یک‌ رنگ شویم
درباره ست مادر و فرزندی که این روزها طرفداران زیادی دارد

یک‌ رنگ شویم

اهمیت قفسه‌ ها در زیباتر شدن فضای خانه

این گوشه دنج

در دکوراسیون معمولا از المان‌ها و ابزارهای مختلفی برای زیباتر شدن فضا استفاده می‌کنند. در اغلب خانه‌ها وسایل کوچک و تزئینی وجود دارد که دوست داریم در قسمتی از فضا آنها را به نمایش بگذاریم، در حالی که خانه‌های امروزی چنین امکانی را به شما نمی‌دهد.
در دکوراسیون معمولا از المان‌ها و ابزارهای مختلفی برای زیباتر شدن فضا استفاده می‌کنند. در اغلب خانه‌ها وسایل کوچک و تزئینی وجود دارد که دوست داریم در قسمتی از فضا آنها را به نمایش بگذاریم، در حالی که خانه‌های امروزی چنین امکانی را به شما نمی‌دهد.
کد خبر: ۱۳۶۰۶۲۲

در خانه‌های قدیمی تاقچه‌های کوچک و بزرگی در قسمتی از پذیرایی تعبیه می‌شد که صاحبخانه معمولا وسایل تزئینی خود و حتی آینه و شمعدان را نیز روی آن قرار می‌داد.

با جدید شدن سبک دکوراسیون، این تاقچه‌ها از خانه‌ حذف شد و دیگر دیوارها از چنین امکانی برخوردار نیستند. در خانه‌های جدید قفسه‌هایی که با نام شلف‌ معروف شده به جانمایی وسایل تزئینی و دلخواه در دکوراسیون کمک می‌کند.

درست است که این قفسه‌ها قدمت زیادی دارند و افراد برای قرار دادن اشیای مختلف از آن استفاده می‌کردند اما از آنجا که ظاهر این شلف‌ها متفاوت و امروزی شده، دیگر جنبه تزئینی پیدا کرده و می‌توان به عنوان یکی از عناصر دکوراتیو در خانه از آنها استفاده کرد.

از مهم‌ترین کاربردهایشان این است که روی دیوار نصب می‌شود و در نتیجه، فضای بدون استفاده‌ای را کاربردی می‌کند. شلف‌ها در اشکال، جنس‌ها و مدل‌های مختلف در بازار وجود دارند و می‌توانید طبق دکوراسیون خانه خودتان، از آنها استفاده کنید. حتی می‌توانید با چند تکه چوب یا حتی سبد میوه و کارتن مقوایی هم قفسه‌های ابتکاری بسازید و از آنها لذت ببرید.

جنس قفسه‌ ها

قفسه‌ های چوبی: از پرطرفدارترین شلف‌هایی که در بازار وجود دارد، شلف‌های چوبی هستند که معمولا با هر دکوراسیونی ست می‌شود اما بیشتر به دلیل چوبی بودنش، برای دکوراسیون کلاسیک کاربرد دارد. شما می‌توانید با ترکیب آن با فلز و شیشه، از شلف‌های چوبی در دکوراسیون مدرن و معاصر هم استفاده کنید. شلف‌های ام‌دی‌اف هم در ظاهر شباهت زیادی به شلف‌های چوبی دارند با این تفاوت که جنس آن متفاوت بوده و تنوع رنگ و طرح در آن نسبت به شلف‌های چوبی بیشتر است و همچنین قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای نسبت به انواع چوبی دارند.

قفسه‌ های فلزی: نوع مدرن‌تری از شلف‌ها که نسبت به انواع چوبی، مقاومت بیشتری دارند و می‌توانید اشیای سنگین‌تری را هم روی آنها قرار دهید. از این شلف‌ها اغلب در فضای آشپزخانه برای قراردادن وسایل سنگین‌تر آشپزخانه مانند قابلمه و سایر ظروف و حتی در انباری برای قرار دادن وسایل اضافی استفاده می‌شود.

قفسه‌ های شیشه‌ای: این قفسه‌ها نیز معمولا در دکوراسیون مدرن کاربرد دارند اما نکته مثبت‌شان این است که به راحتی می‌توانید آنها را با با شلف‌هایی از جنس‌های دیگر ترکیب کنید. شلف‌های شیشه‌ای اغلب حالت تزئینی دارند و بیشتر برای فضای پذیرایی از آن استفاده می‌شود.

قفسه‌ های پلاستیکی: جزو پرکاربردترین انواع قفسه‌ها که در قسمت‌های مختلف مثل اتاق خواب، آشپزخانه و غیره کاربرد دارد و خیلی در اتاق پذیرایی استفاده نمی‌شود. از این شلف‌ها می‌توان برای جمع و جور کردن کتاب و مجله، نگهداری کفش و حتی وسایل و اسباب بازی‌های کودکان در اتاق آنها استفاده کرد. قیمت این قفسه‌ها در مقایسه با شلف‌های دیگر پایین‌تر است اما کاربردهایی وسیع‌تر دارند.

قفسه‌ های ترکیبی: در این مدل، معمولا از ترکیب شلف‌های مختلف در کنار هم استفاده می‌کنند به عنوان مثال، می‌توان برای قسمت کف و دیواره‌ها از چوب و شیشه و برای پایه‌ها به منظور مقاوم‌تر کردن شلف‌ها، از فلز استفاده کرد. مجموعا می‌توانید در ترکیب قفسه‌ها با هم از هر ایده‌ای بهره‌ببرید.

طرح و شیوه نصب قفسه‌ها

قفسه‌های ثابت: از پرکاربردترین و مقاوم‌ترین قفسه‌ها که از قدیم کاربرد دارد. این قفسه‌ها معمولا روی یک پایه ثابت می‌شوند و می‌توان آنها را روی دیوار یا هر سطح عمودی محکم کرد. اگر فضای کافی روی دیوار دارید و می‌خواهید وسایل زیادی را روی قفسه‌ها بگذارید، می‌توانید شلف‌ها را کنار هم به سلیقه خود یا حتی به صورت تکی نصب کنید.

قفسه‌ های معلق: از مدرن‌ترین قفسه‌ها به شکل مکعبی و جعبه‌ای هستند که هم کاربردی‌اند و هم به تنهایی جنبه تزئینی دارند. این شلف‌ها را می‌توانید در اندازه‌های مختلف کوچک و بزرگ برای تزئین دیوار هم استفاده کنید. قفسه‌های ثابت با پیچ یا میخ به دیوار متصل می‌شوند اما در قفسه‌های معلق، پیچ یا میخ روی دیوار زده شده و شلف‌ها روی آن آویزان می‌شوند و به عبارتی، میخ‌ها پنهان هستند.

قفسه‌ های داخلی: قفسه‌های ساده اما کاربردی که آنها را می‌توان در قفسه‌های داخلی کمد، یا فضاهای فرورفته و گوشه‌های دیوار نصب کرد. برای نصب آنها تنها به چند تکه چوب نیاز دارید. اگر فضای خانه‌تان کوچک است، تعبیه این قفسه‌ها در قسمت‌های بلااستفاده می‌تواند به شما در مدیریت فضا کمک کند.

قفسه‌ های گوشه‌ ای: همان‌طور که از اسم‌شان پیداست، در گوشه‌ فضاهای مختلف به کار می‌روند و حتی می‌توان آنها را روی زمین و گوشه دیوار قرار داد یا به دیوار ثابت کرد. این شلف‌ها به ویژه برای آشپزخانه که وسایل زیادی دارد، بسیار کاربردی است و می‌توانید در گوشه‌های خالی دیوار، قفسه‌بندی کرده و شیشه‌ها و بانکه‌های اضافی را روی آنها بچینید. علاوه بر گوشه، زیرپله هم معمولا فضایی بی‌استفاده است که با کمک قفسه‌ها به بهترین شکل می‌توانید از آن بهره‌مند شوید.

قفسه‌ های ایستاده: این قفسه‌ها نیازی به نصب روی دیوار ندارند و به راحتی مانند قفسه‌های چند طبقه روی زمین قرار می‌گیرند. این قفسه‌ها در دو نوع در دار و بدون در وجود دارند و قابل حمل هستند و برای چیدن کفش و وسایل مختلف می‌توانید از آنها استفاده کنید. حتی با چرخ‌دار کردن آنها نیز می‌توانید به راحتی آنها را جابه‌جا کنید.

بهترین نقطه برای قراردادن قفسه

در قسمت‌هایی از خانه، این قفسه‌ها پرکاربردتر هستند. به عنوان مثال، در آشپزخانه می‌توان از آنها در کنار کابینت‌ها استفاده کرد که به مدیریت فضای آشپزخانه کمک می‌کند تا مرتب‌تر شود.

علاوه بر این، استفاده از قفسه‌ها در اتاق خواب هم که مملو از وسایل مختلف است، فضا را زیباتر کرده و می‌توان وسایل اضافی اتاق کودک را داخل آن قرار داد. از نظر امنیتی، آنها را بالای تختخواب نگذارید تا هنگام زلزله احتمال سقوط وسایل وجود نداشته‌باشد.

به کار بردن قفسه در اتاق پذیرایی هم گزینه دیگری است که بهتر است از آنها در فضاهای خالی برای پر کردن فضا و نگهداری لوازم تزئینی استفاده کرد. از دیگر گزینه‌ها، قراردادن قفسه‌ها در اطراف تلویزیون است.

ترکیب جعبه و قفسه در کنار میز تلویزیون فضا را خاص‌تر می‌کند. همچنین قفسه‌های کنار پنجره، بهترین گزینه برای نگهداری گل و گیاه هستند.

علاوه بر این، قفسه‌ها در سرویس بهداشتی هم جزو عناصر تزئینی و کاربردی به شمار می‌روند و می‌توان از آن برای قرار دادن وسایلی مانند صابون، مایع دستشویی، شوینده‌ها و... استفاده کرد.

در راهرو و ورودی خانه‌ها و برای تزئین فضا، می‌توانید از قفسه‌هایی به همراه کتاب، تابلو، آینه، گل و وسایل تزئینی استفاده کرد. اگر کتاب‌های زیادی دارید و فضای کافی در اتاق یا کتابخانه‌تان ندارید، سراغ شلف‌ها‌بروید.

خودتان قفسه بسازید

قفسه‌ها را به راحتی می‌توانید بسازید. به عنوان مثال می‌توانید یک جعبه پلاستیکی یا چوبی میوه را با اسپری رنگ کنید یا با کاغذهای رنگی بپوشانید سپس از آنها به عنوان قفسه‌های ایستاده استفاده کرده یا حتی روی میخ‌هایی قرار دهید که روی دیوار زده شده‌است.

همین کار را با کارتن‌های مقوایی هم می‌توانید انجام دهید. برای قفسه‌های تزئینی، می‌توانید از تکه چوب‌های دم دستی و چسباندن آنها به یکدیگر برای ساخت شلف استفاده‌کنید.

ندا اظهری - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها