معاون اقتصادی رییس جمهور با تاکید بر این‌که اقتصاد نیاز به ثبات دارد، گفت: باید اقتصاد را از سیاست جدا کنیم تا تا تصمیمات اقتصادی بر اساس سیاست نباشد.
کد خبر: ۱۳۵۹۰۸۴

به گزارش جام جم آنلاین، محسن رضایی شامگاه چهارشنبه در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی با استماع سخنان و مشکلات مطروحه توسط تولیدکنندگان و کارآفرینان اظهار کرد: تک تک مسایل مطرح شده را یادداشت کردم و موارد گفته شده در این جلسه را پیگیری می کنم.

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه تجارت نقش مهمی در تولید و هم در ترانزیت و درآمد ملی دارد، گفت: اگر کشور صادرات محور باشد درآمد ملی از ترانزیت هم افزایش می یابد.

وی با اشاره به جاده ابریشم و نقش آن در اقتصاد ایران، خاطر نشان کرد: این جاده در دوران صفوی برای ارتباط با غرب و شرق استفاده می‌شد و تا زمانی که کشتی‌های بخار روی کارآمد این جاده استفاده داشت، بعدا هم با توسعه ریلی متاسفانه ما نتوانستیم پیشرفت ریلی داشته باشیم.

رضایی با بیان اینکه ایران همیشه از صادرات و ترانزیت ثروت عظیمی به دست می آورد ولی در ۱۰۰ ساله گذشته از این ثروت محروم شده است، گفت: یک سری اصلاحات در دولت شروع شده است و مسائل ساختار بودجه را به جد پیگیر هستیم چراکه این موضوع هم به مردم و هم دولت ضربه زیادی زده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در رابطه با مشکلات بازنشستگان خاطرنشان کرد: بازنشستگان همیشه اعتراض دارند و باید مشکلات آنان را حل کنیم.

رضایی گفت: یک بخش از اصلاحات اقتصادی مربوط به کارآفرینان و بخشی هم مربوط به دولت است که باید دست در دست هم دهیم تا اصلاحات اساسی در تجارت خارجی صورت گیرد و از شما کار آفرینان تقاضا دارم به ما کمک کنید و ما هم قصد داریم کارهای با دل و جرات تری انجام دهیم.

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه دولت درصدد حل مشکلات صادرات و ترانزیت کالا است، خاطرنشان کرد: ساختار بودجه را به طور جدی دنبال می کنیم.

رضایی با اشاره به خلق نقدینگی در کشور و اینکه نقدینگی از سال ۱۳۵۰ شروع شده و تا امروز ادامه دارد، گفت: این امر منجر به تورم می شود و تورم یک نوع مالیات است که بیشتر بر اقشار ضعیف جامعه فشار وارد می کند و ما در این دولت به دنبال بستن شیر نقدینگی هستیم.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه باید صنعت سازی کنیم، اظهار کرد: صنعت سازی با کارخانه سازی متفاوت است؛ زیرا کارخانه محصول صنعتی تولید می‌کند اما صنعت بحث گردشگری و سلامت خدماتی است که متاسفانه ما کارخانه سازی کرده‌ایم اما صنعت سازی نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما امروز از چند کارخانه بازدید کردیم؛ ماشین سازی تبریز با وجود اینکه دستگاه‌هایش عوض نشده اما باز هم می‌تواند ماشین آلات سنگین و بزرگی را تولید کند اما همین موضوع مستلزم مرتبط شدن کارآفرینان با کارخانجات است.

معاون اقتصادی با انتقاد از بخشنامه‌های خلق الساعه و غیرتخصصی گفت: نمی‌شود اداره‌ای در تهران داشت و برای تمام شهرها یک بخشنامه ثابت صادر کرد بلکه باید تفویض اختیارات صورت گیرد و این کار هم مسلتزم صنعت سازی است.

وی در مورد تفویض اختیار به استان ها خاطر نشان کرد: عدم تفویض اختیار به استان ها قفسی ساخته که ما نمی توانیم انتظار پیشرفت داشته باشیم، باید استان ها اختیار داشته باشند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها