شهریه بسیاری از باشگاه‌های ورزشی خودسرانه زیاد شد

لاکچری بازی در باشگاه های بدنسازی / وعده عجیب بازی در تیم ملی در برخی باشگاه ها ! (+میزان شهریه)

ذشت زمانی که می‌گفتند ورزش‌هایی مثل اسکی و سوارکاری مخصوص بچه پولدارهاست. الان شرایط طوری شده که دیگر تقریبا همه رشته‌های ورزشی برای بچه پولدارهاست. باور ندارید؟ پس باید به این خبر اشاره کنیم که شهریه مدارس فوتبال، سالن‌های بدنسازی، استخر‌ها و سالن‌های فوتسال و همچنین مجموعه‌های ورزشی ۲۰درصد گران‌تر خواهد شد.
کد خبر: ۱۳۷۴۶۴۸
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

به گزارش جام جم آنلاین، این خبر بعد از مدتی از سوی مسؤولان ذی‌ربط به مرحله تکذیب رسید، اما حداقل در رابطه با باشگاه‌های ورزشی شیراز و سمنان تایید شده است. به هرحال این بدان معناست که اگر به یک باشگاه یک میلیون تومان شهریه می‌دهید باید ۲۰۰ هزار تومان دیگر هم روی آن بگذارید. در شرایط کنونی بحران ورزش نکردن در سراسر کشور به دلیل سرانه ورزشی ناکافی، نبود فضای مناسب و نبود امکانات درخور برای تمرین و ورزش گسترده است. همین الان هم تمایل دسته‌جمعی وسیعی در کشور برای فرار از ورزش وجود دارد. افزایش آمار چاقی، دیابت و اضافه وزن گواه این ادعاست. حالا هم که قرار است شهریه‌ها ۲۰ درصد زیادتر شود. البته برخی صاحبان باشگاه و مدیران ورزشی و غیرورزشی منتظر افزایش ابلاغ شهریه نمی‌مانند و هر وقت بخواهند بدون دردسر شهریه‌ها را بیشتر می‌کنند و در پاسخ به این پرسش که دلیل این افزایش چیست، هزار بهانه و دلیل ردیف می‌کنند. شهریه‌ها در برخی از باشگاه‌ها به شکلی خودجوش افزایش یافته که کاملا غیرقانونی است.

دروغ‌های رایج در باشگاه‌ها

یکی از مربیان شاغل در رده‌های پایه که در مدارس فوتبال هم مربیگری می‌کند، می‌گوید برای ثبت‌نام کودکان و نوجوان در این مدارس فوتبال وعده‌های عجیب و غریبی می‌دهند و دروغ اصلی‌شان هم این است که فرزندتان را تا رده‌های ملی و باشگاهی ریز و درشت خارجی و داخلی بالا می‌بریم. یکی از همین مدارس فوتبال وعده انتقال به آکادمی بارسلونا هم داده است. شگفت‌آور این است که فرزند یکی از چهره‌های شاخص فوتبال، مدیریت این باشگاه را بر عهده دارد. حالا هم که شهریه‌ها زیاد شده است. برای باشگاه‌هایی که بدون دلیل همواره شهریه‌های زیر میزی می‌گیرند این افزایش شهریه واقعا بی‌معنی است.

بررسی جزئیات قیمت باشگاه‌های ورزشی در بسیاری موارد خیلی سخت است. به عنوان مثال فرض کنید مدرسه فوتبالی در تهران بابت هر ترم سه‌ماهه دقیقا سه میلیون و ۴۰۰هزار تومان می‌گیرد. در کنار آن برخی هزینه‌های اضافی و غیرقانونی هم وجود دارد که به هرحال قرار است همین مبلغ مشخص هم با افزایشی ۲۰‌درصدی روبه‌رو شود. همین ۲۰ درصد افزایش می‌تواند سبب خروج بسیاری از کودکان و نوجوانان از این کانون‌های ورزشی شود.

لاکچری بازان در بدنسازی

باشگاه‌های بدنسازی نیز کم‌کم خود را آماده می‌کنند تا افزایش ۲۰درصدی شهریه را به اطلاع اعضای خود برسانند. اکنون محدوده شهریه این باشگاه‌های لاکچری دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای هر ماه است. البته بحث باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام لاکچری جداست که شهریه آن‌ها مبلغ بسیار سنگین‌تری را در برمی‌گیرد. ناگفته نماند که برخی باشگاه‌ها مبالغ کمتری را هم از اعضای خود دریافت می‌کنند.

شنا، ورزش پولدارها؟

خوب می‌دانیم الان برای آن که در این تابستان داغ تن به آب بزنید باید میلیونی خرج کنید. اگر قصد آموزش شنا دارید برای یک دوره ۱۰ جلسه‌ای باید یک میلیون تومان هزینه کنید. هر جلسه یک ساعت و ۱۵ دقیقه است و البته برخی استخر‌ها تا ۲ ساعت هم برای این آموزش نیمه خصوصی در نظر گرفته‌اند. کلاس‌های خصوصی یک نفره و دو نفره به ترتیب یک میلیون و ۵۰۰ هزار و یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

حداکثر بازه زمانی برای آموزش سه ماه است. اکنون طرحی هم وجود دارد که به صورت وی آی پی ارائه می‌شود و شهریه‌اش سه میلیون و ۵۰۰هزار تومانی برای آن تعیین شده است. برای استفاده از هر کدام از این کلاس‌ها باید ۲۰درصد هم به مبلغ اضافه کنید. هزینه کلاس‌های خصوصی و البته جلسات جداگانه نیز جداست. مبالغی که باشگاه‌های ورزشی به علاقه‌مندان ارائه می‌کنند بسیار گسترده و جزئی است. مثلا برای استفاده از سالن‌های ورزشی چند منظوره برای هر جلسه یک و نیم ساعتی باید ۲۵۰ هزار تومان بپردازید (اگر سالن درجه یک باشد).

ادعا + وعده

چیزی که در بسیاری از باشگاه‌ها مرسوم است ادعا و وعده است. ادعا این است که بهترین مربیان و بهترین کادر را در اختیار داریم و وعده هم این است که اگر می‌خواهید به صورت حرفه‌ای فعالیت کنید شما را به بالاترین سطح می‌رسانیم.

نکته جالب درباره ورزش‌های رزمی این است که این دست کلاس‌ها در مقایسه با برخی رشته‌های دیگر ورزشی، شهریه‌شان کمتر است. به عنوان مثال برای برخی از دوره‌های عمومی نظیر جوجیتسو یا دفاع شخصی شهریه ماهانه تا سقف ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده، اما اینجا هم ایراد بزرگی وجود دارد و آن هم این است که شهریه‌ها متغیر است. یک باشگاه این مبلغ را می‌گیرد و باشگاهی دیگر پایین‌تر یا بالاتر.
گستره قیمت‌ها و دوره‌ها بسیار متفاوت است. به عنوان مثال برای کلاس‌های خصوصی تکواندو هر جلسه یک ساعت و نیم به ازای هر جلسه باید ۱۲۰هزار تومان بدهید. «شهریه دل به خواهی» معضل بسیاری از باشگاه‌هاست.

اما یک ایراد بزرگ دیگر هم وجود دارد و آن هم این که در برخی موارد این شهریه‌ها ظاهر قضیه است. باز هم مثل همیشه پای کلی ادعا وسط است. این‌که شما را به بالاترین سطح می‌رسانیم و بهترین امکانات را داریم پس لطفا شهریه میلیونی بدهید.

پول بده، ورزش کن

کدام رشته ورزشی را دوست دارید؟ چه هدفی در ورزش دارید؟ به جنبه قهرمانی و پیشرفت نگاه می‌کنید یا صرفا علاقه و تفریح؟ پیش از هر چیزی باید بدانید که تعدادی از باشگاه‌های ورزشی هر چند ممکن است نکات ارزشمندی را به شما آموزش بدهند، اما در نهایت هزینه‌ای روی دست شما می‌گذارند که خروجی آموزش به شما متناسب با آن هزینه نیست.

افزایش شهریه باشگاه‌ها یک طرف، افزایش سرخود آن از سویی دیگر نه تنها خیل عظیم مشتاقان و علاقه‌مندان به ورزش را فراری می‌دهد بلکه باعث می‌شود استعداد‌های زیادی نیز هدر بروند و این یعنی خشکاندن ریشه ورزش.

اما به هر حال اطلاعات زیر تا حدودی می‌تواند چشم شما را نسبت به برخی شهریه‌ها باز کند. این شهریه‌ها بدون افزایش ۲۰ درصدی اخیر تهیه شده است.

نکته بسیار مهم این‌که: بسیاری از رشته‌های تیمی با یکدیگر از لحاظ شهریه تفاوتی ندارند.

رشته ورزشی: بسکتبال
شهریه: یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای ترم تابستان
رشته ورزشی: هندبال
شهریه: یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای ترم تابستان
رشته ورزشی: فوتسال
شهریه: یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای ترم تابستان
رشته ورزشی: والیبال
شهریه: یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای ترم تابستان
رشته ورزشی: تی آر ایکس
شهریه: ۹۶۰ هزار تومان برای ۱۲ جلسه
رشته ورزشی: ایروبیک
شهریه: ۶۰۰ هزار تومان برای ۸ جلسه
رشته ورزشی: یوگا
شهریه: ۷۵۰ هزار تومان برای ۱۲ جلسه

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها