نوروز رسانه‌ های چاپی در طولانی‌ترین تعطیلات سالانه خود به‌سر می‌برند و رسانه‌ های مجازی هم به واسطه تفریح و سفر شهروندان، مخاطبان چندانی ندارند. آن طور که از خبرها برمی‌آید، باید فروردین امسال را یکی از ماه‌های پرحادثه سال بدانیم.
کد خبر: ۱۳۶۱۵۹۰

در میان این حوادث اما چیزی که بیشتر قابل تامل است، افزایش آشکار میزان جرایمی همچون قتل، جنایت و خودکشی است حتی این میزان آنقدر بوده که نمی‌توان فهرست‌وار به آن اشاره کرد.

روا‌‌ن‌شناسان اجتماعی می‌گویند کاهش تاب‌آوری جامعه در برابر ناملایماتی که به شکل محسوسی بیشتر شده، یکی از عوامل افزایش میزان جرایم است.

آنچه اما هشدارآمیز به نظر می‌رسد این است که در دو سال گذشته هشدارهای بسیاری در رابطه با سونامی آسیب‌های اجتماعی داده می‌شد و به نظر می‌رسد این موارد نشانه‌های ظهور این سونامی است.

پیش از کرونا هم ما در حوزه شاخص‌های آسیب‌ اجتماعی در وضعیت مناسبی قرار نداشتیم اما فراگیری کرونا همچون پیشران موثری در افزایش چشمگیر این حوزه‌ها عمل کرده‌است. در کنار آن، معیشت مردمان هم تغییر کرده و مشکلات اقتصادی آوار شده‌است.

این موضوع را باید در کنار افزایش شگفت اختلالات روانی شهروندان بگذاریم که از سوی سازمان نظام روان‌شناسی عنوان شده‌بود، به همین دلایل است که شاید بتوان بالارفتن میزان جنایت در بازه کوتاه ابتدای سال را به نوعی مربوط به همان هشدارهایی دانست که پیش از این داده شده‌ بود.

موضوعی که همچنان باید در فهرست سیاست‌های اجتماعی به آن نگاهی ویژه‌ شود تا حداقل از تلفات این سونامی به راه افتاده بکاهیم.

میثم اسماعیلی - جامعه / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها