توصیف اوضاع ناگوار آنچه که در ایران به نام «فوتبال پایه» می‌شناسیم

فوتبال بی ‏پایه و اساس

قلب فوتبال کشورهایی نظیر برزیل، هلند، آلمان، پرتغال، انگلیس، قطر، ژاپن و اسپانیا با رده‎های پایه‎اش می ‎تپد.
کد خبر: ۱۳۲۳۴۷۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،این هشت کشور پیشرفته‎ ترین آکادمی‎های فوتبال پایه را دارند و برای آن سرمایه گذاری‌های کلانی انجام داده ‎اند. ارزیابی ‎ها نشان می‎ دهد هلندی ‎ها در زمینه انتقال بازیکن از رده پایه به باشگاه‎ های کشورهای دیگر موفق‎ تر هستند و از همین راه در طول سال درآمدهای بسیار کلانی را به دست می‎ آورند. بسیاری از استعدادهای برتر و زیر 15 سال فوتبال اروپا و آمریکای جنوبی نیز به آکادمی‎ های این کشور اروپایی فرستاده می‎ شوند.

زمانی که فوتبال به عنوان یک بازوی قدرتمند اقتصادی به منبعی بزرگ برای درآمدزایی تبدیل شد، اهمیت رده‎ های سنی نوجوانان و نونهالان در بسیاری از کشورها به درجه بالاتری رسید. 

پیشرفته‏ ترین و مجهزترین امکانات برای استعدادهایی در نظر گرفته می‏ شود که قرار است بخشی از چرخه عظیم درآمدزایی یک کشور باشند. برای انتخاب مربی جهت هدایت و آموزش بازیکنان شاغل در این رده ‏های سنی نیز سخت‏گیری خاصی وجود دارد.

هر چند آن هشت کشور یاد شده صاحب قدرتمندترین آکادمی‎ های فوتبال هستند اما در کنار آن دیگر کشورهایی مثل ایتالیا، دانمارک، آمریکا و برخی کشورهای عربی نظیر عربستان را نباید از یاد برد.

اما در رابطه با فوتبال پایه ایران چه می‌دانید؟ تمام فوتبال پایه ایران را می‎توان در این چند خط خلاصه کرد: «عده ‏ای کودک و نوجوان که شهریه کلانی هم برای آموزش آنها از طرف والدین پرداخت شده به صورت دسته ‎جمعی در یک زمین بی‎ کیفیت می‌دوند و ساعتی هم با کمترین بهره‎ وری آموزشی به آنها حرکات ساده فوتبال آموزش داده می‎ شود.»

این چند خط دقیقا حال و روز اکثر مدارس فوتبال را توصیف می‎ کند.

بدون هیچ توضیحی مهم‎ ترین مشکلات موجود در فوتبال پایه ایران را فهرست می‎ کنیم:

1-زمین ندارند

از آنجا که دریافت شهریه و کسب درآمد از کودکان و نوجوانان علاقه‎ مند به فوتبال در اولویت قرار دارد پس زمینی که بازیکنان باید در آن تمرین کنند نباید اهمیت چندانی داشته باشد. یکی از بزرگ‎ترین معضلات موجود در فوتبال پایه مربوط به زمین است، زمین‎ هایی به شدت بی‎ کیفیت که گاه باعث مصدومیت‎ های سنگین برای بازیکنان کم‎ سن‎ وسال می‎ شود. از نظر برخی این زمین‎ ها حتی برای راه رفتن معمولی هم مناسب نیستند چه برسد به فوتبال بازی کردن.

2-از والدین پول می‎ گیرند

بیش از یک دهه است که گفته می‎ شود سودجویان و سوداگرانی که در فوتبال پایه فعالیت می‎ کنند از والدین کودکان و نوجوانان در ازای معرفی آنها به باشگاه‎ های بزرگ پول می‎ گیرند. منسوخ‌ترین و زشت‎ ترین اتفاق در فوتبال پایه همین است. در حالی که کشورهایی همچون هلند و پرتغال به بازیکنان کم‎ سن‎ وسال خود حقوق می‎ دهند در ایران پول می‎ گیرند. با وجود این‌که فرمول سودجویانه «دریافت پول در ازای معرفی به باشگاه ‎های بزرگ» به شدت نخ ‎نما و شکست خورده است اما هنوز پدران و مادرانی هستند که پول می‎ دهند تا فرزندشان به یک باشگاه بزرگ برود.

3-کمبود داور

رده ‏های پایه معمولا با معضل داور خوب روبه‌رو هستند و همین می‏شود که داورانی تازه ‏کار و ناشی برای قضاوت دیدارهای مختلف انتخاب می‏ شوند. فوتبال پایه به این معنا نیست که داور زبده و حرفه‏ ای نمی‏ خواهد.

4-صغر سن

هنوز هم شناسنامه کوچک می ‎کنند و با 19 سال سن به جای نوجوان 14 یا 15 ساله به میدان می‎ روند. هنوز هم بازیکنانی در فوتبال پایه حضور دارند که با شناسنامه برادر کوچک‎تر خود بازی می‎ کنند و هنوز هم صغرسن به قوت خود مثل همیشه در فوتبال حضور دارد؛ به خصوص در فوتبال پایه.

5-تخلف در نقل‌و‌انتقالات

اخبار متعدد حاکی از آن است به دلیل فقدان نظارت کافی، حجم تخلفات به وجود آمده در نقل‌و‌انتقالات فوتبال پایه بسیار بالاست. این تخلفات مواردی چون تغییر برخی مفاد قرارداد، صغرسن و ... را شامل می‎ شود.

6-ستاره‎ های بیلبوردی

روی بیلبورد و تبلیغات فلان مدرسه فوتبال این عبارت درج می‎ شود: «با حضور ... بازیکن اسبق تیم فلان و تیم‌ملی». اما این آقای ستاره که حسابی برای خود دکان باز کرده شاید ماهی یک بار هم به آن مدرسه فوتبال سر نزند و فقط پولش را بگیرد. بسیاری از کودکان و نوجوانان به امید این‌که آقای ستاره در آن مدرسه فوتبال حضور دارد و می‌تواند با نفوذش آنها را به رده‌های ملی معرفی کند به آن مدرسه می‌روند اما او تمایلی به حضور ثابت در کنار این بازیکنان ندارد. ستاره بیلبوردی در سطح شهر زیاد هستند.

امان از شرط‎ بندی داد از شرط‎ بندی

سعید جمشیدی / مربی فوتبال

 فوتبال پایه آنقدر مشکلات و ایرادات دارد که می‌توان ساعت‌ها درباره آن صحبت کرد اما به یکی از مواردی که اخیرا به شدت افزایش پیدا کرده است اشاره می‌کنم؛ مشکلی به نام شرط‌بندی. فوتبال پایه رده‌های مختلفی دارد و مسابقات جداگانه‌ای برای هر رده سنی برگزار می‌شود و باید به شما بگویم شرط‌بندی در تمام این مسابقات وجود دارد.

شرط‌بندی دیگر امان ما را بریده است. اگر مراقبت‌ها بیشتر نشود فوتبال پایه کاملا در مسیر انحطاط و نابودی قرار می‌گیرد. فوتبال پایه محلی برای رشد استعدادهاست و اگر به سرانجام نرسند آینده فوتبال کشور ما در رده بزرگسالان به مخاطره می‌افتد. برای زدودن مشکل شرط‌بندی در فوتبال پایه باید هزینه بیشتری در بحث داوری شود. حمایت از داوران باید افزایش یابد و در کنار آن کلاس‌های پیشرفته‌تری برای آنها برگزار شود. از داوران باید به شدت مراقبت شود و حمایت همه‌جانبه‌ای از آنها به عمل آید. ما سر و صدای شیطنت‌ها را در فوتبال پایه می‌شنویم. فوتبال پایه خود مشکلات زیادی داشت و شرط‌بندی دیگر نباید وارد آن می‌شد. اما حالا که این اتفاق افتاده باید تدبیری اساسی برای این مشکل اندیشید در غیراینصورت فوتبال کشور به شدت آسیب می‌بیند.
هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش / روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها