گفت‌وگو با حمید ابراهیمی، بازیگر سریال «حکم رشد»

افشین شبیه لات‌های دهه ۵۰ نیست

تقابل بین پلیس و خلافکار همیشه برای مخاطبان جالب و دیدنی است. مخاطبان سینما و سریال‌سازی ایران همیشه به‌دنبال قهرمان بوده و هستند و شاخصه یک فیلم یا سریال خوب از نظر مردم داشتن قهرمان است.
کد خبر: ۱۳۶۶۳۹۵

این شب‌ها و پس از ماه مبارک رمضان یکی از این سریال‌ها با نام «حکم رشد» روی آنتن شبکه سه رفته است که در همین چند قسمت ابتدایی توانسته مخاطبان و طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کند. در گپ و گفت امروز روزنامه جام‌جم به سراغ حمید ابراهیمی، بازیگر نقش منفی سریال با نام افشین رفتیم. ابراهیمی در نقش‌های منفی زیادی که بازی کرده همیشه یک خاصیت ثابت دارد و آن لج‌درآور بودن شخصیت‌هایی است که او به آنها جان داده است. شرح این گفت‌وگو را در زیر بخوانید.‌

درباره نقش‌تان در سریال «حکم رشد» بگویید و این‌که تقابل شخصیت افشین که شما نقشش را بازی می‌کنید با غلام و کینه‌ای که از گذشته دارد، چقدر می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد و چقدر به پیشبرد قصه کمک کرده است؟

درگیری دو گروه و دو شخصیت منفی که با هم درگیر می‌شوند، همیشه برای مخاطبان جذاب بوده است؛ مثل فیلم «دار و دسته نیویورکی‌ها» یا خیلی از دیگر فیلم‌ها و سریال‌هایی که در دنیا ساخته شده است. در قصه سریال «حکم رشد» افشین از غلام یک کینه دیرینه دارد، به‌دلیل این‌که محله ابتدا تحت کنترل افشین و برادرش بوده و حالا به دست شخص دیگری به نام غلام افتاده است. افشین بعد از مدتی از زندان برگشته تا انتقامش را از این آدم بگیرد و دوباره یکه‌تاز محله شود. موضوع انتقام مبحث بسیار جذابی در سینما و سریال‌سازی است و همیشه مورد توجه مخاطب بوده و باعث می‌شود که مخاطبان چنین آثاری را دوست داشته باشند و با آن همراه شوند.

چقدر درباره شخصیت افشین تحقیق کردید؟ آیا افشین برای شما مابه‌ازای بیرونی داشته است؟ از نظر شما در برخی صحنه‌ها و شخصیت‌پردازی‌ها خصوصا در شخصیت‌های منفی یا لات‌های محله و نوع حرف‌زدنشان اغراق نشده است و گویشی شبیه لات‌های دهه ۵۰ و فیلمفارسی‌ها ندارند؟

فکر نمی‌کنم شخصیت‌های منفی سریال «حکم رشد» شبیه لات‌های دهه ۵۰ و فیلمفارسی صحبت کرده باشند. دوستانی که برای رسیدن به این شخصیت‌ها به ما در این زمینه کمک کردند، لات نیستند ولی به‌هر حال آدم‌هایی هستند که روی بدنشان خالکوبی دارند و حتی خیلی غلیظ‌تر از این شکل که روی آنتن می‌بینید، لاتی صحبت می‌کردند. من در محله فلاح و آن حوالی به دنیا آمدم و بزرگ شدم و از نزدیک شاهد ماجراهای این‌چنینی زیادی بودم. آدم‌هایی با این سبک و نوع پوشش و حرف زدن را از نزدیک دیده‌ام، چه زمانی که بچه بودم، یعنی پیش از انقلاب و چه بعد از انقلاب. رفتار و نوع گویش این آدم‌ها برایم ملموس است. البته برای ایفای نقش افشین تحقیقاتی هم داشتم چون یکی از کارهای بازیگر، تحقیق درباره شخصیتی است که می‌خواهد بازی کند تا به یک جمع‌بندی برسد.

شما نقش‌های منفی زیادی بازی کرده‌اید و در این زمینه موفق بودید. بیشترین موفقیت شما این بوده که در خیلی از مواقع می‌توانستید روی اعصاب مخاطب تاثیر بگذارید و اصطلاحا لج او را درآورید. آیا این یک امر خودخواسته و برنامه‌ریزی شده بوده یا وقتی در قالب نقش می‌رفتید به این فضا می‌رسیدید؟

آقای لطیفی همیشه می‌گوید لج‌درآورترین بازیگر حمید ابراهیمی است. بسیاری از ویژگی‌های کاراکترهایی که بازی می‌کنم چیزهایی است که خودم به نقش‌ها اضافه می‌کنم و با تعامل با کارگردان‌ها به نتیجه‌ای می‌رسیم تا کار بهتر پیش برود. در این سریال هم خودم خیلی چیزها را به کاراکتر افشین اضافه کردم. من همیشه نظراتم را به کارگردان می‌گویم و خوشبختانه از جانب کارگردانان مورد توجه قرار می‌گیرد و پذیرفته می‌شود و آن نظرات را در شخصیت‌پردازی اعمال می‌کنیم.

دلیل این‌که نسل جدید با این سریال ارتباط برقرار کرده، چیست؟ آیا به دلیل به روز بودن موضوع سریال است؟ آیا در حال حاضر هم، این شکل زندگی و این افراد وجود دارند؟

بله، به نظر من هنوز هم چنین افرادی هستند. آیا با وجود این همه دزدی تلفن‌همراه، دزدی ماشین، کیف‌قاپی، زورگیری و حوادثی از این دست که هر روز در جامعه شاهد آن هستیم، فکر می‌کنید چنین افرادی وجود ندارند؟ پس اینها چه کسانی هستند؟ قطعا چنین افرادی وجود دارند و در سریال حکم رشد، کمی سینمایی‌تر شده‌اند تا مخاطب شخصیت‌ها را باور کند.

استفاده از هنر و مدیوم سینما و تلویزیون چقدر می‌تواند به مردم در آگاه‌سازی و مواجهه با چنین معضلاتی کمک کند و آیا اصلا دیدن چنین صحنه‌هایی از تاثیرگذاری برای مخاطبان برخوردار است؟

دیدن این نوع سریال‌های چالشی می‌تواند میان مردم روشنگری ایجاد کند و موجب شود سره از ناسره تشخیص داده شود و خیلی از مسائل را بیاموزند اما موضوع این است که امروزه به قدری مردم گرفتارند که وقتی به آنها می‌گویی که راه درست چیست، توجه نمی‌کنند و مسیر اشتباه را می‌روند و طبیعتا با شکست مواجه می‌شوند و به بن‌بست می‌خورند.

شما به عنوان یک بازیگر باسابقه، وضعیت بازیگری این روزها را در تئاتر، سینما و تلویزیون چگونه می‌بینید؟

برخی افراد، صرفا بازیگر و عاری از هنر هستند اما برخی دیگر، بازیگر - هنرمند به حساب می‌آیند. خیلی از افراد هستند که با زور، پول داده‌اند تا در تئاتر نقش بگیرند و بگویند تئاتری هستند. وقتی ما در جامعه سینمایی و تلویزیونی، این حرف‌ها را می‌زنیم مورد انتقاد واقع می‌شویم، در حالی که آنها محبوب می‌شوند و بدتر این‌که فعلا هم هستند و ماندگار شده‌اند، زیرا وقتی کسی فربه می‌شود و پول بیشتری به دست می‌آورد، آدم‌های بیشتری را می‌تواند بخرد و آنها را برای خود نگه دارد، اما یک چیزی وجود دارد که با پول هیچ کاری نمی‌توانند برایش انجام دهند. یک روز به آقایی گفتم اگر شما سینمای ایران و حتی سینمای جهان را هم فتح کنی، بازیگر نمی‌شوی. هر کس که ما در قاب تلویزیون یا روی پرده سینما می‌بینیم، بازیگر نیست. من ۴۰سال در این حوزه خون دل خوردم اما حالا یک نفر می‌آید و با پول ظرف دو سال، آن ۴۰سال مرا می‌خرد، تئاتری می‌شود، اسم و عکس‌اش روی جلد تمام روزنامه‌های زرد و در فضای مجازی به وفور دیده می‌شود. متاسفانه این بازی‌ها هست و افرادی مثل غلام و افشین سریال حکم رشد در تمامی جوامع وجود دارند اما این‌که ما چه زمانی می‌خواهیم این افراد را معرفی کنیم، خدا می‌داند. امیدوارم خداوند بزرگ، همه را به راه راست هدایت کند. تنها ویژگی افرادی مثل من این است که ما شب‌ها راحت می‌خوابیم به دلیل این‌که تلاش کردیم نان بازوی خودمان را بخوریم و از هیچ رانتی بهره نبریم. تلاش کردیم هر روز چیزهای بیشتری یاد بگیریم. من تمام سعی‌ام را می‌کنم که بتوانم آنچه مردم از من به عنوان حمید ابراهیمی انتظار دارند، برآورده کنم، کم نگذارم و کم‌فروشی نکنم. من معتقدم وقتی قراردادی می‌بندم و پولی بابت آن دریافت می‌کنم، باید جانم را برای آن کار بگذارم و با تمام وجود کاری کنم که مردم، من و آن کار را دوست داشته باشند. امیدوارم خداوند هم کمک کند که موفق باشم.

لات خوب و بد نداریم

آدم منفی، منفی است. فرقی نمی‌کند غلام باشد یا افشین. غلام هم کارهای اشتباه فراوانی انجام می‌دهد، خانه و ماشین آتش می‌زند، شیشه می‌شکند و… لات خوب یا بد نداریم. اینها آدم‌هایی هستند که در یک منطقه، احساس قدرتمند بودن می‌کنند و هر کسی می‌خواهد صاحب مال و نفع بیشتری ببرد.

احمدرضا معراجی - گـروه رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها