گران و حساس
هر آنچه باید درباره نگهداری و شست‌وشوی چرم بدانید

گران و حساس

درباره ست مادر و فرزندی که این روزها طرفداران زیادی دارد

یک‌ رنگ شویم

این روزها که به آغاز سال نو نزدیک می‌شویم، مردم در تکاپو و خرید لباس نو هستند. هماهنگ کردن و به اصطلاح ست‌ کردن لباس‌ های مادر و کودک هم از کارهایی است که در چند سال گذشته در اطراف‌مان می‌بینیم.
این روزها که به آغاز سال نو نزدیک می‌شویم، مردم در تکاپو و خرید لباس نو هستند. هماهنگ کردن و به اصطلاح ست‌ کردن لباس‌ های مادر و کودک هم از کارهایی است که در چند سال گذشته در اطراف‌مان می‌بینیم.
کد خبر: ۱۳۵۷۵۷۴

ست‌کردن‌ها ایده مناسبی برای مهمانی‌های خاطره‌انگیز و عکس‌های خانوادگی به شمار می‌رود اما این هماهنگی هم اصولی دارد که برای بهتر دیده‌شدن آن باید کمی با مد و تناسب رنگ آشنا شوید تا راحت‌تر بتوانید یک ست زیبا و متناسب را ایجاد کنید.

درست است به عنوان مادر، می‌توانید لباس‌هایتان را هم با دختر و هم پسرتان ست کنید اما در ست‌کردن لباس با فرزند دختر، دست‌تان بیشتر باز است و می‌توانید مدل‌های مختلفی را با هم ست کنید.

رنگ‌ های تیره را فراموش کنید

لباس‌ های تیره گزینه مناسبی برای کودکان نیست. معمولا کودکان رنگ‌های روشن‌تری نسبت به بزرگسالان می‌پوشند و این گاهی به یک قانون تبدیل و باعث می‌شود.

پدر و مادرها و افراد بزرگسال، کمی نسبت به پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های شاد و متنوع جبهه‌گیری ‌کنند اما وقت پای ست‌کردن لباس مادر با فرزندانش به میان می‌آید، باید به مرور خودتان را به استایل فرزندان‌تان نزدیک کنید و از رنگ‌های شادتر استفاده کنید البته این نزدیکی استایل به این معنا نیست که مانند فرزندتان لباس‌های بچگانه با طرح‌های کارتونی بپوشید، بلکه بهتر است سعی کنید لباس و تی‌شرت و شلوارهای ساده رنگی بپوشید که رنگ آن شبیه رنگ لباس‌های دختر و پسرتان باشد.

مدل‌ها را هم ست کنید

یک روش ست‌کردن لباس‌ها، استفاده از ترکیب معکوس است. به عنوان مثال، اگر شومیز آبی و دامن شیری رنگ می‌پوشید، دخترتان می‌تواند معکوس این یعنی شلوار آبی و شومیز شیری بپوشد. یکی دیگر از اصول‌ مهم این است که علاوه بر هماهنگی رنگ‌ها، به مدل لباس هم توجه کنید. به عنوان مثال، اگر قرار است لباس و شلوار خاصی بپوشید، مشابه همان را برای فرزندتان هم بخرید یا از خیاط بخواهید مشابه همان را برای او هم آماده کند تا علاوه بر هماهنگی رنگ‌ها، مدل لباس‌ها هم یکی باشد و زیباتر به نظر برسد.

از قبل فکر کنید

ست‌کردن لباس‌ها با هم، کاری حساب‌شده است. لذا این کار را به دقیقه 90 موکول نکنید و درباره چگونگی ست‌کردن لباس با فرزندتان حسابی فکر کنید و براساس اصول مد جلو بروید. گاهی لباس‌هایی که تصور می‌کنید با یکدیگر بسیار زیبا ست می‌شوند، وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، اصلا جلوه زیبایی ندارند و با هم هماهنگ نمی‌شوند. در نتیجه، توصیه می‌کنیم حداقل یک روز یا چند ساعت قبل از این که برای مهمانی آماده شوید، یک دور لباس‌هایی را که مدنظرتان است، بپوشید و هماهنگ بودنشان را بررسی کنید.

ویژگی‌های ظاهری را در نظر بگیرید

یکی از معیارهای مهم در انتخاب ست مادر و فرزندی، توجه به هیکل، رنگ مو، پوست چشم‌های خود و فرزندتان است. اگر هر دو رنگ پوست و هیکل مشابهی دارید، کارتان راحت‌تر است و با دردسر کمتری می‌توانید رنگ موردنظرتان را برای لباس‌ها انتخاب کنید اما اگر ویژگی‌های ظاهری شما با فرزندتان یکی نیست، کار کمی دشوارتر می‌شود و باید رنگ‌هایی را انتخاب کنید که به طور مشترک برای هر دوی شما مناسب باشد.

به سن کودک توجه کنید

درست است که استفاده از رنگ‌های مختلف در ست‌کردن لباس‌ها با هم از اهمیت بالایی برخوردار است اما باید در انتخاب رنگ لباس‌ها به سن کودک هم دقت کنید.

اگر کودکتان نوپاست و نمی‌تواند به راحتی غذا بخورد، انتخاب رنگ بسیار روشن برای لباس او، اشتباه است و با کوچک‌ترین لکه‌ای که روی آن ایجاد شود، لباس کثیف می‌شود؛ بنابراین بهترین گزینه برای انتخاب رنگ لباس‌های ست در چنین شرایطی، انتخاب لباس‌هایی با رنگ‌هایی تیره‌تر چون سبز و بنفش است. قرار نیست از رنگ مشکی استفاده کنید. انتخاب رنگ مناسب، بهترین انتخاب شماست.

راحتی لباس را لحاظ کنید

لباسی که شما در آن احساس راحتی می‌کنید، ممکن است برای فرزندتان آزاردهنده باشد؛ بنابراین نظر کودکتان را موقع لباس پوشاندن به او جویا شوید. اگر فرزندتان در سنی است که قادر به حرف زدن نیست، حتما به زبان بدن کودک توجه کنید.

برخی نشانه‌های ظاهری نشان می‌دهد کودک در آن لباس احساس ناراحتی می‌کند. اگر مدام گردنش را می‌خاراند یا لباسش را از بدنش جدا می‌کند، ممکن است به پارچه حساسیت داشته‌باشد؛ بنابراین هرگز به این نکات کوچک بی‌توجه نباشید.

طرح‌ های ممنوعه

اگر فرزندتان کم سن و سال است، اصول خاصی را در ست‌کردن لباس با آنها رعایت کنید.

از مهم‌ترین معیارها، کنار گذاشتن طرح‌های بزرگ روی لباس است به عنوان مثال، لباس‌های خال‌دار یا طرح‌هایی که از دایره بزرگ استفاده شده یا حتی لباس‌های گل‌دار با گل‌های بزرگ، اصلا مناسب نیست. درست است که استفاده از این طرح‌ها برای لباس والدین مشکلی ایجاد نمی‌کند اما کودکان در لباس‌هایی با طرح‌های بزرگ گم می‌شوند و زیبایی ظاهر آنها دیده نمی‌شود.

اهمیت جنس پارچه

بهترین شیوه برای ست‌کردن لباس مادر و فرزندان، استفاده از یک جنس پارچه برای لباس‌هاست. متفاوت بودن جنس لباس‌ها باعث می‌شود زیبایی ظاهری ست دو نفره مادر و فرزندی کم شود. به عنوان مثال، اگر یک رنگ و طرح برای لباس انتخاب شود اما جنس یکی از پارچه‌ها براق و دیگری مات باشد، همین یک نکته کوچک می‌تواند هماهنگی ست را زیر سؤال ببرد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که کودکان پوستی حساس‌تر نسبت به بزرگسالان دارند به همین دلیل، بهتر است سراغ پارچه‌هایی بروید که برای کودکتان حساسیت‌زا نباشد. بهترین نوع پارچه برای این کار، پارچه‌های نخ‌پنبه یا کتان است.

در لباس‌های ست که جنبه مجلسی دارند، بهتر است حتی به آستری هم که در لایه زیری لباس دوخته می‌شود، توجه کنید. لایه آستری، نزدیک‌ترین لایه‌ای است که با پوست در تماس مستقیم قرار می‌گیرد و از از لحاظ جنس و ضد حساسیت بودن آن اهمیت بالایی دارد.

یک راه متفاوت

اگر علاقه‌ای به ست‌کردن مدل و رنگ لباس‌ها ندارید، می‌توانید از رنگ‌های مکمل و هم‌خانواده استفاده کنید. رنگ‌های هماهنگ معمولا در چرخه رنگ‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و رنگ‌های روبه‌روی هم، متضاد هستند.

حالا انتخاب با شماست برای ست‌کردن لباس‌هایتان با یکدیگر، سراغ رنگ‌های مکمل بروید یا رنگ‌های متضاد را انتخاب کنید.

مثلا در انتخاب رنگ‌های متضاد قرار گرفتن رنگ‌های سبز، زرد و نارنجی در کنار هم بسیار زیباست. برای ست‌کردن لباس‌ها با رنگ‌های متضاد، بهترین راه استفاده از قانون معکوس است طوری که اگر لباس‌های بالاتنه را از یک رنگ انتخاب می‌کنید، از آن رنگ برای لباس‌های پایین‌تنه فرزندتان استفاده کنید.

ندا اظهری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها