مسئول بانک خون‌های نادر سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

«Kell Null» نادرترین گروه خونی در ایران

مسئول بانک خون‌های نادر سازمان انتقال خون درباره ‌نادرترین گروه خونی کشور گفت: در کشورمان سه نفر دارای گروه خونی kell null هستند و در این بین فقط یکی از آنها توانایی اهدای خون دارد.
کد خبر: ۱۳۶۹۹۱۷

«Kell Null» نادرترین گروه خونی در ایران

به گزارش جام‌جم آنلاین، امروز ‌روز جهانی اهدای خون است، روزی که باید در آن بیش از همیشه به اهمیت اهدای خون و کمک به بیماران اندیشید. به همین علت‌«اهدای خون نشانه‌ای از همبستگی است» به عنوان شعار امسال در نظر گرفته شده است.

در این بین افراد دارای گروه‌های نادر خونی به توجه بیشتری نیاز دارند، زیرا در صورت نیاز به تزریق خون شانس کمتری برای تامین خون مورد نیازشان دارند. برای رفع این خطر حدود 16 سال است که در کشورمان بانک‌خون‌های نادر ایجاد شده است به این شکل افراد دارای گروه خونی نادر می‌توانند امیدوار باشند که خون مورد نیاز آنها در داخل کشور یا از سوی 26 کشوری که عضو انجمن بین المللی خون‌های نادر هستند، تامین شود.

مصطفی مقدم، مسئول بانک خون‌های نادر سازمان انتقال خون در این‌باره به جام جم آنلاین گفت: در بانک‌ خون‌های نادر اطلاعات افرادی که دارای گروه نادر خونی هستند، ثبت می‌شود و از آنهایی نیز که توانایی اهدای خون دارند خون‌ گرفته می‌شود تا در اختیار افرادی که به تزریق خون نیاز پیدا می‌کنند، قرار داده شود.

گروه‌های خونی نادر

مسئول بانک خون‌های نادر سازمان انتقال خون درباره گروه‌های خونی نادری که در کشورمان تا به حال شناسایی شده است، افزود: تا به حال سه نفر در کشورمان شناسایی شده اند که دارای گروه خونی «Kell Null» هستند.

به گفته مقدم، دو نفر از این افراد بیمار هستند. به همین دلیل فقط یک نفرشان قادر است که خون اهدا کند.‌

وی ادامه داد: حدود 10 نفر نیز در کشور شناسایی شده‌اند که دارای گروه خونی چلانو هستند.

به گفته مقدم، 30 نفر نیز در کشور گروه خونی ایندین دارند و در این بین فقط دو نفرشان قادر به اهدای خون هستند.

مسئول بانک خون‌های نادر سازمان انتقال خون عنوان کرد: حدود 85 نفر نیز در کشور شناسایی شده‌اند که گروه خونی‌شان بمبئی است.

به گفته او، کمتر از نیمی از این افراد توانایی اهدای خون دارند.‌‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها