گفتگو با رضا فیاضی که روز‌های پرکاری را در تلویزیون دارد

در سینما خیلی بدشانس هستم

رضا فیاضی روز‌های پرکاری را در تلویزیون در ماه‌های اخیر داشته است؛ ابتدا با «خوشنام» به عنوان مجموعه رمضانی شبکه یک و بعد با سریال «خانه پرتقالی‌ها» که از شبکه دو پخش شد. او همچنین در سریال «جزر و مد» به کارگردانی علی عبدالعلی‌زاده نیز بازی کرده که قرار است به زودی روی آنتن برود.
کد خبر: ۱۳۷۳۰۰۷
نویسنده زهرا صلواتی - گروه رسانه
به گزارش جام جم آنلاین، فیاضی، اما اعتقاد دارد با وجود این پرکاری، سریال‌هایش در قیاس با گذشته، آن‌چنان که باید و شاید دیده نمی‌شود و در جذب مخاطب موفق نیست. او که در سال‌های اخیر کار نویسندگی را به شکل جدی دنبال می‌کند و یک کتابفروشی در جزیره کیش دارد این روز‌ها در حال نگارش رمانی برای نوجوانان است. بازیگر سریال‌های پرمخاطبی از جمله امیرکبیر، آرایشگاه زیبا، قصه‌های تابه‌تا، دنیای شیرین، پهلوانان نمی‌میرند و هتل می‌گوید همچنان دوست دارد برای کودکان کار کند. فیاضی همچنان اظهار تاسف می‌کند که فرصت کار در حوزه کودک چندان فراهم نیست و به ناچار باید به سمت فعالیت برای بزرگسالان بروند. با این بازیگر گپ زدیم و از حال و روز این روزهایش بیشتر پرسیدیم.

در ماه‌های اخیر روز‌های پرکاری را با سریال‌های خوشنام و خانه پرتقالی‌ها در تلویزیون داشتید.
جالب است با وجودی که چند سریال را روی آنتن داشته‌ام، اما همچنان خیلی‌ها سوال می‌کنند که چرا نیستی و کم کار شده‌ای؟! شاید هم سریال‌ها آن‌چنان که باید و شاید دیده نمی‌شوند. خوشنام که برای ماه مبارک رمضان بود و سریال خانه پرتقالی‌ها هم که به تازگی روی آنتن شبکه ۲ بود. سریال «جزر و مد» به کارگردانی علی عبدالعلی‌زاده را هم آماده نمایش دارم که به زودی پخشش آغاز می‌شود. علاوه بر من، آقایان حمید لولایی، نصرا... رادش و خانم افسانه ناصری هم در این سریال بازی می‌کنند. خانم ناصری نقش همسر مرا برعهده دارد. یک سریال هم به نام «اسپینجر» برای شبکه نمایش خانگی بازی کرده‌ام که آن هم آماده پخش است. در مجموع، ماه‌های پرکاری را داشته‌ام و در سریال‌های زیادی بازی کرده‌ام.

این روز‌ها مشغول چه کاری هستید؟
در حال بازی در سریال «عقرب عاشق» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده هستم که قرار است از شبکه نمایش خانگی پخش شود. یکی از نقش‌های محوری این سریال را بازی می‌کنم.

بازی در سریال خانه پرتقالی‌ها چگونه تجربه‌ای بود؟ ایده پرداخت به خانواده‌ای که فامیل‌شان «فرمایش» بود و اسم کوچک همه‌شان با «ف» شروع می‌شد و موفرفری بودند و حتی ماشین‌شان هم فولکس بود، جالب و خلاقانه به نظر می‌رسد!
اصل جذابیت این سریال هم به همین موضوع باز می‌گشت وگرنه اثر خیلی خاص و متمایز در قیاس با سایر مجموعه‌های نمایشی نبود.

بازخورد‌ها و واکنش‌های مردم نسبت خانه پرتقالی‌ها چگونه بود؟ سریال آن‌قدری که انتظار داشتید دیده شد؟
به نظرم خانه پرتقالی‌ها آن‌طور که باید و شاید دیده نشد. نمی‌دانم چرا سریال‌ها مثل گذشته بیننده ندارند. الان که با شما صحبت می‌کنم برای جشن امضای کتابم به اصفهان آمده‌ام. من تا امروز چهار جلد کتاب برای بچه‌ها منتشر کرده‌ام. از بین خانواده‌ها و بچه‌هایی که برای جشن امضای کتابم آمده بودند تعداد کمی سریال خانه پرتقالی‌ها را دیده بودند. اگر بخواهم سریال‌های اخیرم را با هم مقایسه کنم به نظرم خوشنام بیشتر از همه دیده شد.

بعضی از ویژگی‌های قصه خانه پرتقالی‌ها به سریال‌های پرمخاطب دهه ۷۰ شبیه بود. مثلا این‌که هر خانواده چهار بچه داشت شبیه به ازدواج کردن در سن پایین صباحی‌ها در سریال «خانه سبز» به نظر می‌رسید. به نظرتان چنین شاخصه‌هایی می‌تواند برای مخاطب امروز تلویزیون هم جذاب باشد؟
احتمال جذابیت لازم را نداشته است و گرنه مخاطبان سریال باید بیشتر از این می‌بودند. اگر مردم به سریالی توجه نشان ندهند حتما ایرادی داشته است.

همچنان کار نویسندگی را به شکل جدی دنبال می‌کنید؟
بله، به شدت. بیشتر از ۲۰ جلد کتاب از من تا امروز منتشر شده است. فقط سه نمایشنامه برای کودکان و چهار رمان برای کودکان کار کرده‌ام. برای بزرگسالان هم نوشته‌ام که بیشتر قهرمانان این کتاب‌هاخانم‌ها بوده‌اند.

کتاب جدیدی را در دست نگارش دارید؟
یک رمان را برای نوجوانان می‌نویسم که موضوعش برای خودم خیلی جذاب است.

دوست ندارید کار تصویری جدیدی برای کودکان داشته باشید؟
من خیلی دوست دارم کار کودک کنم. سال‌هاست طرح پیشنهادی هم می‌دهم، اما نمی‌دانم چرا اتفاق نمی‌افتد؟! خودم خیلی عاشق کار کردن برای کودکان هستم.

چرا سال‌هاست فعالیت چندانی در سینما ندارید و بازی شما را در فیلم جدیدی نمی‌بینیم؟
من در سینما خیلی بدشانس هستم. شش فیلم اکران نشده دارم؛ فیلم‌هایی که با کارگردانان خیلی خوبی هم کار کرده‌ام. این موضوع برای خودم دردناک است و وقتی به آن فکر می‌کنم واقعا دلم می‌شکند.

همچنان کتابفروشی‌تان در جزیره کیش را دارید؟
بله از این کار لذت می‌برم.

آثار کودک مثل گذشته نیست

فیاضی: کار‌هایی که برای کودکان ساخته می‌شوند به جذابیت گذشته نیستند و نمی‌توانند برای آن‌ها ماندگار و خاطره‌انگیز باشند. چرا بعد از ۳۰ سال سریال «قصه‌های تا‌به‌تا» و زی‌زی‌گولو نه تنها برای نسل‌های گذشته خاطره‌انگیز است که برای بچه‌های امروز هم جذابیت دارد؟ در یک جمعی حضور داشتم که مادران منتظر بازگشت بچه‌هایشان از کلاس بودند. نمی‌دانید تا مرا دیدند چقدر واکنش‌های انسانی و محبت‌آمیزی داشتند. چرا این روز‌ها کار‌های خوب برای بچه‌ها ساخته نمی‌شود؟ خیلی متاسف شدم «شهرک کلیله و دمنه» خانم برومند برای بزرگسالان ساخته شده و مخاطبانش کودکان نیستند. خانم برومند که باید برای بچه‌ها کار بسازد، چرا به سمت حوزه بزرگسالان رفته است؟ بچه‌ها واقعا به حضور کسانی همچون او نیاز دارند. باید فرصت و امکان فعالیت در حوزه کودک برای امثال ایشان فراهم شود.

روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها