روزه‌داری سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، به نوجوانان روزه‌دار توصیه شده از اذان مغرب تا اذان صبح حتما سه وعده غذایی داشته کنند.
کد خبر: ۱۳۶۳۴۰۹

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر زهرا شریعت پناهی استاد انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی شهید بهشتی در این باره گفت: نوجوانان باید دو واحد میوه و سه واحد سبزیجات از زمان افطار تا سحر مصرف کنند مثلا لبنیات را به شکل فرنی یا دسرهای خانگی مصرف کنند. میوه ها را نیز به شکل خام یا کمپوت و سبزیجات را به شکل پخته یا خام می توانند مصرف کنند.نوجوانان روزه‌دار سه وعده غذایی دریافت کنند

به گفته این پزشک متخصص تغذیه، نوجوانان باید گوشت را حتما هم در وعده سحر و هم افطار میل کنند تا رشدشان مختل نشود. همچنین باید غذاهای چرب و شیرین مثل زولبیا و بامیه یا حلواهای خیلی شیرین را از وعده های غذایی نوجوانان حذف کرد و تنقلاتی مثل آجیل های غیرشور یا تنقلات سالم و خوشمزه با خرمای تفت داده شده و گردو تهیه شود.

دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با تاکید بر اینکه روزه داری سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، افزود: مواد غذایی شیرین و چرب بی کیفیت و فقط دارای انرژی و کالری هستند که مصرف آنها در وعده های غذایی ماه رمضان سبب تضعیف سیستم ایمنی می شود.

فرد روزه دار باید تغذیه سالم و کافی طبق هرم غذایی داشته باشد و از تمامی گروه های مواد غذایی به صورت متعادل و به میزان مورد نیاز روزانه مصرف کند تا دچار کمبود پروتئین و ریزمغذی های دریافتی نظیر املاح و ویتامین ها نشود.نوجوانان روزه‌دار سه وعده غذایی دریافت کنند

شریعت پناهی توضیح داد: مصرف غلات که در کف هرم غذایی قرار دارند باید به میزان کافی باشد. لبنیات در طبقات بالاتر هرم قرار دارند که مصرف حداقل روزانه ۲ واحد از آنها توصیه می شود. همچنین فرد باید روزانه حداقل ۲ واحد میوه و سه واحد سبزی دریافت کند. گروه گوشت ها یا جایگزین گوشت نظیر تخم مرغ نیز باید ۲ تا ۳ واحد روزانه استفاده شود.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان باید این مواد مغذی به میزان کافی در وعده های سحر، افطار و شام گنجانده تا نیاز بدن فرد روزه دار تامین شود. البته می توان از میزان نان و غلات کم کرد اما سایر گروه های غذایی نباید کم شود زیرا بدن دچار کمبود مواد مغذی می شود.

عضو هیات علمی دانشکده تغذیه شهید بهشتی با بیان اینکه شام برخلاف سحری باید به راحتی قابل هضم باشد، گفت: برای شام باید غذاهای سهل الهضم نظیر حلیم کم چرب یا آش های سبک که صرفا با برنج و عدس درست شده و حبوبات آن سبک است یا سوپ های سبک استفاده کرد. در وعده شام حتما باید یک تا ۲ واحد سبزیجات مصرف شود تا نیاز بدن فرد تامین شود.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها