تفاوت تصرف عدوانی با خلع ید چیست؟

بنا بر گفته وکیل ملکی گروه حقوقی پرشیا، برای طرح دادخواست به منظور اخراج متصرف از ملک فرد دیگر، باید در دادگاه مالکیت فرد متقاضی ثابت شود و نحوه تصرف نیز مورد بررسی قرارگیرد چرا که در شرایط مختلف، قوانین مختلفی نیز وجود دارد که این قوانین تحت عنوان خلع ید و یا تصرف عدوانی در دادگاه مطرح می‌شوند.
بنا بر گفته وکیل ملکی گروه حقوقی پرشیا، برای طرح دادخواست به منظور اخراج متصرف از ملک فرد دیگر، باید در دادگاه مالکیت فرد متقاضی ثابت شود و نحوه تصرف نیز مورد بررسی قرارگیرد چرا که در شرایط مختلف، قوانین مختلفی نیز وجود دارد که این قوانین تحت عنوان خلع ید و یا تصرف عدوانی در دادگاه مطرح می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۷۳۶۵۳

خلع ید متصرف چیست؟

توضیح قانونی خلع ید چیست؟ خلع ید نوعی دعوای حقوقی می‌باشد که برای اموالی که غیر منقول هستند، صدق می‌کند؛ اموال غیر منقول در معنای کلی به اموالی گفته می‌شود که غیر قابل جابجایی می‌باشند(زمین، باغ، خانه و...) از آنجایی که این نوع دعاوی در حوزه حقوقی وکالت می‌باشند به همین دلیل در صورت وجود مشکل از طریق وکیل حقوقی تحت عنوان وکیل ملکی و در دادگاه حقوقی پیگیری می‌شود؛

از متداول ترین سوالاتی که مطرح می‌شود امکان شکایت کیفری برای دعاوی خلع ید می‌باشد که در پاسخ آن می‌توان گفت که به دلیل حقوقی بودن دعوی امکان شکایت کیفری وجود ندارد.

برای طرح شکایت خلع ید متصرف توسط وکیل ملکی، باید مهم ترین نکات در خصوص اثبات مالکیت فرد به صورت دقیق بررسی و به دادگاه ارائه شود چرا که در صورت عدم ارائه و یا عدم توانایی در اثبات مالکیت متقاضی، رای دادگاه به ضرر متقاضی صادر می‌شود.

اثبات مالکیت برای خلع ید متصرف به چند روش مختلف انجام می‌شود ولی مهم ترین مدرک برای اثبات مالکیت وجود سند رسمی ملک می‌باشد، اگر سند رسمی ملک وجود داشته باشد روند دادگاه سریع تر و سود متقاضی انجام می‌شود ولی اگر ملک دارای سند نباشد و یا دادگاه برای اثبات مالکیت متقاضی نیاز به شهادت شاهدین، معاینه محلی ملک، جلب نظر کارشناس و... باشد؛ روند پیگیری و بررسی پرونده پیچیده تر شده و در مدت زمان بیشتری انجام می‌شود.

از رایج ترین موارد اقامه دعوی خلع ید، خلع ید ملک مشاعی می‌باشد چرا که در فردی که ملک را تصرف کرده به نوعی بخشی از مالکیت ملک را در اختیار دارد و بدون اجازه دیگر مالکین، در ملک بهره برداری و یا در داخل آن سکونت می‌کند؛ در این حالت دیگر مالکین می‌توانند با طرح دعوای خلع ید می‌توانند با ارائه مدارک مالکیت خود به دادگاه به جهت اخراج دیگر مالک از ملک مشاعی، اقدام کنند.

رفع تصرف عدوانی

دادخواست رفع تصرف عدوانی چیست؟

رفع تصرف عدوانی نیز مانند خلع ید مربوط به دعوای حقوقی ملکی می‌باشد و تحت عنوان خارج کردن فرد متصرف از ملک می‌باشد ولی در دعوای تصرف عدوانی ذکر می‌شود که فرد متصرف با اعمال زور و ستم، ملکی که مالکیت آن را ندارد را تصرف می‌کند.

از آنجایی که دعاوی به دو صورت تصرف عدوانی و رفع تصرف عدوانی در دادگاه بیان می‌شود بهتر است پیش از توضیح آن با معنی این عنوان هایی که طی دادخواست به دادگاه ارائه می‌شوند آشنا شوید.

تفاوت تصرف عدوانی با رفع تصرف عدوانی در اعمالی که هر یک از طرفین انجام می‌دهند خلاصه می‌شود از آنجایی که عدوان به معنی اعمال زور و ستم می‌باشد به همین دلیل اینکه چه کسی بر دیگری ستم کرده است مورد بررسی دادگاه قرار می‌گیرد.

تصرف عدوانی به معنی تصاحب کردن ملک فرد دیگری با اعمال زور و ستم می‌باشد که در این شکایت فرد متصرف مورد قضاوت قرار می‌گیرد؛ در طرف مقابل اگر فرد مالک اصلی حتی با داشتن سند مالکیت و توانایی در اثبات مالکیت خود، اقدام به اخراج متصرف به صورت عدوانی کند؛ دادگاه بدون در نظر گرفتن مالکیت و متصرف بودن افراد، اقدام به بازخواست فرد ضارب می‌کند.

به همین دلیل مالکین با وجود دارا بودن تمامی مدارک به جهت اثبات مالکیت خود، به هیچ عنوان حق رفع تصرف به صورت عدوانی را ندارند، از آنجایی که این نوع رفع تصرف با اعمال زور و ستم می‌باشد به همین دلیل دعوای تصرف عدوانی علاوه بر دادگاه حقوقی، در دادگاه کیفری نیز قابلیت پیگیری دارد.

خلع ید با تصرف عدوانی چه تفاوتی دارد؟

تفاوت رفع تصرف عدوانی با خلع ید در نحوه حضور فرد متصرف در ملک مورد نظر می‌باشد؛ در دعاوی خلع ید  مالک و مستاجر مشخص می‌باشند و در صورت عدم انجام تعهدات مستاجر، ابتدا با پیگیری وکیل ملکی با مستاجر و یا موکل وی انجام شده و در صورت عدم موفقیت با مذاکره توسط وکلای طرفین، مالک اقدام به طرح دادخواست تحت عنوان خلع ید می‌کند.

در دعاوی خلع ید مابین طرفین دعوا قراردادی وجود داشته و تمامی تعهدات طرفین و جزئیات قرارداد به صورت کامل ذکر شده و با امضای هریک از طرفین به تایید رسیده و عنوان دعوا برای عدم تعهدات یکی از طرفین می‌باشد ولی در دعوای تصرف عدوانی غالبا قرارداد مابین طرفین وجود ندارد.

از رایج ترین موارد آن می‌توان به املاکی اشاره کرد که مدت زمان زیادی در اختیار فرد دیگری و امتیازات تجاری آن مدت زمان زیادی در اختیار فرد متصرف بوده و با وجود ارائه مدارک توسط مالک اصلی، فرد متصرف از تخلیه ملک امتناع کرده و باعث درگیری از سوی طرفین می‌شود.

از دیگر موارد تصرف عدوانی، تصرف عدوانی در ملک مشاعی می‌باشد؛ چرا بعضی از افراد فکر می‌کنند که اگر در صورتی که مالکیت آنها در ملک مشاعی از دیگر مالکین بیشتر باشند می‌توانند برای ملک تصمیم بگیرند و تصمیمات خود را به صورت عدوانی به دیگران تحمیل کنند!

برای پرونده های خلع ید و تصرف عدوانی، حتما باید توسط وکیل ملکی اقدام به بررسی پرونده و در صورت وجود تمامی موارد مورد نیاز دادگاه برای اثبات مالکیت، اقدام به طرح شکواییه تحت عنوان خلع ید متصرف و یا تصرف عدوانی کنند.

وکیل ملکی در گروه حقوقی پرشیا

برای طرح شکایت در دادگاه باید علاوه بر آگاهی از قوانین و روند دادگاه، از طریق بهترین وکیل ملکی که دارای تجربه بالا در پرونده های حقوقی خصوصا املاک و مستغلات داشته باشد اقدام به بررسی جزئیات کنید. چرا که از آنجایی که ملک و مستغلات از دارایی هایی هستند که از ارزش بالایی برخوردار اند، مورد هدف کلاهبرداران قرار می‌گیرند و در صورت غفلت و عدم آگاهی، امکان دارد ملک را از دست داده و یا در معامله ی آن، مورد فریب و نیرنگ مجرمین قرار بگیرید؛

برای دریافت مشاوره حقوقی در حوزه ملک و مستغلات(اموال غیر منقول) می‌توانید از طریق سایت گروه حقوقی پرشیا، سوالات خود را مطرح کنید و یا با تماس با وکلای حقوقی و کیفری، مشاوره حقوقی به صورت آنلاین، تلفنی در ارتباط باشید و یا در صورت نیاز به ارائه اصل مدارک مورد نیاز و یا دریافت جلسه حضوری، هماهنگی های لازم برای برگذاری جلسه در دفتر وکالت تجریش محیا شود.

 

Persialawfirm.com:منبع

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها