همه چیز درباره اولین دیدار رمضانی رئیس رسانه ملی با هنرمندان

یک مهمانی با طعم امیدآفرینی

دکتر جبلی از همان روزی که به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما منصوب شد، درصدد بوده است مشکلات و موانع راه را برای اهالی هنر برطرف کند.
دکتر جبلی از همان روزی که به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما منصوب شد، درصدد بوده است مشکلات و موانع راه را برای اهالی هنر برطرف کند.
کد خبر: ۱۳۶۳۲۹۹

همچنین تاکید بر کیفیت محتوا دارد و تا به امروز اقدامات گسترده‌ای هم انجام داده که در این‌باره می‌توان به دیدارهای او از ساخت پروژه‌های نمایشی، برنامه‌های تلویزیونی و صحبت با سازندگان آثار نمایشی اشاره کرد. دکتر جبلی چند روز پیش هم اولین دیدار ماه رمضانی خودش را با هنرمندان انجام داد و در این دیدار صحبت‌هایی میان آنها رد و بدل شد.

همچنین رئیس رسانه ملی در توییتر خود نوشت: «‏اولین دیدار رمضانی با هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر برایم امیدآفرین و لذتبخش بود. نشستی گرم و صمیمانه با رنگین‌کمانی از نقد و نظرهایی که یازدهمین افطار ماه مبارک را خاطره‌ای ماندگار کرد.»

رئیس رسانه ملی در ضیافت افطاری با جمعی از هنرمندان از ساخت شهرک سینمایی ویژه شهری، تجهیز و آماده‌سازی شهرک سینمایی غزالی و نظم و نسق نظام برآورد و پرداخت به برنامه‌سازان، خبر داد و گفت: تولیدات باید با پژوهش به جزئیات قصه و به فیلمنامه برسد و فشار آنتن نباید ما را از اهمیت فیلمنامه غافل کند.

ما ضمن تهیه گزارش، با هنرمندانی که در این دیدار حضور داشتند، به گپ و گفت نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

حرکت به سمت تولیدات درجه یک

در بخشی از این نشست که وحید جلیلی قائم‌مقام رئیس سازمان در امور فرهنگی، حمید شاه‌آبادی معاون سیما و جواد رمضان‌نژاد رئیس مرکز سیما فیلم هم حضور داشتند، هنرمندان به بیان نکات خود پرداختند.

جواد شمقدری، کارگردان از اهمیت ساخت شهرک انقلاب و تولید و پژوهش در این زمینه گفت. احمد میرعلایی، تهیه‌کننده به بازمهندسی آثار مناسبتی برای تاثیر بیشتر اشاره کرد. محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده گفت: امیدوارم فشارها، شما را از مسیر جذب منطقی استعدادهای جوانان خارج نکند.

ابوالفضل صفری، تهیه‌کننده خواهان ایجاد نظم نرخ برنامه‌ سازی و سریال‌ سازی با توجه به وجود اسپانسرها شد.

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده، خواهان شفافیت در مدیریت و تصمیم‌گیری‌های سازمان برای رهایی برنامه‌سازان از سردرگمی شد.

مهدی فرجی، تهیه‌کننده از محاسن بومی کردن تلویزیون مانند ساخت پایتخت، نون خ و نجلا گفت و خواهان ساماندهی دستمزد بازیگران شد.

مسعود ده‌نمکی، تهیه‌کننده و کارگردان با اشاره به حجم بالای تولیدات سریالی که حدودا برابر با 1080 فیلم سینمایی در سال است، خواهان ایجاد نظام جزا و پاداش و حقوق معنوی سازنده شد. هادی مقدم‌دوست، کارگردان به اهمیت اقتباس اشاره کرد. محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده از محاسن همکاری‌های بین‌المللی گفت.

مرجان اشرفی‌زاده، کارگردان خواهان خوانش درست متن‌ها در سازمان و دفاع از حقوق معنوی کارگردان شد و سیروس مقدم نیز از سازمان خواست حواسش به هنرمندان و ویژندهایی مانند پایتخت باشد. هادی حجازی‌فر، کارگردان نیز با انتقاد از تعدد مراکز تصمیم‌گیری، برخی دلسوزی‌های بی‌مورد را باعث حذف جذابیت‌ها دانست.

تقویت بخش فیلمنامه، مهم‌ترین دستاورد این مراسم بود

وقتی نام علی غفاری شنیده می‌شود، مخاطبان تلویزیون ناخودآگاه به یاد مجموعه تلویزیونی بچه مهندس می‌افتند که در چند فصل تولید شده است. غفاری کارگردانی سه فصل از این مجموعه را به عهده داشت. وی برای ایام نوروز امسال، سریال تلویزیونی خداداد را داشت که از شبکه دو پخش شد.

این کارگردان یکی از مهمان‌های این ضیافت بود که درباره ارزیابی‌اش از این دیدار عنوان کرد: «بیشتر صحبت‌هایی که در این مراسم مطرح شد، مربوط به تولید آثار نمایشی بود. چون دوستانی که به این مراسم دعوت شده بودند، عمدتا کارگردان و تهیه‌کننده بودند و به نظر من جمع صمیمانه و محدودی بود که بحث‌های خوبی در آن مطرح شد.»

وی همچنین افزود: «خوشبختانه جمع خوبی بود. از حضور دکتر جبلی گرفته تا دکتر شاه‌آبادی، معاونت سیما و همچنین آقایان جلیلی و رمضان‌نژاد که در این مراسم حضور داشتند. دوستان توانستند هرکدام از منظر خودشان مسائل و دغدغه‌های‌شان در حوزه نمایش را با دکتر جبلی مطرح کنند و پیشنهادهای خوبی هم در این زمینه داشتند که درجهت بهتر شدن کیفیت آثار بود».

غفاری درباره پیشنهادهای مطرح‌شده عنوان کرد: «عمده بحث درواقع تقویت بخش فیلمنامه، اتاق فکر و تولید اندیشه بود و بیشتر به این مباحث پرداخته شد. در نهایت می‌توانم بگویم کلیت فضای مراسم خیلی خوب بود. امیدوارم مباحثی که مطرح شد، به مرحله عمل برسد و مشکلات و مسائل به صورت تخصصی بررسی و کارشناسی شود، فکر می‌کنم امسال سازمان می‌تواند تولیدات بسیار خوبی داشته باشد.»

تاثیر ارتباط مستقیم رئیس سازمان با هنرمندان

حسین طاهری از تهیه‌کنندگان حرفه‌ای در رسانه ملی محسوب می‌شود که تهیه سریال تلویزیونی سلمان فارسی را به عهده دارد که به کارگردانی داود میرباقری ساخته می‌شود.

حسین طاهری درباره مباحثی که در این مراسم مطرح‌شده، افزود: «این دیدار از این جهت که علاقه وافر رئیس سازمان به نزدیک شدن به عوامل سریال‌ها یعنی تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها، از جدی‌ترین مواردی بود که این مراسم داشت و این‌که بخش دوم هم این بود که به صورت مستقیم صحبت‌های آنها را شنیدند و نکته بعدی احترامی است که به سازندگان فیلم‌ها و سریال‌ها گذاشته شد. اینها شاخصه‌های این مراسم بود که می‌شد مطرح کرد. یعنی فاصله نزدیکی که بین ایشان و عوامل سازنده بود و همچنین احترام ویژه‌ای که ایشان در چند دیدار با عوامل سریال‌ها داشتند.»

وی ادامه داد: «دکتر جبلی همچنین چندین بار بیان کرد که سازمان متعلق به شماست و همه ما موقت هستیم و مدیریت ما موقت است. اما مردم با شما بیست، سی سال خاطره دارند. سوالاتی هم مطرح شد و محورهایی پیشنهاد ‌شد که ان‌شاءا... اگر جلسات بعدی برگزار شود و منظم باشد، محورهایی می‌تواند شکل بگیرد برای دست‌اندرکاران سریال‌سازها تا ساخته‌ها بهتر شود. برخی از دوستان از جمله آقای میرباقری درباره فیلمنامه‌ها صحبت کرد. برخی دوستان درباره ساختار بحث کردند.»

طاهری همچنین افزود: «ضرورت ارتباط رئیس سازمان با این خط مقدم مجموعه‌هایی که کارهای محتوایی برای جامعه و مخاطبان می‌سازند، موثر است. هر چقدر ریاست سازمان و مدیران سازمان به این خط مقدم نزدیک‌تر باشند، طبیعتا اهداف و ماموریت سازمان بهتر و اصولی‌تر اجرا می‌شود و به مقصد می‌رسد. بنابراین این جلسات کمک خواهد کرد. یکی از نکات بارز دکتر جبلی احترامی است که به مجموعه سازندگان می‌گذارند. این مساله در مدیریت خیلی ارزشمند است.»

اصلاح محتوا و رویکرد، مقدم بر تغییرات ساختاری است

پیمان جبلی در دیدار صمیمانه‌ای که با جمعی از هنرمندان در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد با ابراز خرسندی از میزبانی هنرمندان، آن را جلسه‌ای در خانواده صداوسیما خواند و توضیح داد: همه ما، چه شما به‌عنوان هنرمند، چه ما به‌عنوان مسؤولان صداو‌سیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثاری که در گذشته با هزینه‌های کمتر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ همه‌مان مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رئیس سازمان صداوسیما با پرسیدن این سؤال که در اصالت دادن به ذائقه مخاطب و مرجعیت و محتوای رسانه کدام را ارجح دانسته‌ایم، عنوان کرد: به‌عنوان یک مخاطب، همکار و فردی که 30 سال در رسانه کار کرده، معتقدم ما توالی و ترتیب بین مرجعیت و جذابیت و محتوا را فراموش کرده‌ایم. وی گفت: دغدغه برخی سازندگان، صرفا درصد مخاطب بوده و درباره محتوا، دغدغه‌ای نداشته‌اند اما می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم در دوران جدید، محتوا هم اولویت دارد.

جبلی ادامه داد: چقدر توانسته‌ایم در یک شبانه‌روز، خوراک خوب به مخاطب بدهیم. وی تکرار آثار بدون محتوا را به دادن پی‌درپی آب شور دریا به فردی تشنه تشبیه کرد و گفت: متاسفانه برخی‌ها این نگاه را توقف تولیدات تعبیر کرده‌اند و گفته‌اند جبلی دستور توقف ساخت سریال‌ها را داده است تا بین ما و شما که صاحب اصلی آنتن هستید، اختلاف بیندازند. چنین چیزی نیست و من بارها با حضور در پشت صحنه سریال‌ها، بر این نکته تاکید کردم قصد ما اصلاح محتوا و فرآیند تولید است و نه متوقف کردن آنها. رئیس رسانه ملی با اشاره به شعار تحول در دوران مدیریت جدید سازمان، اولویت این تحول را محتوا، رویکرد، فرآیند و در صورت لزوم، ساختار دانست و گفت: ما در کشوری هستیم که به اذعان جهانیان بر قله فرهنگ و هنر و تمدن است و همین باید محور تولید محتوای سالم براساس داشته‌های هویتی باشد. پس از خودمان بپرسیم ما چقدر از این ظرفیت‌ها و نقاط اقتدارمان را در قالب‌های مختلف، رسانه‌ای کرده‌ایم؟ جبلی، هنرمندان را صاحب واقعی آنتن خواند و گفت: در سازمان به روی شما باز است. من سال پیش به دوستان گفتم به همه شما اطلاع بدهند ما از الان برای سال آینده تاکید می‌کنیم با همه شما کار داریم. رئیس رسانه ملی تاکید کرد: تولیدات باید با پژوهش به جزئیات قصه و به فیلمنامه برسد و فشار آنتن نباید ما را از اهمیت فیلمنامه غافل کند. ما و شما باید به نقاط مشترک برسیم چون هیچ‌کدام به تنهایی نمی‌توانیم این راه را طی کنیم.

جبلی از تهیه‌کنندگان خواست با کشف استعدادهای جوان، مومن و انقلابی، آنها را پای تجربیات پیشکسوتان بنشانند. وی ساخت کار پرهزینه را الزاما دلیل موفقیت یک اثر ندانست و گفت: چه‌بسا کارهای ارزانی که به‌واسطه محتوا و قصه مناسب، تاثیر بیشتری می‌گذارند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به ادبیات داستانی قوی کشور آن را پشتوانه‌ای قوی برای اقتباس دانست و افزود: با همین پشتوانه می‌توان استخوان‌بندی فیلمنامه‌ها را محکم کرد.

وی خواهان شناسایی افتخارات و معرفی آنها به مخاطب در قالب‌های متنوع شد و گفت: در برهه‌ای که مردم ما با مشکلاتی معیشتی مواجه هستند، باید امید بدهیم. وی در پایان با ابراز امیدواری برای استمرار جلسات با هنرمندان، از ساخت شهرک سینمایی ویژه شهری، تجهیز و آماده‌سازی شهرک سینمایی غزالی و نظم و نسق نظام برآورد و پرداخت به برنامه‌سازان، خبر داد.

بررسی مشکلات در جلسات دوستانه

داوود میرباقری، کارگردان نام‌آشنایی برای همه مخاطبان تلویزیون و سینماست. مردم، سریال‌های امام‌علی(ع)، مختارنامه و ... را فراموش نخواهند کرد. این کارگردان در سال‌های اخیر مشغول ساخت سریال سلمان فارسی است. وی یکی دیگر از مهمانان ضیافت افطاری بود که نظراتش را این‌‌گونه بیان می‌کند.

از آنجایی که من آمادگی صحبت کردن نداشتم خیلی در این جلسه صحبت نکردم و دوستان دیگر مطالبی را مطرح کردند. اما در مجموع باید بگویم که جلسه بسیار خوبی بود و سازندگان آثار نمایشی با نحوه ضوابط سازمان صداوسیما و ... آشنا شدند. همچنین دوستان درباره مشکلات تولید آثار نیز نکاتی را
بیان کردند.

وی با مثبت ارزیابی کردن چنین جلساتی بیان کرد: برگزاری جلساتی به این شکل با حضور رئیس رسانه ملی و هنرمندان منجر به نتایج خوبی خواهد شد. همچنین ارتباط خوبی هم شکل می‌گیرد. صحبت کردن درباره مشکلات باعث می‌شود تا موانع برطرف شود و قطعا تبادل نظر کمک می‌کند تا شاهد پیشرفت در آثار تولید شده باشیم و کیفیت آثار افزایش یابد.

وی در پایان به اهمیت کار روی محتوا برای تولید جذاب اشاره و عنوان کرد: اگر استانداردهای فنی و محتوایی‌مان را با همان دقت اولیه ادامه می‌دادیم، تولیدات‌مان درجه یک می‌شد.

گفت‌و‌گوی بی‌واسطه اتفاق خوبی بود

محمدرضا ورزی به عنوان کارگردان سریال‌های تاریخ معاصر در میان مخاطبان شهره است. او سریال‌هایی همچون معمای شاه، تبریز در مه، عمارت فرنگی و... را ساخته است.

این کارگردان درباره ضیافت افطاری با رئیس رسانه ملی به جام‌جم گفت: «در این جلسه یک سری از دوستان درباره آثارشان که بلاتکلیف است، صحبت کردند. به‌خصوص سریال‌هایی که در چند ماه گذشته متوقف شده‌اند. این دوستان سوالاتی در این‌باره داشتند. تعدادی هم درخصوص بیمه و تفکیک خانه تلویزیون پیشنهاداتی داشتند که البته پیشنهادهای خوبی هم بود. در مجموع می‌توانم بگویم جمع صمیمانه و خوبی بود، ارتباط مناسبی هم برقرار شد. در حوزه‌های دیگر از جمله حوزه کودک و نمایشی بحث به میان آمد.»

وی ادامه داد: «در بخشی از این مراسم، من هم صحبت‌هایی به صورت خصوصی با دکتر جبلی، درباره کارهایی خودم داشتم که چون خصوصی‌ بود، اجازه دهید نگویم. اما همین که دکتر جبلی وقت قابل‌توجهی برای این دوستان گذاشت تا حرف‌های‌شان را بزنند و خواسته‌ها و مشکلات‌شان را بگویند، واقعا جای امیدواری برای آینده است.»

ورزی افزود: «ظاهرا جلسه دیگری قبل از این بوده و جلسات دیگری هم قرار است برگزار شود و گویا هدف اصلی این است که مدیران جدید سازمان صداوسیما حرف‌های همکاران ما را بدون واسطه بشنوند.»

این کارگردان درباره عملکرد دکتر جبلی در مدتی که ریاست سازمان صداوسیما را برعهده داشته، عنوان کرد: «به اعتقاد من دکتر جبلی در بحث خبر یک اتفاق بسیار خوبی را رقم زده است. بحثی دیگر که آن شب هم مطرح شد و مرتبط با همین موضوع بود؛ این‌که یکی از دوستان ابراز خرسندی می‌کرد، از این‌که تلویزیون بدون درنظر گرفتن جناح خاصی اخبار لازم را مطرح می‌کند. شاید در گذشته با ملاحظاتی خبررسانی می‌شد. اما یکی از اتفاقات خوب این دوره همین است. حوزه خبر وضعیت شفاف‌تری پیدا کرده و این باعث می‌شود اعتماد ملی به رسانه ملی بیشتر شود. چون بخش خبر خیلی بخش مهمی است. نکته بعد این‌که در این مدت نمی‌توان ارزیابی به‌خصوصی را ارائه داد. باید ببینیم تا چه اندازه به وعده‌ها عمل خواهد شد. البته ظاهر امر نشان می‌دهد که انگیزه و برنامه وجود دارد و می‌خواهند به سمت جلو حرکت کنند. روی بحث کیفی سریال‌هایی که در آینده تولید خواهد شد، تاکید داشتند.» وی در پایان هم گفت: «از اینجا به بعد مشخص می‌شود چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد. برای خیلی‌ها سینما خانه‌شان است. اما من همیشه گفته‌ام با افتخار تلویزیون خانه ماست. ممکن است برخی برنامه‌ها با ذائقه مخاطب امروز سازگار نباشد. اما در این مراسم هم مطرح شد که در آینده موثرتر و اغناشده‌تر رو به جلو قدم برداریم.»

ساخت شهرک سینمایی، یکی از اولویت‌هاست

مهدی فرجی از مدیران سابق رسانه ملی است که در کارنامه‌اش مدیریت شبکه دو، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک و... به چشم می‌خورد.

او در سال‌های اخیر به سمت تهیه‌کنندگی رفته است. فرجی تهیه‌کننده سریال «نون.خ» است که سه فصل از این مجموعه را ساخته و با اقبال بیش از اندازه مخاطبان رو‌به‌رو شده است.

این تهیه‌کننده سریال‌های تلویزیونی درباره دیدار اخیر خود و دیگر هنرمندان با رئیس سازمان صدا و سیما، پیمان جبلی گفت: «مسائلی که تهیه‌کنندگان، کارگردانان و هنرمندان در این دیدار مطرح کردند، عموما دیدگاه‌ها و موانعی بود که در راه تولید بهتر برای سریال‌های تلویزیونی وجود دارد و امیدوار بودند با حل این موانع و مشکلات، آثار نمایشی بهتری از تلویزیون روی آنتن برود.»

وی ادامه داد: «موضوعات بسیاری از طرف تهیه‌کنندگان، کارگردانان و برنامه‌سازان در این دیدار مطرح شد که خوشبختانه دکتر جبلی با روی باز از این پیشنهادات استقبال کردند و حرف‌های تهیه‌کنندگان و دیگر هنرمندان حاضر در این جلسه را شنیده و پای حرف دل این دوستان نشستند.»

فرجی در ادامه گفت‌و گو با جام‌جم افزود: «البته رئیس رسانه ملی هم در این دیدار اولویت‌ها و دیدگاه‌هایی داشتند که مطرح شد، یکی از مهم‌ترین مواردی که به آن اشاره شد، ساخت شهرک سینمایی به مراتب بزرگ‌تر و مجهزتر از شهرک‌های سینمایی که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد، بود.»

این تهیه‌کننده اشاره کرد: «همچنین در این دیدار درباره انضباط و مناسبات مالی تهیه‌کنندگان با سازمان، دیدگاه‌های امیدبخشی از طرف رئیس رسانه ملی مطرح شد که باعث دلگرمی تهیه‌کنندگان تلویزیون بود.»

تهیه‌کننده سریال نون.خ با اشاره به صحبت‌های دلگرم‌کننده رئیس سازمان عنوان کرد: «اهمیت حوزه نمایش برای سازمان صدا و سیما و شخص رئیس سازمان یکی دیگر از صحبت‌ها و مباحث اساسی مطرح‌شده در این دیدار بود. دکتر جبلی در این دیدار تهیه‌کنندگان و کارگردانان را دلگرم کردند که با جدیت، کار خود و مسیر برنامه‌سازی را ادامه دهند.»

وی تصریح کرد: «در دیدار با رئیس سازمان صدا و سیما افق‌های پیش روی سازمان با هنرمندان مطرح شد و امید است که با همکاری و هم‌افزایی، این مسیر رو به رشدی مضاعف بگذارد.»

فرجی در پایان ضمن تشکر از رئیس سازمان صدا و سیما برای تشکیل این جلسه افزود: «ارتباط گرم و صمیمانه آقای جبلی با هنرمندان، می‌تواند بسیار امیدوارکننده باشد و این دیدگاه باعث خواهد شد که آینده خوب و درخشانی در انتظار سازمان صدا و سیما باشد.»

فاطمه عودباشی - زینب علیپورطهرانی - احمدرضا معراجی / رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها