدگی را کاهش داد؟

رژیم دوستدار آب |  افت هوشیاری با کاهش مصرف آب

title
گرما در برخی استان‌های کشور بیداد می‌کند، سه شنبه گذشته در اهواز ۲۷ نفر به دلیل گرمازدگی روانه مراکز درمانی شدند. آن طور که سازمان هواشناسی گزارش کرده دمای هوا در دشت آزادگان به ۵۲ درجه نیز رسیده است. در این بین کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند با نوشیدن آب کافی و رژیم غذایی مناسب می‌توان خطر گرمازدگی را کاهش داد.
کد خبر: ۱۳۷۵۹۲۸

به گزارش جام جم آنلاین، محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان ‌ از تداوم موج گرما در این استان تا پایان هفته خبر می‌دهد و می‌گوید‌: موج گرما سبب بالا رفتن دما تا 50 درجه خواهد شد.

‌معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز نسبت به افزایش گرمازدگی هشدار می‌دهد و می‌گوید: روز گذشته ‌ ۲۷ نفر به دلیل گرمازدگی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

‌آن طور که او می‌گوید با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی درخصوص افزایش دما تا 50 درجه مراکز درمانی خوزستان در آماده باش قرار گرفته‌اند.‌

‌ثبت دمای بالای 50 درجه در استان ایلام نیز شرایط ویژه‌ای ایجاد کرده است. به همین دلیل دیروز ادارات دهلران  از ساعت ۱۲ ظهر تعطیل شدند‌.

چقدر آب باید نوشید؟

ابتدایی‌ترین توصیه به شهروندان در روزهای گرم سال این است که به اندازه کافی مایعات بنوشند و در رژیم غذایی خود از ترکیباتی استفاده کنند که به حفظ آب در بدن آنها کمک کند.‌

این درحالی است که هنوز برای برخی شهروندان این پرسش مطرح است که آنها باید چه مقدار آب در روز بنوشند؟ دکتر کوروش جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی دراین باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: اگر به خواهیم به این پرسش پاسخ ساده‌ای بدهیم باید بگوییم‌‌ افراد براساس وزن خود می‌توانند میزان آب مورد نیاز در طول روز را محاسبه کنند.

آن طور که او توضیح می‌دهد هر فرد بهتر است به ازای هر کیلوگرم وزنش حدود 30 میلی لیتر آب بنوشد. به این ترتیب شخصی که 100 کیلوگرم وزن دارد بهتر است سه لیتر آب در روز بنوشد‌.

‌آب مورد نیاز بدن فقط از طریق نوشیدن آب تامین نمی‌شود، چراکه با خوردن ترکیبات مناسب نیز می‌توان شرایطی ایجاد کرد که مایعات در بدن حفظ شود.

راز حفظ مایعات

کارشناسان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که افراد با مصرف موادی مانند میوه و سبزیجات می‌توانند شرایطی ایجاد کنند که در روزهای گرم آب کمتری از دست بدهند.

دکتر جعفریان دراین باره می‌گوید: می‌توان با مصرف ترکیباتی مانند سبزیجات، میوه و غلات سبوس دارد آب را برای مدت بیشتری در سیستم گوارش حفظ کرد.

‌ در واقع فیبر موجود در این ترکیبات سبب حفظ آب در بدن اشخاص می‌شود.

بنابراین می‌توان با مصرف مواد دیگری که داری فیبر هستند‌ نیز  احتمال کم آبی و گرمازدگی را کاهش داد.

او دراین باره توضیح می‌دهد: ‌در غلات سبوس دار نیز مقدار قابل توجهی فیبر وجود دارد به همین دلیل می‌توان با مصرف موادی مانند نان جو نیز شرایطی ایجاد کرد که بدن هنگام افزایش دما آب کمتری از دست بدهد.‌

به این ترتیب در روزهای گرم سال می‌توان با استفاده از میوه، سبزی، حبوبات و مغزها در رژیم غذایی مانع گرمازدگی و از دست رفتن آب بدن شد.

 دکتر جعفریان با اشاره به اینکه ‌می‌توان از ترکیباتی مانند خاکشیر و تخم شربتی نیز استفاده کرد، می‌افزاید: با مصرف‌ دانه‌هایی مانند خرفه و کینوا نیز ‌‌می‌توان به حفظ بیشتر آب ‌در بدن کمک کرد.

 گروه‌های در خطر

رژیم دوستدار آب |  افت هوشیاری با کاهش مصرف آب

افزایش دما و کم آبی برای برخی گروه‌ها با خطرات جدی‌تری همراه است. به همین دلیل افرادی مانند سالمندان و کودکان باید در روزهای گرم سال بیش از گذشته مراقب خود باشند.

دکترجعفریان درباره این افراد می‌افزاید: سالمندان به اندازه کافی آب نمی‌نوشند و در برخی مواقع حتی نوشیدن آب را فراموش می‌کنند. به همین دلیل باید  بیش از سایر افراد مراقب آنها بود تا در روزهای گرم سال دچار مشکل نشوند.

در این بین باید به کودکان نیز توجه بیشتری کرد، زیرا سطح بدن این افراد نسبت به وزن‌شان بیشتر است به همین دلیل هنگام فعالیت آب بیشتری از دست می‌دهند. این درحالی‌است که سیستم تنظیم حرارت بدن کودکان ‌ به طور کامل بلوغ پیدا نکرده و نیاز است که در روزهایی که دمای هوا بالاست مراقب آنها بود.

افزون براین ورزشکاران و افرادی که در محیط‌های باز فعالیت می‌کنند نیز در خطر کم آبی و گرمازدگی هستند و نیاز است که بیش از دیگران به رژیم غذایی خود توجه کنند و مایعات بیشتری بنوشند.

 افزایش دما سبب می‌شود، افراد بیشتری با کم آبی مواجه شوند و به این شکل احتمال اینکه برخی شهروندان دچار افت هوشیاری شوند، ‌افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی برای پیشگیری افراد باید به اندازه کافی مایعات بنوشند و در رژیم غذایی خود از ترکیباتی استفاده کنند که به حفظ مایعات در بدن آنها کمک می‌کند. افزون براین مدیران نیز با اقداماتی مانند فراهم کردن شرایط دورکاری، کاهش و تغییر ساعت کاری و بهبود کیفیت خدمات الکترونیک می‌توانند شرایطی ایجاد کنند تا شهروندان در روزهای گرم سال کمتر آسیب ببینند.

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
ایستاده در سیل

روایت دست‌اول امدادگران از عملیات جست‌وجو و نجات در سیل امامزاده داوود و فیروزکوه

ایستاده در سیل

نیازمندی ها