گفت‌وگو با مجتبی فلاحی، بازیگر «حکم رشد»

تقابل عشق و وظیفه

گزارش جام‌ جم از پشت صحنه مجموعه «حکم رشد»

تقابل خیر و شر در جنوب شهر

بوستان ولایت، بیشتر از این‌که مکانی برای تفریح و تفرج باشد، سال‌هاست به لوکیشن سریال‌های مختلفی تبدیل شده است. می‌توان گفت کم‌کم این بوستان دارد به شهرک سینمایی تبدیل می‌شود و هر نقطه از آن را در برنامه‌ها، مسابقات و سریال‌ها و فیلم‌های بسیاری دیده‌ایم.
بوستان ولایت، بیشتر از این‌که مکانی برای تفریح و تفرج باشد، سال‌هاست به لوکیشن سریال‌های مختلفی تبدیل شده است. می‌توان گفت کم‌کم این بوستان دارد به شهرک سینمایی تبدیل می‌شود و هر نقطه از آن را در برنامه‌ها، مسابقات و سریال‌ها و فیلم‌های بسیاری دیده‌ایم.
کد خبر: ۱۳۶۵۰۵۳

اهالی آن منطقه هم دیگر به حضور سازندگان پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی عادت کرده‌اند و تماشای بازیگران و دوربین فیلمبرداری برایشان تازگی ندارد.

از جمله مجموعه‌هایی که در این لوکیشن تصویربرداری شده، سریال «حکم رشد» است که گروه تولید این مجموعه برای مدتی در شهرک سینمایی ناجی هنر در بخشی از بوستان ولایت مستقر بودند.

روزی که ما برای تهیه گزارش از پشت صحنه این سریال ، راهی لوکیشن شدیم، بازیگران دو خانواده‌ای که ماجراهایشان در این مجموعه دنبال می‌شود، در لوکیشن حضور داشتند.

کارگردان و منشی صحنه و دستیارش، زیر چادری مستقر شده بودند که در گوشه‌ای از حیاط منزل غلام قرار داشت. یک خودرو هم کنار حوض حیاط بود و ریل تراولینگ هم وسط حیاط چیده شده بود.

روی سکوی مقابل ساختمان که می‌ایستادیم مشرف به آشیانه‌های هواپیما بود. البته ما هواپیمایی ندیدیم اما به گفته یکی از همکاران، این مکان، پیش از این و در سال‌های بسیار دور ، پادگان نظامی بوده است. در اینجا گزارشی از این سریال آمده است.

ورود به زندگی یک پلیس

مهدی فرجی، تهیه‌کننده‌ای است که سال‌ها تجربه مدیریت داشته و در کارنامه‌اش تهیه‌ سریال‌های پرمخاطب همچون نون‌خ وجود دارد. او تهیه‌کنندگی حکم رشد را هم به عهده دارد.

وی درباره داستان این سریال به جام‌جم می‌گوید: قصه، پلیسی و خانوادگی است. پلیسی، رئیس کلانتری می‌شود و قرار است در منطقه‌ای که تعدادی از اشرار حضور دارند و منطقه از این نظر ناامن است، تلاش کند با به کارگیری مردم، امنیت را به منطقه برگرداند.

وی درباره بازیگران سریال توضیح می‌دهد: مجتبی فلاحی، نقش پلیس و پیام احمدی‌نیا، نقش مقابل او، غلام را بازی می‌کند که این دو بازیگر ، دو قطب سریال هستند. در کنار آنها نیز بازیگران دیگری حضور دارند و داستان را پیش می‌برند.

این تهیه‌کننده درباره شایعه حضور سعید نعمت‌ا... به عنوان کارگردان هم بیان می‌کند: نگارش فیلمنامه را آقای نعمت‌ا... به‌عهده داشت ولی مدتی است درگیر کارگردانی یک مجموعه برای نمایش خانگی شده است. متن هم تغییرات جزئی پیدا کرد. البته فیلمنامه متعلق به ایشان است و قرار بود خودش آن را بسازد. هر کارگردانی، سلیقه و سبک خاص خودش را دارد. از طرفی فیلمنامه طولانی بود و ما تعداد قسمت‌ها را کم کردیم. بنابراین بازنویسی انجام شد. درباره بازیگران هم کلی تغییر داشتیم و به‌جز خانم ثریا قاسمی همه تغییر کردند و بار دیگر انتخاب بازیگر کردیم.

پاکسازی اراذل از منطقه

حسن لفافیان که پیش از این، سریال‌های به رنگ خاک، کلبه‌ای در مه و دردانه‌های خلیج‌فارس را ساخته است، کارگردانی «حکم رشد» را به عهده دارد.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که چطور به ساخت سریال پلیسی و ملودرام علاقه‌مند شد، بیان می‌کند:کار ما یک قصه اجتماعی است که رگه‌هایی از کارهای پلیسی هم در آن است. ولی بیشتر تاکید این است که سریال ملودرام اجتماعی بسازیم که بخشی از جامعه با آن درگیر است. به همین دلیل سراغ این موضوع رفتیم که در منطقه‌ای توسط اراذل اتفاقات عجیبی می‌افتد و به شخصی ماموریت داده می‌شود آنجا را پاکسازی کند. از سوی دیگر، یکی از اراذل اصلی، جزو خانواده خودش است و به همین دلیل درگیر مشکلات و اتفاقاتی می‌شود و این تقابل، موقعیت‌هایی را در قصه ایجاد می‌کند.

وی درباره این‌که ابتدا فرد دیگری کارگردانی سریال را به‌عهده داشت، چقدر متن و سکانس‌هایی که ایشان گرفته تغییر کرد، توضیح می‌دهد: بخشی را که آقای نعمت‌ا... شروع کردند با توجه به متن خودش کار کرده بود. وقتی ایشان، کار را ترک کرد و کار به من سپرده شد، ما چند ماه زمان گذاشتیم و متن را کاملا بازنویسی کردیم. حدود ۵۰درصد از متن اولیه فاصله گرفتیم.به هر حال هر کارگردانی، سلیقه و نگاه خودش را دارد.

زنان منفعل نیستند

نیلوفر شهیدی را بیشتر با بازی‌اش در سریال‌های «وارش» و «گاندو» می‌شناسیم. او درباره نقشش در این سریال نکاتی را می‌گوید.

شهیدی عنوان می‌کند: من نقش زهره را بازی می‌کنم که همسر سرهنگ ذبیح است. تفاوتی که این نقش برای من با نقش‌های دیگر داشت این بود که در این سریال، زنان حضور خیلی موثری در داستان دارند. ما در اغلب سریال‌ها دیده‌ایم همیشه کسی که نقش مثبت بازی می‌کند تا انتها مثبت است و هیچ عکس‌العمل خاصی از او نمی‌بینیم و تک بعدی است اما زن‌های این قصه آدم‌های به‌شدت چندبعدی هستند و ما در شرایط مختلف عکس‌العمل‌های متفاوت به نسبت کارهای دیگر می‌بینیم. شهیدی ادامه می‌دهد: زهره یک زن مثبت، خانه‌دار، نقاش و مادری است که یک فرزند دارد و آن فرزند، بیماری‌ای دارد که در طول قصه درگیری‌های شخصی را برای زهره و همسرش ایجاد می‌کند. از طرفی به خاطر این‌که همسرش پلیس است، درگیری‌هایی نیز دارد. همسرش مدام در ماموریت است و همیشه نگرانی‌هایی درباره سلامت همسرش دارد که این نگرانی را در طول داستان نشان می‌دهد. در مجموع، داستان زندگی آنها همراه با چالش‌های زیادی است و شخصیت زنان در قصه تک‌بعدی و منفعل نیست.

لات محله شدم

پیام احمدی‌نیا -که نوروز با نقش یک افسر عراقی در فصل سوم سریال «زیرخاکی» بازی کرده بود- در این سریال، نقش غلام را بازی می‌کند.

این هنرمند درباره ویژگی‌های این شخصیت می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید این سریال یک پلیس به نام ذبیح پاشا دارد که پسرخاله‌ای به نام غلام دارد و این دو نفر، دو مسیر متفاوت را انتخاب کرده‌اند و یکی از آنها پلیس و دیگری به لات محل تبدیل شده است. با توجه به گریمی هم که می‌بینید، من نقش غلام را بازی می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: در فیلم «ملاقات خصوصی» هم نقش گنده‌لات زندان را بازی کرده بودم. در فیلم «صحنه‌زنی» هم چنین نقشی بازی کردم اما نقشی که اینجا بازی می‌کنم، کمی متفاوت است. با توجه به فیلمنامه و نوع دیالوگ‌نویسی که آقای نعمت‌ا... در فیلمنامه‌نویسی دارد، از این نظر، کار، متفاوت‌تر از سایر نقش‌هایی است که بازی کرده‌ام. از طرفی ، دیالوگ‌نویسی ایشان بسیار متفاوت از نویسنده‌های دیگر است و بازی کردن با چنین فیلمنامه‌ای کار سختی است، به خصوص برای من که بازیگر رئالیستی هستم اما از طرفی، تجربه شیرین و جذاب و متفاوتی هم به همراه دارد. چالش این نقش برای من، بیشتر در نوع شخصیت‌پردازی بود.

زینب علیپورطهرانی و فاطمه عودباشی - رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها