دکتر بهنام محقق، بنیانگذار گروه موفقیت همه جانبه محقق و بنیاد کاتالیزوری رشد ایران، کاتالیزور و کوچ حرف های فردی و کسب و کار و نویسنده
بیش از 60 عنوان کتاب در حوزه مدیریت و روانشناسی به زبان فارسی در ایران و به زبان انگلیسی در آمازون طی گفتگویی در مورد مفهوم کاتالیزور در زندگی و کسب و کار چنین بیان میدارد:
"شاید اسم "پنجرهی جوهری" به گوشتان خورده باشد. این پنجره که از اسم دو روانشناس به نام های "جوزف لوفت" و "هری اینگهام" گرفته شده است، شیوه ی پیوند فرد با دیگران را به ما نشان میدهد.
این خانه ها به ۴ قسمت اشاره دارد:
پنجره یA یا Hidden به معنی پنهان، بخشی از وجود فرد است که فقط خودش از آن مطلع است و از دید دیگران پنهان می ماند. این بخش شامل مواردی است که فقط به تنهایی از آنها مطلع است. مثل خطایی که در خلوت مرتکب می شود.
پنجره یB یا Public (عمومی)، قسمتی است که هم خود فرد و هم دیگران از آن مطلع هستند. مثل لباسی که بر تن دارد.
پنجره ی C یا Unknown (ناشناخته)، بخشی است که دیگران از آن مطلع اند اما خود فرد قادر به دیدن آنها نیست. درست مثل پیشانی فردی که دیگران آن را میبینند اما خودش در شرایط عادی از آن بی خبر است. گاهی ویژگیهای اخلاقی و رفتاری فرد نیز در این پنجره اند.
پنجره ی D یا Blind Spot به معنی نقطه کور، نشانگر بخش هایی از شخصیت فرد است که هم از خودش و هم از دید دیگران پنهان مانده است و ناحیه ناشناخته نامیده میشود. علت رفتارهای فردی ما میتواند در بخش ناخودآگاه ذهن مان در این پنجره قرار گیرد.
بنیاد کاتالیزوری رشد ایران با تکیه بر ۳ دانش جامعه شناسی، مدیریت و روانشناسی به مراحل زیر دست یافته و در سطح فردی و سازمانی به تجزیه و تحلیل و کمک به رفع مسائل پرداخته است:
الف) این بنیاد با استفاده از علم جامعه شناسی، به شناخت و بررسی مشکلات فرد یا سازمان از طریق آنالیز و کوچینگ با سؤالات هدفمند می پردازد.
ب) در بخش دوم، فعالیت این بنیاد با بهره بردن از علم مدیریت و همچنین ساختار فرآیند کوچینگ به ارائه راهکار و راه حل از درون آنالیزهای فردی و سازمانی می پردازد.
ج) در قسمت سوم فعالیت بنیاد کاتالیزوری رشد ایران، با مدد گرفتن از روانشناسی و درون کاوی فردی و سازمانی به اقدام گرایی و رفع موانع اجرایی راهحلها مبادرت می ورزد."
در مسیر فوق، دکتر بهنام محقق به عنوان فردی که در رشتههای روانشناسی، مدیریت، جامعه شناسی و کوچینگ مطالعه داشته است، سالهای سال با آموزش مستقیم و نگارش کتاب های مرتبط با حوزه رشد فردی و سازمانی فعالیتهای سازنده ای در عبور افراد و سازمانها از نقطه کور و پنهان شخصیت فردی و شغلی ایشان داشته است.
در این مسیر و به واسطه ی این متد آموزشی، بسیاری از باورهای رایج که بعضاً در جامعه گسترش یافته و طرفدارهایی نیز دارد، به چالش کشیده شده است.
به عنوان نمونه در زمینه این باورهای اشتباه و رایج، ایشان به این موضوع اشاره داشتند که:
"کمتر کسی است که اسم کتاب "قورباغه ات را قورت بده" یا “Eat that frog” اثر آقای برایان تریسی را نشنیده باشد. در این کتاب، برایان تریسی به موضوع اهمال کاری اشاره کرده و راهکاری را برای افراد اهمالکار پیشنهاد می کند.
راهکار آقای تریسی بدین ترتیب است که برای ایجاد اراده و احساس خوب در افراد اهمال کار، ایشان باید سخت ترین و البته مهم ترین فعالیت خود را در ابتدای روز خود انجام دهند تا با رها شدن از استرس آن، بتوانند با احساس رسیدن به موفقیت و آرامش، به ادامه ی فعالیت های خود بپردازند.
در حالی که راهکار برایان تریسی بسیار منطقی و جذاب به نظر میرسد، نکته بسیار مهمی نادیده گرفته شده است."
دکتر بهنام محقق، نویسنده، مدرس و سخنران آموزشی توسعه فردی و سازمانی، پس از مطالعه و بررسی تیپ های مختلف شخصیتی و موضوع اهمالکاری، آنچه آقای تریسی از آن غافل بوده است را نمایان میکند:
افرادی که اهمالکاری میکنند به سه دسته تقسیم میشوند:
1) افراد بسیار منظم و منضبط که به دلیل کمالگرایی و ترس ازعالی نبودن مقدمات، کارهای مهم خود را به تعویق میاندازند.
2) افراد تنبل و بی انضباط که به دلیل نداشتن اراده کافی و کمبود پشتکار، از انجام کارهای مهم یا ضروری خود غفلت میکنند.
3) افرادی که هم تنبلی را داشته و هم به لحاظ ذهنی کمالگرا و خواستار عالی بودن هستند."
دکتر بهنام محقق با بررسی ویژگی های مختلف این ۳ گروه و انگیزه های درونی و بیرونی آنها، برای هر کدام روشی جداگانه جهت جلوگیری از اهمال کاری در نظر می گیرد و برخلاف آقای تریسی که نسخه ای تک خطی برای اهمال کاران داشته، به تفاوتهای فردی افراد و شیوههای مختلف تطبیق پذیریشان توجه دارد.
ایشان، برای مثال از قانون ۳ دقیقه برای رفع تنبلی و شروع نکردن بهره بردهاند که طبق نتایج حاصله، برای افرادی که
کتاب های فارسی و کتاب های انگلیسی انتشار یافته ایشان را مطالعه کردهاند، کارآمدی بالاتری نسبت به کتاب آقای برایان تریسی داشته است.
کتاب ۶۰ راهکار رفع عادات تنبلی (انتشارات جاودانه) و Don’t eat that frog که در سایت آمازون و همچنین در ایران به صورت چاپی و الکترونیکی به انتشار رسیده اند شامل راهکارهای متفاوت و مؤثری برای رفع اهمالکاری و تنبلی هستند.