مارک اسپر در کتاب خود چه چیزی را اثبات می‌کند؟

قانون جنگل در کاخ سفید

انتشار کتاب تازه مارک اسپر، رئیس سابق پنتاگون، مورد توجه بسیاری از مخاطبان داخل و خارج آمریکا قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۳۶۶۲۲۲

اسپر کتابی به نام «سوگند مقدس» نوشته که حاوی جزئیاتی درباره یکی از عجیب‌ترین دوره‌های ریاست‌جمهوری آمریکاست؛ دوران ترامپ. انتشار این کتاب در سال۲۰۲۲ ، منجر به خشم طرفداران رئیس جمهور سابق آمریکا از اسپر شده است.

وزیر دفاع دولت ترامپ در این کتاب، جزئیات زیادی از رفتار ترامپ و تصمیمات عجیب و غریب او در دوران ریاست‌جمهوری ارائه کرده است. در اینجا به مرور برخی نکات مهم مطرح شده در این کتاب می‌پردازیم:

کاش سفارتخانه‌های‌مان را در آفریقا تعطیل کنیم

ترامپ نسبت به اقلیت‌ های نژادی (رنگین پوستان) نگاهی سلبی و از بالا به پایین داشت. او بارها در دوران ریاست جمهوری خود با جملات و کلمات توهین‌آمیز، آفریقایی‌ها و لاتین‌تبارها را مورد تمسخر و تحقیر قرار داد. ماجرا به اینجا ختم نشد. ترامپ یک بار خطاب به یکی از نزدیکان خود (احتمالا مایک پمپئو، وزیر خارجه) در خصوص امکان تعطیلی همه سفارتخانه‌های آمریکا در خاک کشورهای آفریقایی مشورت کرد که البته با پاسخ منفی مواجه شد.

بیا مکزیک را با موشک بزنیم

در مقطعی، ترامپ در صحبتی که با من داشت از حمله موشکی به مکزیک صحبت کرد. او می‌گفت آیا امکان هدف قرار دادن کارتل‌ها و آزمایشگاه‌های مواد مخدر در مکزیک با موشک‌های آمریکایی وجود دارد؟ من به ترامپ نگاه می‌کردم. واقعا شوخی نمی‌کرد. حتی او به من گفت: هیچ‌کس نمی‌داند که ما این کار را انجام داده‌ایم. ترامپ به‌سادگی مسؤولیت اقداماتی را که صورت می‌داد، انکار می‌کرد حتی اگر قطعیت کاملی در خصوص آنها وجود داشت.

مخالفت با من یعنی حضور در فهرست سیاه

رئیس جمهور سابق آمریکا، خود یک دو به هم زن تمام عیار بود. او اعضای دولت را علیه یکدیگر تحریک می‌کرد. کار به جایی رسید که بسیاری از اعضای دولت نسبت به سخن گفتن با او یا بیان نظرات واقعی خود، محتاط باشند. او افرادی را که با درخواست‌ها و مطالباتش مخالفت می‌کردند، سریع در فهرست اخراجی‌های دولت می‌گذاشت. بدیهی بود که بسیاری از اعضای کاخ سفید نمی‌خواستند اول صبح که وارد محل کار می‌شوند، نام خود را در این فهرست سیاه ببینند.

مرکل و ترودو، سیاستمداران ضعیفی هستند

ترامپ‌ از آنگلا مرکل، صدر اعظم سابق آلمان به‌عنوان سیاستمداری ضعیف و ناتوان یاد‌می‌کرد. او نسبت به ترزا می‌، نخست وزیر سابق انگلیس نیز چنین دیدگاهی داشت و دید تحقیر آمیز خاصی نسبت به جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا داشت. با این حال از دید رئیس‌جمهور سابق آمریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فردی قوی بود. او شی جی پینگ، رئیس جمهور چین را نیز به‌عنوان یک سیاستمدار توانمند مورد شناسایی قرار می‌داد.

امکان وقوع کودتای ترامپ وجود داشت

حدود یک هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به مقامات ارتش اعلام کردم سیاست ما مشخص است، این‌که نباید در انتخابات دخالت کنیم. من احتمال می‌دادم ترامپ بخواهد با تکیه بر اعضای ارتش در انتخابات دخالت و به نوعی کودتا کند اما او پس از شکست در برابر جوبایدن، تصمیم گرفت از روش‌های دیگری برای بر هم زدن جو عمومی و تغییر نتیجه انتخابات استفاده کند.

همه شما، بازنده‌های لعنتی هستید

ترامپ در جریان اعتراض‌ها علیه قتل جورج فلوید از ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا خواست نیروهای گارد ملی را در ایالت‌ها مستقرکند. او از همه ما خواست معترضان را با تیر مورد هدف قرار دهیم حتی شده پای آنها را. ترامپ از اعتراض‌های گسترده عصبانی بود. او یک بار من (مارک اسپر)، ویلیام بار، وزیر دادگستری و مایک پنس، معاون خود را در یکی از آن روزها مورد عتاب قرار داد و گفت: «شما بازنده هستید. همه شما بازنده‌های لعنتی هستید.»

ترامپ در توجیه ترور ژنرال سلیمانی دروغ گفت

کمی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال‌۲۰۲۰ رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، با اعلام این‌که رئیس جمهور می‌خواهد یک مقام ارشد نظامی ایرانی را که خارج از این کشور فعالیت دارد، ترور کند، باعث شد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا شوکه شود. ترامپ مدعی شد چهار سفارتخانه آمریکا از سوی سردار سلیمانی در معرض تهدید فوری قرار دارد اما من شواهد و مستنداتی در تایید این ادعا مشاهده نکردم.

اسپر یک کله شق است

دفتر ترامپ، با صدور بیانیه‌ای به ادعاهای مطرح‌شده توسط مارک اسپر، وزیر دفاع دولت او پاسخ داده و از او به‌عنوان فردی ناتوان یاد کرده است. ترامپ در بیانیه خود ادعاهای مارک اسپر را درباره این‌که او خواستار تیراندازی به سمت معترضان شده بود رد کرد و مدعی شد بعضی از اعضای کابینه او، آدم‌های بازنده هستند.

ترامپ گفته، ادعاهای اسپر کاملا دروغ است و ۱۰شاهد می‌توانند آن را اثبات کنند.رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: اسپر ضعیف و کاملا ناکارآمد بود و به همین دلیل مجبور بودم خودم ارتش را اداره کنم. مارک اسپر، آدم کله شقی بود که سخت تلاش می‌کرد شغلش را از دست ندهد.ترامپ افزود: مارک اسپر، آدمی سست‌عنصر و بی‌اختیار بود و من این را خیلی زود متوجه شدم. او را گروهی از آدم‌هایی که فقط اسم‌شان جمهوریخواه است به من پیشنهاد کردند و به همین دلیل است کار او به اینجا کشید.

اسپر در یک نگاه

مارک توماس اسپر، وزیر دفاع دولت ترامپ و بیست و هفتمین وزیر دفاع ایالات متحده آمریکاست. وی پیش از این به‌عنوان کفیل وزیر دفاع فعالیت می‌کرد و از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۱۹ بیست و سومین وزیر ارتش ایالات متحده بود.

اسپر پیش از پیوستن به وزارت دفاع، نایب‌رئیس روابط حکومتی ریتیون از پیمانکاران بزرگ دفاعی آمریکایی بود.

اسپر در دوران حضور در ریتیون از سوی روزنامهThe Hill؛ به عنوان لابیست برتر ابرشرکت‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ برگزیده شد.

نکته جالب این‌که لوید آستین وزیر دفاع فعلی آمریکا نیز پیش از تصدی وزارت دفاع از اعضای هیات مدیره شرکت ریتیون بود. ترامپ در ۹ نوامبر۲۰۲۰ و چند روز پس از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، مارک اسپر را برکنار کرد.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها