دانشمندان ‌دنبال راهکارهای تجزیه دی‌‎اکسیدکربن جو هستند

تکثیر باکتری‌ها برای نجات اقلیم زمین

کارشناسان اقلیمی هشدار می‌دهند که آتش‌سوزی‌های جنگلی و گرمای بی‌سابقه که به کرات و بطور همزمان رخ می‌دهند، نمونه‌ هایی از تاثیر تغییر شرایط اقلیمی است که حیات و معاش انسان‌ها را در هر گوشه کره زمین تهدید می‌کند.
کد خبر: ۱۳۷۳۶۸۴

به گزارش جام جم آنلاین، بخش هایی از شمال آمریکا، اروپا، آفریقا و آسیا گرمای شدید را تجربه می کنند و افزایش بی سابقه دما باعث آتش سوزی جنگل ها و خشکسالی شدید در برخی مناطق زمین شده است.

در بریتانیا دمای هوا روز سه شنبه به رکورد ۱۰۴.۵ درجه فارنهایت رسید و رکورد قبلی ۱۰۱.۶ درجه فارنهایت سه سال پیش را شکست.

آتش نشانان در فرانسه، اسپانیا، پرتغال و یونان سرگرم نبرد با حریق های جنگلی هستند که نوار جنوبی این قاره را فراگرفته است.

دو یخچال طبیعی در ایتالیا و قرقیزستان در ماه جاری در مدت یک هفته متلاشی شدند و بهمنی از یخ و برف پدید آوردند که باعث مرگ ۱۱ کوهنورد در ایتالیا شد.

در آن سوی اقیانوس اطلس، بیش از ۱۴۰ میلیون آمریکایی خود را برای موج سوزان گرما که قرار است بیشتر مناطق این کشور از مرکز کالیفرنیا تا دره رود می سی سی پی و شمال غرب آمریکا را فراگیرد، آماده می کنند.

آتش سوزی های جنگلی و گرمای بی سابقه در شمال آفریقا محصول غلات این قاره را نابود کرد و بخش هایی از آسیا برای بازگشت دمای هوای سه رقمی (فارنهایت) آماده می شود. همچنین گرمای بی سابقه تلفاتی در بریتانیا به بار آورد.

این ها بحران های همزمان است که کارشناسان اوضاع اقلیمی هشدار داده اند با گرمایش زمین به کرات بیشتر رخ خواهد داد. اینها نمونه هایی از تاثیر تغییر اوضاع اقلیمی است که حیات و معاش انسان ها را در هر گوشه کره زمین تهدید می کند.

بیل مکیبن نویسنده و فعال شرایط اقلیمی می گوید: زمین جای بزرگی است. اگر جایی خشکسالی رخ دهد مردم در نقاط دیگر می توانند به کشت غلات بپردازند تا همه انسان ها سیر شوند، اما وقتی این شرایط بطور همزمان در مناطق بسیاری از زمین رخ می دهد حاشیه امن ما بطور چشمگیری کاهش می یابد.

استفان بلچر رییس بخش علوم و فناوری اداره هواشناسی بریتانیا می گوید انتظار نداشته است که در دوران خدمت خود شاهد افزایش دمای هوا از ۱۰۴ درجه فارنهایت بیشتر باشد. این موضوع یادآور این است که اوضاع اقلیمی تغییر کرده و به تغییر ادامه می دهد.

تحقیقات انجام شده در این اداره نشان داده است که برای بریتانیا تجربه دمای ۴۰ درجه سانتی گراد (۱۰۴ درجه فارنهایت) در یک اقلیم مختل نشده، تقریبا غیرممکن است.

بن زایچیک، استاد علوم زمین و سیارات در دانشگاه جانز هاپکینز که به مطالعه گرمای شدید پرداخته است، گفت: موج گرما در بریتانیا و آمریکا اگر چه بطور همزمان رخ داده اند، اما از هم مستقل هستند. با این حال هر دو آنها به احتمال زیاد در اثر تغییر اوضاع اقلیمی رخ داده اند. با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای به و زمین دمای هوا در سراسر جهان افزایش می یابد.

زایچیک می گوید: چطور ممکن است این دو اتفاق همزمان رخ دهد؟ احتمال چنین رویدادهای همزمانی روبه افزایش است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها