به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛ سال ۱۳۹۵ بود که «سزایی کورت» مدیر تورکیش ایرلاین در غرب کشور در جمع خبرنگاران از تلاش برای هفتگی شدن پروازهای این ایرلاین در کرمانشاه خبر داد که هفت روز هفته پروازها برقرار باشد و حتی قرار شد کارگو ( حمل بار هوایی) هم راه‌اندازی شود.

وی تعداد پروازهای ترکیش ایرلاین در کرمانشاه را دو پرواز در هفته اعلام کرد و با بیان اینکه برنامه داریم پروازها را هفتگی کنیم و در هفت روز هفته پرواز داشته باشیم، عنوان کرد: منتظر مجوز سازمان هواپیمایی کشور ایران هستیم.

او اعلام کرد که اکنون برخی از شهرهای ایران از جمله مشهد، تبریز و … پرواز روزانه دارند و کرمانشاه نیز ظرفیت چنین کاری را دارد.

در آن زمان به گفته کورت، ترکیش ایرلاین کرمانشاه را به ۲۸۹ مقصد در جهان و به ۱۱۵ کشور متصل می‌کرد.

وی اضافه کرد: با این پرواز، یک کرمانشاهی می‌تواند در کمتر از هشت ساعت به بسیاری از کشورهای دنیا سفر کند و کمتر از ۱۸ ساعت به آمریکا برود.

اما حالا یک کرمانشاهی برای پرواز به تهران هم دچار چالش است، چه برسد به پروازهای بین‌المللی.

وضعیت فرودگاه کرمانشاه که همیشه از آن به عنوان هاب غرب کشور یاد می‌شود خوب نیست، اول که از چند سال قبل ترمینال پروازهای خارجی آن تعطیل شد و تورکیش ایرلاین از استان رفت.

بعد هم به جای آنکه مقاصد جدید به پروازها اضافه شود، بسیاری از پروازها گذشته را هم از دست دادیم و امروز به اذعان همه تعداد پروازهای فرودگاه کرمانشاه کم شده است.

ضربه آخر را وقتی خوردیم که حجاج کرمانشاه با وجود داشتن فرودگاهی که آنهمه به آن مینازیم، امسال از فرودگاه امام خمینی ره تهران راهی خانه خدا شدند در حالیکه در گذشته همیشه حجاج استان‌های غرب کشور از کرمانشاه عازم دیار وحی می‌شدند.

همین حالا بسیاری از افرادی که نیازمند پروازهای فوری به تهران هستند با صندلی‌های پر مواجه می‌شوند چون تعداد پروازهای داخلی هم پایین آمده و بسیاری مجبورند برای اینکه به کارهای فوری خود برسند، زمینی به تهران بروند.

این روند از آغاز طرح بهسازی و توسعه باند فرودگاه کرمانشاه استارت خورد، پروژه‌ای که بین سال‌های ۹۶ تا ۹۷ آغاز شد اما همچنان پابرجا بوده و به بهره‌برداری نرسیده است.
از آن زمان تا کنون ظرفیت باند فرودگاه کرمانشاه دچار محدودیت‌هایی شده که تعداد پروازها را تحت تاثیر قرار داده است.

آذرماه سال ۱۴۰۰ بود که استاندار وقت بازدیدی از این طرح داشت و مشاور طرح بهسازی و توسعه باند فرودگاه کرمانشاه در حاشیه این بازدید گفت: این پروژه هم اکنون حدود ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کاوه الماسی در حاشیه بازدید استاندار کرمانشاه از طرح توسعه و بهسازی فرودگاه کرمانشاه اظهار کرد: این طرح شامل احداث یک تاکسی‌وی(باند اضطراری)و همچنین بهسازی باند قدیمی بود.

الماسی با اشاره به اینکه اکنون بهسازی باند قدیمی در قالب چند فاز به ترتیب در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد فاز دوم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و یادآور شد: بعد از اتمام این فاز قطعات بعدی باند برای بهسازی در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

الماسی مجموع طول باند قدیمی فرودگاه کرمانشاه را حدود ۳۴۰۰ متر اعلام کرد.

وی مجموع اعتبار اولیه‌ای که برای طرح بهسازی و توسعه باند فرودگاه کرمانشاه ( شامل ایجاد تاکسی وی و بهسازی باند قدیمی) برآورد شده را۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد که نزدیک به ۴۸ درصد آن هزینه شده است.

الماسی با بیان اینکه طرح توسعه و بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه از سال ۱۳۹۶ انعقاد قرار داد شد اما به دلیل شرایط زلزله تا اواخر این سال کار خاصی صورت نگرفت، عنوان کرد: پس از آن نیز درگیر بارش‌های شدید سال ۱۳۹۷ شدیم که روند اجرای پروژه را به تاخیر انداخت.

حالا که موعد اعزام حجاج رسید این تاخیر در اجرای پروژه داد مسئولین استان را در آورد.

به گونه ای که معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه قول داد
کم‌کاری گذشته جبران شود و کاری صورت بگیرد که حجاج کرمانشاهی با احترام و منزلت از طریق فرودگاه کرمانشاه عازم خانه‌ خدا شوند

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه در حاشیه بدرقه حجاج کرمانشاهی با اشاره به این‌که امسال کاروان‌های حجاج کرمانشاهی مجبورند با عزیمت به فرودگاه امام(ره) تهران از آن‌جا عازم سرزمین وحی شوند، گفت: متأسفانه درگذشته برخی مسئولان استان نسبت‌به طرح توسعه باند فرودگاه کرمانشاه کم‌توجهی عجیبی کرده‌اند و اکنون وضعیت این باند به گونه‌ای است که هواپیماهای پهن پیکر و پروازهای حاجیان امکان نشستن در فرودگاه را ندارند.

اخیرا بهمن امیری مقدم نیز انتقادات جدی به وضعیت فرودگاه کرمانشاه داشته و تقریبا هر روز بر این موضوع تاکید دارد که وضعیت فرودگاه کرمانشاه به دلیل کم کاری مسئولین گذشته در شان کرمانشاه نیست و البته در دیدارهای متعددی با مسئولان کشوری با هدف رایزنی برای به نتیجه رسیدن هرچه زودتر این پروژه و توسعه فرودگاه کرمانشاه داشته است.
استاندار کرمانشاه با انتقاد از روند طرح توسعه فرودگاه کرمانشاه، گفت: تعداد پروازهای فرودگاه کرمانشاه از ۱۷۰ به ۶۰ پرواز در هفته کاهش یافته که این وضعیت در شان مردم استان نیست.

وی اظهار کرد: نیمه کاره رها شدن طرح توسعه فرودگاه کرمانشاه یک سهل انگاری نابخشودنی از سوی مدیران گذشته بوده که باید در کمترین زمان ممکن جبران و دغدغه های مردم مرتفع شود.

وی عنوان کرد: در پی این بی تدبیری، تعداد پروازهای فرودگاه کرمانشاه از ۱۷۰ به ۶۰ پرواز در هفته رسیده که این وضعیت در شان و شایسته مردم شریف استان نیست و بر همین اساس ما تمام توان خود را برای تکمیل طرح توسعه باندهای اصلی و موقت و جبران اشتباه گذشته بکار گرفته ایم.

امیری مقدم تاکید کرد: با پیگیری و جلسات مستمر، مشکل معارض باند موقت فرودگاه رفع شده و با همکاری هوانیروز هم اکنون شرایط توسعه این باند فراهم است که شرکت فرودگاه های کشور هم همزمان با اقدامات هوانیروز، باید فورا پای کار بیاید و تسطیح زمین اطراف آن را شروع کنند.

استاندار کرمانشاه گفت: همزمان با بهره برداری و توسعه باند موقت، باید هرچه سریعتر یک پیمانکار قوی و باانگیزه برای تکمیل باند اصلی انتخاب و عملیات اجرایی آغاز شود و تا سال آینده شاهد بهره برداری از باند اصلی فرودگاه باشیم.

حمیدرضا سیدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم که روز گذشته سفری به کرمانشاه داشت، گفت: باند موقت فرودگاه کرمانشاه سال ۱۳۹۸ آماده بهره برداری شده، اما به دلیل عدم پیگیری از سوی مدیران سابق، تاکنون امکان استفاده پیدا نکرده است، اما خوشبختانه با تلاش و پیگیری ویژه استاندار کرمانشاه مشکل معارض باند حل شده و بزودی شاهد استفاده از آن خواهیم بود.

سیدی اظهار کرد: در صورت تکمیل باند موقت و باند اصلی فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه، این فرودگاه توان جوابگویی بیش از ۳۰۰ پرواز در هفته را دارد.
حالا مردم کرمانشاه منتظر هستند که ببینند وضعیت چه می شود.

در حالیکه استان‌های دیگر در حال توسعه اقتصادی و گردشگری هستند ما در کرمانشاه ابتدایی ترین زیرساخت این حوزه یعنی پروازهای داخلی و خارجی را از دست می‌دهیم، مدام بر جذب سرمایه‌گذار تاکید داریم در حالیکه سرمایه‌گذار باید با خودرو تا کرمانشاه بیاید.

بر جذب گردشگر و توریسم سلامت تاکید داریم در حالیکه حتی به عراق و نجف که نزدیک ترین مقاصد ما هست پرواز مستقیم نداریم.

هم اکنون پروازهای فرودگاه کرمانشاه به مقاصد تهران، مشهد مقدس، عسلویه، کیش، قشم، تبریز، شیراز و بندرعباس صورت می‌گیرد، اما کافی نیست و فرودگاه کرمانشاه همچنان وضعیت خوبی ندارد.

پریا امیری پریان