گرد و خاک همسایه‌ها منشاء ریزگردها
گرد و غبارهایی که مردم ایران را می آزارد از ان سوی مرزها آب می خورد

گرد و خاک همسایه‌ها منشاء ریزگردها

بحران ریزگردها به تهران رسیده است. تلخ است بگوییم حالا شاید برای این چالش فکری بشود، چرا که اگر این موضوع برای پایتخت تازگی دارد برای مناطقی همچون سیستان‌و‌بلوچستان یا شهرهای خوزستان و غرب چالشی تکراری است.
کد خبر: ۱۳۶۱۴۳۶

تجربه نشان داده در طول سال‌های گذشته نگاه مدیران به حوزه و راهکارهای آنها برای حل این چالش کارآمد نبوده است، این ناکارآمدی چنان بوده که حتی به حذف بودجه ریزگردها در مصوبه بودجه سالانه انجامیده است.

در سال‌های گذشته هم راهکارهایی از جمله مالچ‌پاشی نه‌تنها تاثیری در کاهش ریزگردها نداشته که گاه تبعات زیست‌محیطی ناگواری هم به همراه داشته ‌است.

برای رسیدن به تصمیم مؤثر در این حوزه در ابتدا نیازمند تغییر دیدگاه مدیران این حوزه هستیم، این‌که بحران ریزگردها را در ابتدا بپذیرند و از تاثیرش بر زندگی شهروندان آگاه باشند، در مرحله بعدی باید به راهکارهای مؤثر و بلندمدت فکر کنیم، می‌دانیم که پدیده ریزگرد یکشبه پدید نیامده است و دلایل پیدایی آن در بازه گسترده‌ای قرار می‌گیرد که از تغییرات اقلیمی و خشکسالی تالاب‌ها آغاز می‌شود و به انفعال دیپلماسی آبی می‌رسد.

از وضعیت ناخوشایند هورالعظیم در خوزستان گرفته تا سدسازی‌های ترکیه و البته وضعیت تالاب هیرمند در سیستان‌وبلوچستان شامل این نادیده گرفتن تاثیر دیپلماسی بر وضعیت ریزگردها در ایران است. بیش از ذرات معلق کنونی در هوا ما دچار یک غبارآلودگی در نحوه مدیریت ریزگردها هستیم که باید برای آن فکری کنیم.

معین الدین سعیدی - نایب رئیس فراکسیون محیط زیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها