با اینا، بهار و سر می‌کنم
توصیه‌هایی برای پوشیدن لباس مناسب فصل بهار

با اینا، بهار و سر می‌کنم

سرک کشیدن در دنیای متنوع آویزها

رفیق لباس‌ها

معمولا برای مرتب کردن انواع لباس‌های داخل کمد از آویز لباس استفاده می‌کنیم تا هم لباس‌ها چروک نشوند و هم نظم برقرار شود. آویزهای لباس، هم از فرم اصلی لباس‌ها محافظت و هم از دفرمه شدن آنها جلوگیری می‌کند.
معمولا برای مرتب کردن انواع لباس‌های داخل کمد از آویز لباس استفاده می‌کنیم تا هم لباس‌ها چروک نشوند و هم نظم برقرار شود. آویزهای لباس، هم از فرم اصلی لباس‌ها محافظت و هم از دفرمه شدن آنها جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۱۳۶۲۵۷۷

علاوه بر این، استفاده از این آویزها، فضای داخلی کمدها را کمتر اشغال می‌کند و از حجم بیشتری از آن می‌توان استفاده کرد. با این کار حتی می‌توانید لباس‌هایتان را دسته‌بندی و در صورت لزوم راحت‌تر آنها را جابه‌جا کنید. آویزهای لباس انواع متنوعی دارد که شاید تا به حال به آن توجه نکرده باشیم. اینجا سعی کرده‌ایم فهرستی از مدل‌های مختلف آن را تهیه کنیم.

جنس آویزها

آویزهای پلاستیکی: این آویزها از جنس پلاستیک ساخته شده و نرم یا خشک هستند. نوع خشک این آویزها بسیار شکننده است و نوع نرم آنها نیز شل می‌شود و فرم لباس را از بین می‌برد. آویزهای پلاستیکی در دو نوع صاف و دندانه‌دار ساخته می‌شوند که نوع صاف آن معمولا برای آویزان کردن پیراهن و نوع دندانه‌دار برای ثابت نگه داشتن لباس‌های دارای بندهای نازک و به‌منظور جلوگیری از تکان خوردن لباس‌ها و نیز مناسب آویزان کردن انواع دامن و لباس‌های حلقه‌ای هستند.

آویزهای چوبی

آویزهای چوبی از بهترین مدل‌های آویز لباس هستند اما قیمت بالاتری دارند و در عین حال با توجه به کیفیت بالایشان، محکم بوده و راحت خم نمی‌شوند. این آویزها برای آویزان کردن لباس‌های سنگین‌تر مانند انواع پالتو و کاپشن مناسب‌اند. آویزهای بامبو هم دوام بالایی دارند و از انواع مواد سازگار با محیط‌زیست ساخته می‌شوند. ظاهر این آویزها مشابه انواع چوبی بوده اما سبک‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

آویزهای مخملی

این آویزها برای لباس‌های ظریف مناسب‌اند و آسیبی به لباس نمی‌زنند اما نکته‌ای که در استفاده از این آویزها باید رعایت کرد، این است که پیش از آویزان کردن لباس، از خشک بودن لباس‌ها اطمینان حاصل کنید، چرا که ممکن است رنگ آن به لباس‌ها منتقل شود. آویزهای مخملی هم در دو نوع گیره‌ای برای آویزان کردن دامن و شلوار و آویزهای دندانه‌دار برای آویزان کردن پیراهن‌های ظریف و تاپ‌های بندی مناسب هستند. از ویژگی‌های مثبت این آویزها، لیز نخوردن لباس از روی آنهاست.

آویزهای فلزی

آویزهای فلزی، ضخیم و از جنس آهن یا مس هستند و به دلیل استحکامی که دارند مانع افتادن لباس‌های سنگین یا کج شدن آنها می‌شود و به‌خوبی می‌تواند وزن کت‌ها و لباس‌های زمستانی را تحمل کنند.

آویزهای مفتولی

آویزهای مفتولی جزو پرکاربردترین آویزها هستند که بیشترین کاربری آن در مغازه‌های خشکشویی است. این آویزها به دلیل ارزان و در دسترس بودن، محبوبیت بالایی دارند. از این آویزها در کمد لباس اتاق هتل‌ها هم استفاده می‌شود. از معایب این آویزها، دفرمه شدن آن و کش آمدن لباس‌هاست و به همین دلیل برای نگهداری لباس‌هایی با بند نازک مناسب نیستند.

آویزهای لباس‌های مختلف

آویزهای شلوار: معمولا دو نوع هستند. یک نوع، مانند آویزهای معمولی اما یکطرفه و با انتهای باز هستند که به‌راحتی شلوار روی آن قرار گرفته و از روی آن برداشته می‌شود. نوع دیگر هم به گونه‌ای است که همین آویزهای یکطرفه با یک میله به یکدیگر متصل می‌شوند و یک دسته را تشکیل می‌دهند. می‌توانید تمام آویزها را به صورت عمودی در یک طرف کمد قرار دهید تا در فضای کمد صرفه‌جویی شود. معمولا در آویزهای شلوار، از لایه‌ای پارچه‌ای یا پلاستیکی برای جلوگیری از لیز خوردن شلوار استفاده می‌شود.

آویز کت و شلوار: این مدل آویزها از استحکام بالایی برخوردارند تا لباس‌ها را بدون چین‌خوردگی نگه دارند. آویزهای کت و شلوار معمولا از جنس چوبی یا پلاستیک محکم و ضخیمی است که در محل سرشانه‌ها پهن‌ترند تا از سرشانه کت اپل‌دار محافظت کند. سطح صاف آویزهای کت و شلوار دو لایه تعبیه شده که شلوار در لابه‌لای آن قرار گرفته و سطح بالایی روی شلوار محکم شده و این کار مانع از لیز خوردن شلوار می‌شود.

آویز شال و روسری: معمولا به دلیل دشواری استفاده از آویزهای معمولی برای انواع روسری و شال، توصیه می‌کنیم از آویزهای مخصوص این کار استفاده کنید که از حلقه‌های مجزا ساخته شده‌اند. برای جلوگیری از لیز خوردن شال و روسری از روی آویز، بهتر است آویزهایی را انتخاب کنید که یک روکش مخملی یا ابریشمی روی سطح آن را پوشانده باشد. سعی کنید برای جلوگیری از چروک شدن روسری و شال، ابتدا آن را صاف، سپس روی چوب لباسی آویزان کنید.

آویز کمربند: این آویزها از جنس فلزی یا پلاستیکی هستند که به مرتب شدن کمربندهایتان کمک می‌کند. یک نوع از این آویزها به گونه‌ای است که یک آویز با چند گیره برای آویزان شدن سگک کمربند روی آن تعبیه شده است. نوع دیگر، آویزهایی به شکل حلقه سر باز است که می‌توانید کمربند را روی آن حلقه کنید.

آویزهای مسافرتی: این قبیل آویزها معمولا تاشو هستند تا به‌راحتی حمل شوند و شما بتوانید آنها را تا کنید و داخل چمدان یا ساک مسافرتی خود قرار دهید.

نکاتی که باید رعایت کنید

هنگام خرید دقت کنید آویزها مجهز به گیره یا چنگک برای آویزان کردن دامن، شلوار یا لباس‌های بنددار باشد. وجود شیار یا دندانه هم برای آویزان کردن لباس‌های ظریف مناسب است. آویزهایی که سر قلاب آن متحرک و درجه قابلیت چرخش دارند، به شما کمک می‌کند از هر طرفی که می‌خواهید لباس را داخل کمد بگذارید. اگر لباس‌هایی با جنس لیز دارید، بهتر است آویزهایی با روکش پارچه‌ای مخمل یا لایه پلاستیکی بخرید. دقت کنید آویزتان عرض مناسبی داشته باشد. عرض زیاد آویز باعث کش آمدن لباس‌ها می‌شود و اگر هم زیاد باریک باشد موجب می‌شود لباس روی آن سر بخورد.

خودتان آویز بسازید

بری ساختن آویز لباس فرزندتان می‌توانید روی دیوار نقاشی بکشید. یک شاخه درخت را ترسیم کنید و روی شاخه، از قلاب‌های آماده‌ای که برای آویزان کردن وسایل کوچک به کار می‌روند، استفاده کنید. به این شکل که قلاب‌ها را دانه‌دانه روی شاخه بچسبانید. می‌توانید آویزهای خط‌کشی بسازید. برای این کار، چند خط‌کش بلند را ردیفی زیر هم روی یک تخته نازک بچسبانید و قلاب‌های رخت‌آویز را روی آنها بچسبانید. این‌گونه یک آویز لباس یکسره خواهید داشت.

نوع دیگری از آویزهای لباس با استفاده از شاخه‌های بریده شده درختان ساخته می‌شود. شاخه‌های هرس شده با طول یکسان که شاخه‌ای فرعی دارند، کنار هم قرار دهید. سپس با چهار قطعه چوب صاف، یک قاب چوبی ساده بسازید و این شاخه‌های هرس شده را به گونه‌ای داخل این قاب و کنار هم بچسبانید که شاخه فرعی مانند آویز لباس به سمت خارج قرار گیرد و بتوانید لباس یا هر چیز دیگری را روی آن آویزان کنید البته پیچ کردن شاخه‌ها به قاب چوبی، استحکام شاخه‌ها را بیشتر می‌کند اما اگر می‌خواهید وسایل کوچک سبک را روی آن آویزان کنید، با چسباندن هم می‌توانید کار را پیش ببرید.

ندا اظهری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها