پیام اسطوره فوتبال برزیل به پوتین:

قدرت پایان دادن به جنگ در دستان توست

مشت سیاست بر دهان فوتبال

بازی ایران و کانادا لغو شد تا حال «تیم‌ملی» خراب شود. سردار آزمون مهاجم ایران می‌نویسد: «عجب بازیچه فدراسیون کانادا شدیم. متاسفم این بازی لغو شد. امیدوارم در بازی‌های آینده این اتفاق نیفتد و ورزش را قاطی سیاست نکنند.»
کد خبر: ۱۳۶۷۸۹۰

به گزارش جام جم آنلاین، فدراسیون کانادا با فشار مقامات سیاسی از جمله «جاستین ترودو» نخست وزیر این کشور، قرارداد بازی با ایران را فسخ کرد تا نشان دهد اتفاقا ورزش قاطی سیاست شده است. فدراسیون فوتبال برای جور کردن این بازی تلاش زیادی کرد. برای ۱۵ خردادماه ابتدا بازی دوستانه با نیوزیلند در قطر جور شد، اما دراگان اسکوچیچ بعد از بازگشت از تعطیلات طولانی، در نامه‌ای خطاب به مسؤولان نوشت: «به هیچ وجه با نیوزلند بازی نمی‌کنیم، چون بازی با آن‌ها فایده‌ای ندارد.» او کانادا را پیشنهاد داد. فدراسیون مذاکرات خود را با این کشور آغاز و به توافق دست یافت. تا اواسط هفته گذشته همه تصور می‌کردند برگزاری بازی قطعی است، اما پنجشنبه گذشته، فدراسیون کانادا به صورت رسمی اعلام کرد با ایران دیدار نخواهد کرد.

اعتراف به دخالت سیاست

فدراسیون فوتبال کانادا بعد از لغو بازی با ایران، در بیانیه خود نوشت: «فدراسیون کانادا بهترین نیت را در تلاش برای اطمینان از کسب تجربه مهم تیم‌ملی مردان در برابر تیم‌های جام‌جهانی در آمادگی برای قطر ۲۰۲۲ دارد. هفته گذشته، وضعیت غیرقابل دفاع ژئوپلیتیک (سیاست جغرافیایی) میزبانی ایران به میزان قابل توجهی دچار تفرقه شد و در واکنش به آن، این مسابقه لغو شد. در حالی که ما عوامل بیرونی را در انتخاب حریف مناسب در فرآیند تصمیم‌گیری اولیه خود در نظر گرفتیم، تلاش خواهیم کرد تا حرکت رو به جلو را بهتر انجام دهیم. ما سخت در تلاش هستیم تا یک حریف جایگزین پیدا کنیم و به همه خریداران بلیت اطلاع داده شده است که بازپرداخت در راه است.» این بیانیه اعتراف صریح به دخالت عوامل غیرفوتبالی در لغو مسابقه بود؛ نکته‌ای که فدراسیون می‌تواند از آن برای شکایت خود استفاده کند.

«نیک بونتیس» رئیس فدراسیون فوتبال کانادا هم جملاتی مشابه با این بیانیه به کار برد و روز گذشته گفت: «موضوع وضعیت ژئوپلیتیک در انتخاب بازی با ایران خیلی خوب مورد توجه قرار نگرفته، اما شاید به طور کامل درک نشده باشد.»

در دانشنامه روابط بین‌الملل و سیاست جهان، «ژئو پلیتیک» یا جغرافیای سیاسی را بررسی تأثیر عوامل جغرافیایی بر رفتار دولت‌ها می‌خوانند. این که چگونه موقعیت مکانی، اقلیم، منابع طبیعی، جمعیت و یک تکه زمینی که یک دولت روی آن قرار گرفته است، گزینه‌های سیاست خارجی دولت و جایگاه آن را در سلسله مراتب دولت‌ها تعیین می‌کند؛ و ناگفته پیداست که فدراسیون کانادا هم با همین تعریف، تحت تاثیر سیاست رای به لغو مسابقه داد.

غرامت ۶۰۰ هزار دلاری؟

ایران می‌تواند از کانادا غرامت بگیرد؟ این سوالی است که از اولین ساعات انتشار خبر لغو بازی، در ذهن همه نقش بسته است. رئیس فدراسیون کانادا دیروز گفت حتی یک دلار هم به ایران پرداخت نشده است. مسؤولان فدراسیون فوتبال، اما در بیانیه خود اعلام کردند بابت اقدام کانادا شکایت می‌کنند تا غرامت بگیرند. فغانپور مسؤول حقوقی فدراسیون دیروز در واکنش جواب داد: «طبیعی است فدراسیون کانادا بازی را لغو کرده و باید غرامت بدهد. فقط باید بدانید در قرارداد خسارت دیده شده، اما مبلغی دیده نشده است! قرار بود کانادا برای این بازی ۴۰۰ هزار دلار به ما پرداخت کند و کمترین حدش این است که همین مبلغ را به ما به عنوان خسارت بدهد. شاید هم با هزینه رفت و آمد، این مبلغ به ۶۰۰ هزار دلار برسد.»
او همچنین فاش کرد مسؤولان فدراسیون فوتبال بعد از امضای قرارداد با کانادا تازه نظر کمیته حقوقی را درباره قرارداد امضا شده خواسته‌اند.

مذاکرات جدید

اوضاع خوب نیست. به نظر می‌رسد دعوای داخلی راه و چاه نباشد، چون نتیجه‌ای به جز قربانی کردن تیم‌ملی نخواهد داشت. ایران برای جور کردن بازی به همه رو زده است. فدراسیون پیش از این با سه کشور روسیه، آلبانی و ایرلند جنوبی مذاکره داشت. روسیه موافق برگزاری مسابقه بود. ایران به فیفا نامه زد تا ببیند منع قانونی ندارد، ولی پاسخ ندادن فدراسیون جهانی، فدراسیون را منصرف کرد. آلبانی در مذاکرات ۱.۵میلیون دلار درخواست کرد. ایرلند جنوبی هم اعلام کرد در آن تاریخ نمی‌تواند با تمام نفرات بیاید. نوبت به مکزیک، اکوادور و کاستاریکا رسید. دو تیم اول در نیویورک و تگزاس اردو داشتند و در آمریکا با ایران دیدار می‌کردند. پس مشکل دریافت ویزا بود و بازی‌ها منتفی. نوبت به کاستاریکا رسید. آن‌ها هم گفتند به دلیل حضور با تمام نفرات در نشنال لیگ آمریکای شمالی، وقتی ندارند تا به قطر بیایند تا با تیم‌ملی ما بازی کنند.

تیم‌های آمریکای جنوبی هم خواهان دریافت رقم‌هایی سنگین شدند و بدین ترتیب فقط ماند تیم‌های آفریقایی. وزارت خارجه ایران در این زمینه مذاکراتی با سنگال داشت که آن‌ها اعلام کردند برای بازی در شهریورماه مشکلی ندارند. دوکشور دیگر آفریقایی پاسخ مثبت اولیه را داده‌اند و فدراسیون مشغول بررسی است. همچنین دیروز نام پاراگوئه مطرح شد که برگزاری این بازی هم در هاله ابهام است.

انتقاد تند اسکوچیچ

لغو دیدار با کانادا خشم دراگان اسکوچیچ را به همراه داشت. او که بعد از تعطیلات طولانی و بدون هیچ نقشه راهی به ایران بازگشت، دیروز علیه فدراسیون فوتبال موضع گرفت. اسکوچیچ گفت: «به نظرمی‌رسد رتق و فتق امور مهم‌تری، چون برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال (که سه‌شنبه برگزار می‌شود) موجب شده آماده‌سازی تیم‌ملی و برآورده کردن نیاز‌های فنی و تدارکاتی این تیم اولویت اول مسؤولان مربوطه نباشد.
 
در وضعیت سوررئال‌گونه فعلی، وظیفه حرفه‌ای و اخلاقی کادر مربیان و بازیکنان این است آنچه در توان دارند را با تمام وجود برای حفظ بزرگترین سرمایه تیم‌ملی که عشق و امید هواداران این تیم در سراسر دنیاست به کار گیرند. حق مسلم هر ایرانی در مورد تیم‌ملی و به ویژه آنچه از آغاز مسابقات انتخابی جام‌جهانی تا امروز بر این امانت ارزنده گذشته و می‌گذرد بیشتر بدانند. به همین منظور طی چند روز آینده در یک کنفرانس خبری در این مورد به تفصیل صحبت می‌کنم.»

عده‌ای دیروز اعتقاد داشتند اگر کارلوس کی‌روش به جای اسکوچیچ روی نیمکت بود، در مصاحبه‌ای آتشین با یکی از معروف‌ترین خبرگزاری‌های دنیا، به فدراسیون کانادا به شدت حمله می‌کرد. اسکوچیچ که در این مدت به گواه رسانه‌ها، خبرنگاران ایرانی را قابل ندانسته و پاسخ آن‌ها را نداده، دیروز، اما برخلاف روال همه ماه‌های گذشته، حتی با رسانه‌های کرواسی هم مصاحبه نکرد تا علیه کانادایی‌ها موضع بگیرد.

سعید اکبری - گروه ورزش / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها