مهدی خانعلی‌زاده در گفتگو با جام جم آنلاین:

عملکرد اقتصادی بایدن زمینه‌ساز شکست دموکرات‌ها

وحید نمازی در گفت‌وگو با جام جم مطرح کرد

خداحافظی دموکرات‌‌ها با بایدن

دولت بایدن به میانه راه رسیده اما محبوبیتش از نصف هم کمتر شده است. محبوبیت جو بایدن ضربه چشمگیری خورده است.
کد خبر: ۱۳۷۵۲۱۵
نویسنده م. رزاقی | روزنامه‌نگار

دولت بایدن به میانه راه رسیده اما محبوبیتش از نصف هم کمتر شده است. محبوبیت جو بایدن ضربه چشمگیری خورده است. در تحقیقات و نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته آمده که، خروج نیروهای آمریکایی از أفغانستان در اوت ۲۰۲۱، تورم و بحران انرژی بر محبوبیت بایدن تاثیر منفی گذاشته و محبوبیت او را به شدت کاهش داده است. در آخرین نظرسنجی صورت گرفته، آمده که نزدیک به ۷۰ درصد از آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ کاندید ریاست جمهوری شود.

دکتر وحید نمازی، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با اشاره به کاهش محبوبیت رئیس جمهور آمریکا در نظرسنجی‌های مختلف گفت: اکثر رأی‌دهندگان آمریکایی – منظورم همه آمریکایی‌ها نیست بلکه بر اساس نظام رأی‌گیری آمریکا، بسیاری اساساً یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند رأی بدهند، پس آن دسته از مردم که رأی می‌دهند مراد منظور است – معتقدند که جو بایدن باید کنار برود چرا که فرمانده کل قوای 2024 باید کسی باشد غیر از بایدن؛ طی چند سال اخیر، بایدن چه در عرصه سیاست داخلی و چه در عرصه سیاست خارجی، درخشش خاصی نداشته. این یک گذاره است و باید واقعیات را هم در نظر گرفت.

او در ادامه توضیح داد: یکی از موضوعات مسئله افغانستان و خروج یا بهتر است بگوییم اخراج آمریکا از این کشور است که نمود بارز عملکرد ناموفق بایدن به حساب می‌آید و شاهدیم که بلافاصله بعد از خروج آمریکایی ها، دولت اشرف‌غنی دام نیاورد و سقوط می‌کند. مسئله مهم دیگر، تجهیزات نظامی‌ای است که در اختیار طالبان قرارگرفته است و این نمود بارزی از عملکرد ناموفق بایدن در سیاست خارجی است که باعث شد بسیاری به این باور برسند که آمریکا هرگز متحد قابل اعتمادی نبوده است.

وی افزود: البته در حوزه اقدامات محیط زیستی و یا بازگشت به توافق‌نامه‌هایی که ترامپ از آن خارج شده بود، بایدن عملکرد نسبتاً خوبی داشته و محوبیت 30 درصدی او مدیون این عملکرد و گروه‌های محیط زیستی باشد که به طور سنتی به دموکرات‌ها رأی می‌دهند. 100 روز ابتدایی استقرار بایدن در کاخ سفید به دلیل اجرای موفق طرح واکسیناسیون کرونا توانست عملکرد خوبی داشته باشد اما درخشش این موارد کوچک نتوانست، مشکلات بزرگ‌تر و جدی‌تر را پوشش بدهد. این درحالی است که رقبای اروپایی بایدن بسیار موفق‌تر عمل کرده‌اند.

نمازی در ادامه با اشاره به ضعف جسمانی و ذهنی بایدن گفت: اخیرا روزنامه دیلی میل نوشته بود که وجهه عمومی این دموکرات 80 ساله به شدت مخدوش شده و افکار عمومی به این نتیجه رسیده که کاخ سفید نیاز به یک چهره جدید دارد. با در نظر گرفتن مجموع عواملی که گفته شد، 45 درصد از خود دموکرات‌ها معتقدند که در انتخابات 2024، پیروزی ترامپ احتمال بسیار بیشتری نسبت به بایدن دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا درخصوص روابط عربستان با آمریکا در دوره بایدن گفت: در ابتدای حضور بایدن در کاخ سفید، یک موضع‌گیری در مسئله خاشقچی داشت و می‌خواستند وجهه بین‌المللی کابینه جدید حفظ بشود. عربستان هم در واکنش به این موضوع، در برخی جلسات رسمی، تشریفات دیپلماتیک را نسبت به آمریکا به جا نیاوردند و نظر آمریکا را در اولویت نداستند و موجب شد که آمریکا احساس کند اگر عربستان به حال خودش رها بشود، ضرر بیشتری دارد تا حفظ پرستیژ بین‌المللی آمریکا. در نهایت اتاق فکر سیاست خارجی بایدن به این نتیجه رسید که عربستان نباید رها بشود حتی به این قیمت که از برخی از ادعاهای حقوق بشری خود کوتاه بیاید.

وی تأکید کرد: در دکترین سیاست خارجی آمریکا، این‌که کشورهای همسو با منافعش به سمت بلوک‌های قدرت دیگر، بلغزند برای آنها قابل تحمل نیست. بر همین اساس است که بر مسئله خاشقچی چشم بستند و به سمت عربستان رفتند.

نمازی در بخش پایانی گفت: بایدن با انتخاب کاملا هریس سعی کرد چهره متفاوتی از اوباما و در عین حال عملگراتر از او به نمایش بگذارد. انتخاب هریس چندین اولین داشت: اولین معاون زن، اولین معاونی که رنگین پوست است، اولین آسیایی تبار که موجب شد تا مدت‌ها خوراک رسانه‌ها باشد. بعد از این هیاهوهای رسانه‌ای، مشخص شد که این خانم چنان‌که ادعا می‌کرد، قابلیت برعهده گرفتن مسئولیت معاون رئیس‌جمهور نباشد. به نظرم دلیل انتخاب هریس ریشه‌های اسرائیلی و ارتباطات پررنگ همسرش با لابی‌های اسرائیل بوده است. عملکرد هریس دموکرات‌ها را ناامید کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها