مراسم رونمایی از سرویس‌های جدید منظومه رسانه‌ای تلوبیون‌ برگزار شد

درخشش ستاره‌های تازه در منظومه رسانه‌

مراسم رونمایی از سرویس‌های جدید منظومه رسانه‌ای تلوبیون‌ با حضور دکتر پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات، غلامرضا نوری معاون فضای مجازی سازمان، حمید شاه‌آبادی معاون سیما، علیرضا خدابخشی معاون سیاسی، محمدمهدی رحمتی معاون استان‌ها و احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. احمدرضا درویش و علیرضا افکاری از جمله مهمانان ویژه‌ای بودند که در این مراسم حضور داشتند. طی این مراسم که روز گذشته برگزار شد از دستاوردهای دهه اول فعالیت تلوبیون ارائه؛ برنامه‌های دهه دوم فعالیت تلوبیون با رونمایی از سرویس‌های جدید تحت عنوان منظومه رسانه‌ای تلوبیون‌ تشریح و در پایان هم از برنامه‌سازان تقدیر شد. در ادامه مشروح گزارش‌های ارائه شده در این نشست عنوان شده‌است.
کد خبر: ۱۳۵۷۹۰۵

رئیس رسانه ملی در مراسم رونمایی از سرویس‌های جدید منظومه رسانه ای تلوبیون:

گام بزرگ رسانه ملی در فضای مجازی
آیین رونمایی از سرویس‌های جدیدِ منظومه رسانه‌ای تلوبیون‌ با حضور دکتر پیمان جبلی
رئیس رسانه ملی، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، غلامرضا نوری معاون فضای مجازی، احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون و مدیران رسانه ملی هفدهم اسفند در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.
در این آیین، دکتر جبلی رئیس رسانه ملی، تلویزیون را مهم‌ترین دستگاه تولیدکننده محتوای سالم دانست و گفت: تلویزیون سال‌ها در مسیر همیشگی خود و در فضای سنتی، تولید محتوا کرده ‌است و ضرورت داشت تا از فضای برودکست عبور کند و با ورود به فضای برودبند در رقابت با رسانه‌های دیگر موفق شود.
وی افزود: با شکل‌گیری تلوبیون و مسیر تحولی آن به عنوان رسانه‌ای‌ واقعی در فضای مجازی، نشانه‌های تحقق این آرزوی بزرگ دیده شده ‌است و اکنون شاهد عبور تلویزیون از مرزهای برودکست و گسترش در فضای برودبند هستیم.
رئیس سازمان صدا و سیما با مقایسه تلویزیون و تلوبیون گفت: رابطه میان تلویزیون و تلوبیون صرفا همکاری رسانه‌ای نیست بلکه این دو، دو رسانه مکمل هستند و نسبت به یکدیگر، هم‌افزایی دارند.
جبلی حضور در فضای مجازی را مغتنم شمرد و بیان کرد: باید قدر این فضا و نعمت را دانست. اکنون که حضور تلوبیون زمینه استفاده بهتر از محتوای سالم را فراهم کرده‌است، ما نیز از همه کسانی که در تولید محتوای سالم تلاش می‌کنند حمایت می‌کنیم.
رئیس رسانه ملی شناخت فضای مجازی و دنیای پر رقابت رسانه‌ها را ضروری دانست و گفت: در سال های گذشته شاهد تلاش‌های خوبی برای درک این فضا بودیم. بخش‌های فنی که مسؤول آماده کردن زیرساخت‌های ورود به این فضا بودند با ارائه خدمات زیرساختی ما را به این نقطه رساندند و اکنون این بستر و سکو قابل لمس و مشاهده است.
جبلی تصریح کرد: آنچه این زیرساخت ها را تکمیل می کند و به سرانجام می رساند، تولید محتواست. در سال‌های گذشته شاهد فقر محتوا در این بستر بودیم. اگر از محتوا غافل شویم مخاطب به سرعت محتواهای دیگر را از سکوهای دیگر دریافت می‌کند و این برعهده ماست که محتوای سالم را در دسترس مخاطب قرار دهیم.
وی با اشاره به دوره تحول در سازمان صداوسیما گفت: تلوبیون یکی از بسترهای مهم رسانه ملی در دوره تحول خواهد بود. ما در این دوره با برنامه‌های کوتاه مدت، نگاه زیست بوم محور را شاهد خواهیم بود و این نگاه را به رسمیت خواهیم شناخت.
دکتر جبلی با اشاره به شعار هویت محوری و عدالت گستری در رسانه ملی، دسترسی دهک‌های پایین جامعه به محتوا را مهم دانست و بیان کرد: شعار ما عدالت رسانه‌ای برای همه اقشار جامعه است و از این رو تلاش می‌کنیم با قیمت پایین، محتوای مورد نیاز مخاطب را سهل و آسان در دسترس قرار دهیم.
رئیس رسانه ملی مرجعیت خبری و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در دوره جدید باید به حداقل ۵ میلیون کاربر و مخاطب در بخش‌های خبری برسیم که رسانه ملی در تولید محتواهای آموزشی در دوره کرونا به این هدف نزدیک شد.
جبلی تصریح کرد: در دوره جدید، رسانه ملی را محدود به مرزهای ایران نمی‌دانیم و خود را رسانه‌ای بین‌المللی می‌شناسیم. مختصات جغرافیایی ما را محدود نخواهد کرد بلکه ما پیام انقلاب اسلامی را فراسوی مرزها
به گوش دیگران خواهیم رساند.
وی در پایان افزود: تأثیرگذاری انقلاب اسلامی انکارناپذیر است و ما خود را رسانه امت‌محور می‌دانیم تا در زیست‌بوم بین‌المللی با محوریت جبهه مقاومت حضور فعال داشته باشیم.

مدیر عامل تلوبیون گزارشی از عملکرد تلوبیون ارائه کرد:
خدمات بدون تبعیض
احمد خورشیدی، مدیر‌عامل تلوبیون در بخشی از این مراسم گفت: تلوبیون در حال حاضر میزبان ۵۷۷‌هزار قطعه ویدئوی حرفه‌ای‌، برنامه‌های تلویزیونی و کلیپ‌ است.
وی با اشاره به رتبه‌بندی در الکسا توضیح داد: تلوبیون در سال ۱۴۰۰ همیشه در بین پنج سایت اول کاربران داخل کشور براساس رتبه‌بندی الکسا بوده‌است. همیشه بین رتبه‌های ۲ تا ۴ در رقابت تنگاتنگ با دیجی‌کالا، ورزش‌ سه و آپارات بوده‌است. در سال ۱۴۰۰ که فقط چند روز تا پایان سال باقی مانده‌است، تلوبیون میزبان ۴۲ میلیون آی‌پی منحصر به‌فرد در سایت بود. یعنی بیشتر از ۴۰‌میلیون نفر بارها امسال به سایت تلوبیون مراجعه کردند.
بزرگ‌ترین مرکز توزیع محتوای کشور
مدیرعامل تلوبیون ادامه داد: علاوه بر سایت، اپلیکیشن اندروید تلوبیون، در بین پنج اپلیکیشن پرنصب ایرانی‌ها قرار دارد. ما یکی از اولین اپلیکیشن‌های ایرانی هستیم که در گوگل‌‌پلی به آمار نصب بالای ۱۰میلیون رسیدیم. در کافه ‌بازار هم در بین اپلیکیشن‌های ویدئویی با اختلاف در رتبه اول قرار داریم. امروز که اینجا هستیم، اپلیکیشن‌های تلوبیون در مجموع روی دستگاه‌های هوشمند بیشتر از ۲۰میلیون ایرانی نصب شده که شامل اپ اندروید، اندروید تی‌وی، آی‌اواس و نسخه قدیمی اندروید است.
خورشیدی اشاره کرد: ما در تلوبیون، رکورددار میزبانی از کاربران همزمان در سایت و اپلیکیشن هم هستیم. تلوبیون بیشتر از یک میلیون کاربر همزمان را در فینال لیگ قهرمانان آسیا میزبانی کرد. همین چند ماه قبل (آذر ماه) هم، ۷۳۰هزار کاربر، همزمان پخش زنده شهرآورد شهر تهران، بازی استقلال و پرسپولیس را از تلوبیون دیدند. هر هفته هم حدود ۵۰۰هزار کاربر همزمان بازی‌های این دو تیم را می‌بینند.
وی با تاکید بر این‌که تلوبیون یکی از بزرگ‌ترین مراکز شبکه توزیع محتوای کشور را دارد، گفت: در فوتبال‌ها و مناظره‌ها اجازه رکورزدنی‌ها را به ما دادند.۷۵۰ گیگابیت در ثانیه در حالت پیش‌فرض که با کمک شرکت‌های همکاری به یک ترابیت در ثانیه می‌رسد. کاربران ما امسال، رکورد بیش از دو میلیارد پلی، اقدام به تماشای ویدئو را در تلوبیون ثبت کردند و ۲۰میلیارد دقیقه تماشای محتوا در کل تلوبیون را داریم.
خورشیدی عنوان کرد: ما همیشه در کنار مردمی بودیم که به هر دلیلی، دسترسی به آنتن تلویزیون نداشتند. در ترافیک، پشت فرمان، در محل کار، مسافرت و... این وظیفه ذاتی صداوسیماست که به تمام مردم ایران خدمات ارائه بدهد و تلوبیون، بخش کوچکی از این وظیفه را عهده‌دار بوده است. همچنین تلوبیون از روز اول رایگان بود. در حال حاضر هم رایگان است و همیشه رایگان خواهد بود. چون رسالت سازمان صداوسیما، معاونت فضای مجازی و ما در تلوبیون، ارائه خدمت به تمام اقشار جامعه بدون تبعیض است.
وی تلوبیون را اولین و قدیمی‌ترین سرویس پخش زنده و آرشیو برنامه‌های تلویزیون دانست و بیان کرد: از سال ۹۰ تا الان، این بخش، بخش ثابت و پایه‌ سایت و اپلیکیشن تلوبیون بوده است. با پخش زنده تعداد محدودی از شبکه‌ها در سال ۹۰ شروع کردیم و امروز به ۸۴ شبکه رسیدیم؛ یعنی سالانه ۷۰۰هزار ساعت استریم محتوا. ما الان پخش زنده تمام شبکه‌های سراسری را به همراه ۳۴ شبکه‌ استانی، ۱۸ شبکه رادیو نما و چند شبکه اختصاصی را ارائه می‌کنیم.
میزبان ده‌ها شبکه خطی تلوبیونی
مدیرعامل تلوبیون درباره دیگر بخش‌ها توضیحاتی ارائه و گفت: علاوه بر پخش زنده، آرشیو تلوبیون چند روش برای کسانی که از تماشای پخش زنده جا ماندن، ارائه می‌کند. اول، تایم‌شیفت یا سفر در زمان که زمانش متغیر است از ۵ دقیقه تا ۱۲ ساعت. دوم، آرشیو محتوایی که دقیقا زیر پلیر پخش زنده هر شبکه قرار دارد. سوم، آرشیو ساعتی و جدول پخش که یکی شدن. کاربران از هر ساعت تا هر ساعتی را که دوست‌ دارند را می‌توانند تماشا کنند. در بعضی از شبکه‌ها هم آرشیو بر پایه جدول پخش یا همان EPG هست. با ظرفیت حداقل یک ماه برای تمام شبکه‌ها. نکته مهم این که از حالا شبکه‌های استانی هم از خدمات آرشیو کامل تلوبیون بهره‌مند می‌شوند. تمام شبکه‌ها، بدون محدودیت هستند. اتفاق دیگری که افتاده FullHD شدن تمام این چرخه است. از پخش زنده تا تمام آرشیو‌ها.
خورشیدی تاکید کرد: یکی از اتفاقات در آینده نزدیک این است که میزبان ده‌ها شبکه خطی تلوبیونی خواهیم بود. از شبکه دولت، مجلس، قوه‌قضاییه تا شبکه شهرداری و پلیس که اولین شبکه حاکمیتی است، شبکه میراث آریا به شکل آزمایشی راه افتاده و دارد پخش می‌شود. همچنین تلوبیون تقریبا تنها مرجع تقطیع و کلیپ‌سازی از برنامه‌های صداوسیماست که ماهانه چندهزار کلیپ از برنامه‌ها را در بخش پیشنهاد تلوبیون بارگذاری می‌کند و تبدیل به یک جریان در توزیع برنامه‌ها در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.
وی افزود: از ابتدای امسال یکی از تحولات تلوبیون، جدای از پخش زنده و آرشیو، تلویزیون تعاملی‌ است تا تعامل برنامه‌های صداوسیما را با مردم افزایش بدهد. همچنین این موضوع مورد استقبال خیلی از برنامه‌سازان هم قرار گرفته است. پایه‌ای‌ترین خدمت تعاملی ما، سرویس نظرسنجی‌ است که برای چند برنامه تا الان انجام شده است. خدمت تعاملی دیگر ما، ثبت نام مردمی یا دریافت ویدئو از کاربران برای شرکت در مسابقه‌ است. همچنین برگزاری پویش‌های مردمی با همکاری بخش‌های مختلف سازمان مانند ایران من، مرد میدان و... از دیگر اقدامات است و جذاب‌ترین بخش تعاملی ما، برگزاری مسابقه همزمان با آنتن است. شش مسابقه که از اول سال برایشان این امکان فراهم شد تا مخاطبان‌ هر جا هستند، بتوانند با گوشی تلفن همراه‌شان همزمان با شرکت‌کننده‌ها در مسابقه حضور پیدا کنند و جایزه بگیرند.
مدیر عامل تلوبیون با اشاره به رونمایی دو امکان تعاملی جدید تصریح کرد: اکنون دو امکان تعاملی جدید رونمایی می‌شود. اول سرویس UGCتمام‌عیار یا محتوای کاربر محور که مردم ویدئوهایشان را می‌فرستند در صفحه اختصاصی برنامه سپس ویدئوها نمایش داده می‌شود و می‌توانند به آنها هم، رأی بدهند و بهترین‌ها را انتخاب کنند. این سرویس، پیش از نوروز امسال با برنامه فرمول یک افتتاح می‌شود و یکی هم آپدیت مسابقه همزمان و بازی‌ است.دوم، امکان بازی تعاملی در اپلیکیشن است که در حال طراحی یک بازی جذاب با همکاری برنامه مافیای شبکه سلامت هستیم تا مردم با اپ تلوبیون در خانه همزمان با پخش برنامه از تلویزیون، مافیا بازی کنند. امیدواریم بتوانیم در سال ۱۴۰۱ اولین سریال تعاملی ایران را هم در تلوبیون بسازیم.
خورشیدی بیان کرد: تشکری کنیم از معاونت سیما، اداره کل بازرگانی، معاونت سیما و مدیران شبکه‌ها به این دلیل که واقعا در تعامل استراتژیک با ما سنگ تمام گذاشتند و همراهی کردند. همچنین از اداره‌کل بازرگانی که در دو سال گذشته انصافا برادرانه در کنار ما بودند و با پخش تیزرهای تبلیغاتی تلوبیون، نقش مؤثر و مهمی در برندینگ تلوبیون داشته و این کمک‌ها خوشبختانه ادامه دارد. علاوه بر این موارد امسال از سرویس تلوبیون پلاس رونمایی کردیم. همچنین برای اولین بار، محتوایی خارج از محتوای پخش شده در صداوسیما در تلوبیون قرار گرفت. در سرویس پلاس، تعداد زیادی فیلم و سریال خارجی و فیلم‌های سینمایی ایرانی تامین شده است. همچنین از دی ماه، بخش اکران در این سرویس آغاز به کار کرد آن هم با فیلم «تک تیرانداز» که فیلم‌های سینمایی بعد از اکران سراسری، رایگان و بدون محدودیت به تلوبیون پلاس آمدند. بعد از تک تیرانداز، «یدو» را داشتیم. این روزها «منصور» در حال اکران است و به‌زودی «درخت گردو» اکران می‌شود.
تحلیل رفتار کاربران
وی ادامه داد: در VOD تلوبیون با نام پلاس، می‌کوشیم محتوای سالم برای خانواده‌ها فراهم کنیم؛ محتوایی که همه خانواده بتوانند در کنار هم تماشا کنند. یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ خانواده‌ها، محتوای نظارت شده و همگون با فرهنگ ما در حوزه کودک است. ما بخش کودک را به دو قسمت پویا (برای ۴ تا ۶ سال) و نهال (برای ۷ تا ۹ سال) تقسیم و در هر کدام هم محتوای مناسب هر رده‌ سنی را جمع‌آوری کردیم. با افتخار می‌توانیم بگوییم بزرگ‌ترین آرشیو محتوای کودک را داریم. نزدیک به ۷۰هزار محتوای نظارت شده و فرآوری شده که طی سال‌ها از تلویزیون پخش شده به همراه کارتون‌های روز دنیا. در آپدیت جدید تلوبیون در بخش کودک، امکان مدیریت مصرف محتوا توسط والدین روی محتوای قابل نمایش برای کودکان با رمزگذاری اکانت هم فراهم شده است. هر کاربر می‌تواند پروفایل ویژه کودک ایجاد و محتوای نمایش داده شده برای عزیزان‌شان را کنترل کند تا محتوای با رده بندی سنی خودشان را ببینند. یکی دیگر از دغدغه خانواده‌ها، محتوای سالم در حوزه VOD یا ویدئوی درخواستی‌ است. ما با دقت بالا در حال تامین محتوای روز در تلوبیون پلاس هستیم که شامل فیلم‌های سینمایی روز، مسابقه استعدادیابی و واقع‌نما، سریال‌های طنز و درام، فیلم‌های کوتاه و مستند و... است که از بین اینها، امیدواریم در نوروز بتوانیم چند مورد را به پخش برسانیم.
خورشیدی درباره دیگر محصولات جدید تلوبیون گفت: ست‌اپ ‌باکس یا اندروید باکس تلوبیون هم محصول جدید تلوبیون است که به‌زودی به شکل اختصاصی به شما ارائه می‌شود و اولین کاربرانش خواهید بود. این اندروید باکس به تلویزیون‌های غیرهوشمند متصل می‌شود و می‌توانید از نسخه اندروید تی‌وی تلوبیون با لانچر اختصاصی ما استفاده کنید. تیم تلوبیون سرویس اختصاصی آنالیز لحظه‌ای مصرف محتوای کاربران در تلوبیون را طراحی کردند به نام «اینک» که الان به آینه تمام نمای اقبال مخاطبان به برنامه‌های خاص و شاخص به همراه تحلیل رفتار کاربران در تماشای شبکه‌های تلویزیونی تبدیل شده است. ما با راهبری مدیران و کارمندان، همه اعضای معاونت فضای مجازی که همراه و همکار ما در تلوبیون هستند، تصمیم داریم تا سرویس‌های متنوع و اختصاصی تلوبیون رو سال آینده گسترش بدهیم. از همین قابلیت‌های تعاملی جدید که صحبت‌شان مطرح شد تا اضافه کردن اندروید باکس، تا گسترش سرویس‌های تخصصی در حوزه‌های آموزش، بازی، موسیقی، اطلاع‌رسانی و... «منظومه رسانه‌ای تلوبیون» در سازمان صداوسیما طراحی شده تا زیست‌بوم محتوای سالم در فضای مجازی برای خانواده‌های ایرانی باشد.

توسعه قلمرو در فضای مجازی
غلامرضا نوری، معاون فضای مجازی سازمان صدا‌و‌سیما در این مراسم گفت: چالش اصلی فضای مجازی چالش حکمرانی است. تغییر ارکان قدرت به‌طور خاص در حوزه فرهنگ و افکار عمومی و ایجاد بازیگران بزرگ در این حوزه مساله‌ جدی حاکمان در دنیاست.
وی ادامه داد: ایجاد پلتفرم یا توسعه قلمرو در فضای مجازی امروز یکی از مهم‌ترین راهبردها در همه رسانه‌هاست. در حوزه غیررسانه‌ای هم هست اما در حوزه رسانه که پیشران حکمرانی است این موضوع فوریتش از همه حوزه‌های دیگر بیشتر است. برای همین است که از ادبیات اکثر راهبران دنیا می‌شنوید که ما باید پلتفرم‌ها و سامانه‌های ارائه محتوای بومی داشته باشیم. این صدا از فرانسه تا کشورهای اروپا و غرب شنیده می‌شود.
نوری اضافه کرد: در سازمان صدا و سیما فکر می‌کنیم این چالش بزرگ فرصت‌هایی را برای ما ایجاد کرده که اگر غفلت کنیم با تهدیدهای بزرگ روبه‌رو خواهیم شد. ‌بهره‌گیری از فرصت‌های بزرگ فضای مجازی و این چالشی که ایجاد کرده اجازه می‌دهد که به سمت توسعه قلمرو سازمان در دنیا و به یک معنا در گام دوم انقلاب، پیشران تحقق اهداف گام دوم باشیم.
وی در پایان اظهار کرد: این فرصت طلایی را باید مغتنم بشماریم از این جهت که در معاونت فضای مجازی در طول پنج سال گذشته افتخار خدمت داشتم همه عزیزان در همه دوره‌ها تلاش کردند که با مفهومی به اسم آی‌پی‌تی‌وی یا تلویزیون تعاملی به‌عنوان اولین هدف در این قلمرو توسعه دهند. پروژه تعریف شد و در بحث آی‌پی‌تی‌وی‌ها و به‌طور خاص تلوبیون در دستور کار قرار گرفت و امروز در آستانه برخی از سرویس‌های این بازیگر بزرگ و موثر فضای رسانه کشور هستیم.

خوش‌ذوق و کاربلد

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از سخنرانان این مراسم بود که بیان کرد: دغدغه یک مادر ایرانی و دغدغه خانواده ایرانی این است که بچه‌هایشان در محیطی سالم تنفس کنند. من به احترام جمع کار‌بلد و مجاهدی که از قبل روی آنها شناخت داشتم و به چشم، مجاهدت‌های این دوستان را دیده‌ام که خالصانه و بی‌ادعا اما خوش‌ذوق و کاربلد دویده‌اند تا برای آنچه حق خانواده ایرانی است، یعنی یک محیط تنفس سالم برای بهره‌مندی از محصولات فاخر و زلال فرهنگی بسازند. من به احترام این دوستان دست به سینه می‌گذارم و از آنها تقدیر می‌کنم. همه آنهایی که مردانه و جانانه ایستادند و کمک‌شان کردند. ما سنن الهی را این‌گونه باور کردیم که اگر کسی مخلص و مجاهد به پای عهد و کار درستی که می‌فهمد بایستد، شجره طیبه‌ای غرس کرده که برگ و بر می‌دهد.

فاطمه عودباشی و نوشین مجلسی و احمدرضا معراجی - رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها