استقلال برای ثبت قهرمانی این فصل چه آمار و اعدادی ثبت کرد؟

قهرمانی شیک

قهرمانی از این شیک‎تر برای استقلال سراغ داشتید؟ حقیقت این که بعد از ۹ سال حسرت و ناکامی، این بهترین نوع قهرمانی بود.
کد خبر: ۱۳۶۸۵۸۴

انگار فرهاد مجیدی و شاگردانش تمام هم‎وغم خود را روی این موضوع گذاشته بودند تا تمام حسرت‎های ۹ فصل گذشته را از دل هواداران دربیاورند. آنها هیچ باختی را در این فصل تجربه نکردند و علاوه بر آن قهرمانی خود را چند هفته مانده به پایان لیگ قطعی کرده بودند. استقلال در این فصل کاری کرد کارستان و تنها تیم قهرمان لیگ‎برتر فوتبال در کل جهان بود که حتی یک بار هم در فصل جاری نباخت. حالا این استقلال شیک و رویایی روی ابرهاست و فعلا هم قصد پایین آمدن ندارد. تیم فرهاد مجیدی کلی آمار درخشان در این فصل ثبت کرد و فعلا با آن یکه‎تازی می‌کند. البته تاج وتخت به همین راحتی ها به دست استقلال نیفتاد. آنها برای رقم زدن این فصل رویایی کلی ماجراجویی پشت سرگذاشتند و کلی زحمت کشیدند که نباختن فقط یکی از مولفه‌های آنها بود. آبی‎های پایتخت با وجود عملکرد خوبی که در این فصل پشت سر گذاشتند کامل و ایده‎آل نبودند اما به هر حال یک سر و گردن از تمام تیم‎های لیگ‌برتری بالاتر قرار گرفتند. از بالا تا پایین جدول هیچ تیمی از لحاظ اعداد و آمار در زمینه های مختلف به پای استقلال نرسید. فرهاد مجیدی آنچنان رکوردی در زمینه نباختن در این فصل ثبت کرد که شاید تا مدت‎های طولانی از سوی هیچ تیم دیگری تکرار نشود. آنچه در ادامه می‌آید مروری کوتاه بر برخی آمارهای استقلال در فصل اخیر است:

 

بیشترین دقایق بازی
مهدی مهدی‌پور / ۲۱۶۰ دقیقه
امیرحسین حسین‌زاده / ۲۰۰۶ دقیقه

گلزنان برتر
کوین یامگا / ۱۰ گل
امیرحسین حسین‌زاده / ۸ گل

پاسور برتر
مهدی مهدی‌پور / ۷ پاس گل
کوین یامگا / ۳ پاس گل

رکوردها
۶۸ بیشترین امتیاز
۱۹ بیشترین برد
۹ بیشترین برد خارج از خانه
۲۹ بیشترین تفاضل گل
۱۰ کمترین گل خورده
۶ بیشترین برد پیاپی


بازیکنان تاثیرگذار

سید‌حسین حسینی
بالاخره همانطور که دلش می‌خواست خودش را به هواداران استقلال و البته فوتبال ایران ثابت کرد. 
حسینی در ثبت رکورد ۲۱ کلین‌شیت آبی‌ها در این فصل نقش به‌سزایی داشت و به‌تنهایی در ۱۸ بازی دروازه‌اش را بسته نگه داشت. او با این آمار از رکورد قبلی ۱۷ کلین‌شیت در اختیار پیام نیازمند، حامد لک و علیرضا بیرانوند گذشت.

مهدی مهدی‌پور
مهدی مهدی‌پور با ۲۱۶۰ دقیقه حضور در زمین، پرکارترین بازیکن استقلال در لیگ بیست و یکم بود. او همچنین با ۷ پاس گل، تبدیل شد به بهترین پاسور تیم مجیدی در رقابت‌های این فصل. این هافبک ۲۷ ساله، یک بار هم در این فصل گلزنی کرد تا جمعا روی ۸ گل تیمش تاثیر مستقیم داشته باشد. او یکی از ارکان اصلی قهرمانی استقلال در لیگ‌برتر بود.

کوین یامگا
روزی که با استقلال قرارداد بست، خیلی‌ها با تردید به این خرید نگاه می‌کردند اما حالا همه می‌دانند اگر کوین یامگا نبود شاید جامی هم در پایان فصل برای آبی‌ها نبود. این پاریسی با ۱۰ گل، بهترین گلزن آبی‌ها در این فصل بود. او ۳ پاس گل هم داد تا بیشتر از همه بازیکنان استقلال در گل‌های زده این تیم تاثیر مستقیم داشته باشد.

 

یادداشت

استقلال و یک دنیا تفکر حرفه‌‎ای

مهم‌ترین موضوع در رابطه با قهرمانی استقلال این است که هواداران این تیم در چند سال اخیر به بهترین شکل ممکن از تیم حمایت کردند. در این فصل نیز این حمایت ادامه داشت و در کنار آن کادر فنی و بازیکنان هم زحمات زیادی را متحمل شدند. 

نکته مثبت دیگر در رابطه با استقلال مدیریت حرفه‌ای حاکم بر این تیم بود. این مدیریت قاطعانه پشت سر تیم قرار داشت و نشان داد هر موفقیتی در فوتبال حرفه‌ای نیازمند همدلی است. همه چیز دست به دست هم داد تا این موفقیت رقم بخورد. متاسفانه استقلال در سال‌های گذشته این حمایت و مدیریت را نداشت اما این فصل اتفاقات دیگری رخ داد و نتیجه آن را هم با ثبت این قهرمانی دیدیم. 
این‌که یک تیم در لیگ‌برتر فوتبال کشور ما بدون ثبت شکست قهرمان لیگ شود واقعا اتفاق نادری است. شاید در سطح جهان اتفاق بی‌سابقه‌ای نباشد اما به هر حال خیلی کم رخ داده است. شاید در کل فوتبال جهان فقط دو، سه مورد وجود داشته که تیمی بدون شکست قهرمان لیگ یک کشور شود. 
بسیار خوشحالم که استقلال بدون باخت، لیگ‌برتر را تمام کرد. برای انجام این کار قطعا یک سری افکار حرفه‌ای و فنی حاکم بود. استقلال در این فصل دنیای از تفکر حرفه‌ای داشت و بر اساس همین تفکر برنامه‌ریزی شد تا در نهایت یکی از بهترین قهرمانی‌های فوتبال ایران به وجود بیاید.  کادر فنی استقلال در این میان نقش بسزایی ایفا کرد اما مربیان دیگری هم بودند که با تفکر خود به استقلال کمک کردند. 
استقلال از همان ابتدا هم شانس زیادی برای قهرمانی داشت. همه رکوردهای خوب هم که به این تیم اختصاص یافت. استقلال حالا با رکوردهای خوبی که از خود بر جای گذاشته باید به فکر فصل آینده باشد. انتظار داریم این موفقیت‌ها و این رکوردها ادامه پیدا کند. 

مجید نامجومطلق  - کارشناس فوتبال / گروه ورزش
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها