«جام‌جم» از اقتضائات حقوق بشر آمریکایی گزارش می‌دهد

بشر بی‌حقوق به سبک آمریکایی

امروز آخرین روز از هفته حقوق بشر آمریکایی است؛۱۲تیری که هر سال در خاطر ما ایرانی‌ها با نام وینسنس گره خورده است. ۱۲تیر۶۷، هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران با ۲۹۰نفر مسافر و خدمه در نزدیکی جزیره هنگام خلیج فارس، مورد اصابت دو فروند موشک هدایت شده زمین به هوای ناو وینسنس آمریکا قرار گرفت و تمام مسافران آن پرواز به شهادت رسیدند.
کد خبر: ۱۳۷۱۹۳۷
به گزارش جام جم آنلاین، یک خبرنگار آمریکایی مشاهدات تکان دهنده خود را پس از این حادثه چنین روایت می‌کند: «روی کفن کسانی که بدن‌های‌شان شناسایی شده بود اسم، آدرس و شعار مرگ بر آمریکا نقش بسته بود. البته بسیاری از بدن‌ها آن‌قدر ناقص بود که شناسایی نمی‌شد. در بعضی از موارد، کل خانواده از بین رفته بودند. هیچ‌کس برای شناسایی آن‌ها نیامد. از۲۹۰مسافر پرواز ایران ایر، فقط ۱۷۰جسد شناسایی شدند.» ۶۶ کودک حاضر در این هواپیما و سایر مسافران، همگی قربانی حقوق بشر آمریکایی شده بودند.

از ۷تیر تا ۱۲تیر (سال‌۶۰) ببینیــد چقدر تــرور، قتل‌عام و کشــتار انجام شــد. اگر طــراح این حــوادث هم سرویس‌های امنیتی آمریکا و غرب نبودند، حداقل کمک‌کننده بودند، حداقل تشــویق‌کننده بودند و این بخشی از روایت رهبر انقلاب از حقوق بشر آمریکایی است. البته ایشان سال‌۹۲ هم درباره این تناقض آمریکایی گفته بودند «من تعجب می‌کنم، آمریکایی‌هــا خجالــت نمی‌کشند اســم حقوق بشــر را می‌آورنــد؟! هرکس دیگــری در دنیا ادعا بکند طرفداری از حقوق بشــر را، دولتمردان آمریکا دیگر نبایــد این ادعــا را بکنند، بــا این همه فضاحتی که در کارنامه آن‌ها نسبت به حقوق بشر هست... زندان گوانتانامو را همه می‌دانند، زندان ابوغریب عــراق را همــه می‌دیدند، شــرکت بلک واتر را همه دیدند، حمله به کاروان‌های عروســی افغان‌ها را دیدند، کمک به تروریســت‌های نامدار که افتخار می‌کنند به تروریست بودن خودشان را همه دیدند... باز می‌گویند حقوق بشر و خجالت هم نمی‌کشند!»

از کودتا تا تحریم‌های اتو کشیده

در ۱۰۰سال گذشته، آتش حقوق بشر به سبک آمریکایی با طراحــی کودتای ننگیــن ۲۸ مــرداد ۱۳۳۲ به جان ایران افتاد و بعد از انقلاب اسلامی هم دولت‌هــای مختلف آمریکا با حمایت تمام قد از صدام و سپس تحریم‌های اقتصــادی در دوره سازندگی، معیشت و زندگی مردم را محدود کردند. هــدف قــراردادن کشتی‌های حامل نفت ایران و ســکو‌های نفتی که شــاهرگ اقتصادی ایران آن روز بــود هم بــرگ دیگــری از پرونده ســیاه حقوق بشــر آمریکایی را در تاریخ کشورمان ورق زده است. در تمام این سال‌ها هم ده‌ها قانــون و فرمان اقتصــادی از داماتــو گرفته تا آیسا و کاتســا با ظاهری اتوکشیده، معیشت و حقوق اجتماعی مردم ایران را تحت تأثیر قرار داده است. ضمن این‌که به صورت یک آهنگ پس زمینه، حمایت مالی و سیاســی دولت‌های آمریکا از گروهــک تروریســتی منافقین به شکل ثابت ادامه داشته و هیچ‌گاه قطع نشده است، سازمانی عجیب و جلاد کــه دست‌کم ۱۷هزار نفر از مــردم و مسؤولان را در دهه ۶۰ ترور کردند. فقط در بازه زمانی ششم تا ۱۲تیر، آمریکا به‌صورت جنون‌آمیز، جنایات متعددی را علیه مردم ایران توسط گروهک‌های ضدانقلاب پیش برد؛ از سوءقصد به حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در ۶ تیر ۱۳۶۰، انفجار تروریستی ۷ تیر۱۳۶۰ و شهادت آیت ا... بهشتی و ۷۲ نفر از مسؤولان نظام تا بمباران شیمیایی شهر سردشت در ۷تیر۱۳۶۶ و شهادت بیش از ۱۱۰کودک و زن و مرد این شهر، شهادت آیت ا... صدوقی چهارمین شهید محراب در ۱۱تیر۱۳۶۰، حمله ناو جنگی آمریکا به هواپیمای مسافری ایرباس ایران و شهادت ۲۹۰سرنشین آن در ۱۲تیر ۱۳۶۷ نمونه‌ای از مصادیق حقوق بشر آمریکایی است؛ بنابراین پرواضح است طرح موضوع حقوق بشر فقط یک ژست سیاسی و ابزاری برای سوءاستفاده و جلب افکار عمومی نه فقط توسط آمریکا که از سوی غرب است و جنایات بی‌شمار برخی کشور‌های اروپایی همچون انگلیس و فرانسه از زمان استعمار و اشغالگری‌شان در قاره‌های آسیا و آفریقا تاکنون، کشتار هزاران انسان بی‌گناه، تروریست‌پروری و پناه دادن به خشن‌ترین تروریست‌های دنیا، نمونه‌های بارز رفتار‌های ضدحقوق‌بشری مدعیان دفاع از حقوق بشر است.

آتش زدن مرکز داوودی‌ها و قتل سیاه‌پوستان

البته عمل کردن برخلاف پروتکل‌های حقوق بشر، فقط ناظر به حکومت‌های غیر همسو با آمریکا نیست و آمریکایی‌ها در یک قرن اخیر در داخل سرزمین‌شان هم با سیاه‌پوستان و بومیان مانند یک جنایتکار رفتار کرده‌اند از جمله آتش زدن مرکز داوودی‌ها در زمان کلینتون و سوختن ده‌ها زن، مرد و کودک و به قتل رساندن بی‌گناهان از جمله جورج فلوید توسط پلیس آمریکا به‌صورت روزانه اتفاقی عادی در این کشور است. آمار‌های منتشر شده هم حکایت از این دارد که در آمریکا به‌طور متوسط هر ۳۶ساعت یک سیاه‌پوست به دست پلیس کشته می‌شود. به استناد گزارش‌های حقوق بشری، نظام قضایی آمریکا در همین سال به شیوه‌های مختلف حقوق سیاه‌پوستان آمریکا را نقض کرده و با آن‌ها مانند شهروند درجه۲ رفتار کرده است. آمار قتل، زندانی شدن بدون تفهیم اتهام و برگزاری دادگاه، دستگیری‌های بی‌علت و تضییع حقوق اجتماعی سیاه‌پوستان در دوران ریاست جمهوری اوباما نه‌فقط کاهش نداشته بلکه در مواردی روند صعودی هم داشته که برآیند شواهد و مستندات ارائه شده در گزارش‌های حقوق بشری حکایت از این وقعیت دارد که دولت آمریکا با اتخاذ رویکردی ابزاری، بزرگ‌ترین تناقض رفتاری را به نمایش گذاشته و در عین ادعای حمایت از حقوق‌بشر به نقض مکرر آن در سطح داخلی و بین‌المللی هم ادامه می‌دهد. به‌کارگیری بمب اتم با بیش از ۲۰۰هزار کشته در ژاپن، تجاوز به کشور‌های ویتنام، افغانستان، عراق و کشتار هزاران کودک، زن و مرد بی‌گناه، جنایت‌ها در زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب در عراق و زندان‌های مخفی‌شان در سراسر دنیا، کمک به تروریست‌های نامدار و ایجاد گروه تروریستی داعش و کمک به سعودی‌ها در تجاوز و کشتار مردم بی‌گناه یمن و هزاران جنایت مستقیم و غیر مستقیم دیگر از دستاورد‌های حقوق بشری آمریکایی‌ها در حدود یک قرن اخیر است.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها