سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران:

آتش سوزی ساختمان مسکونی در تهران ۹ مصدوم و نجات یافته داشت (+عکس)

«تپش» این هفته حوادث مرگبار انفجار گاز شهری را بررسی کرده‌ است

بمب در خـانه

بوی گاز، سهل‌انگاری و انفجاری مهیب و مرگبار. این روایتی کوتاه از حادثه‌ای است که هر سال در شهرهای مختلف تکرار می‌شود و جان هموطنان را می‌گیرد.
کد خبر: ۱۳۵۷۹۰۴

حوادث انفجار گاز شهری به سریالی مرگبار در کشور تبدیل شده و در آخرین حادثه در رباط‌کریم جان 11 نفر را گرفت.

کارشناسان اعتقاد دارند بی‌توجهی به هشدارها در استفاده از وسایل گازسوز، علت اصلی این انفجارهاست که با رعایت چند نکته می‌توان از وقوع آن پیشگیری کرد.

این هفته این حوادث را مرور کرده‌ایم و جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران در یادداشتی راه‌های پیشگیری از انفجار گاز شهری را بررسی کرده‌است.

مرگ تلخ زن باردار

ششم مهر سال گذشته صدای انفجاری مهیب، محله مهدیس اهواز را لرزاند. اهالی سراسیمه به خیابان آمده و با حجم زیادی از آوار در وسط کوچه روبه‌رو شدند.

موضوع به آتش‌نشانی اعلام شد. با حضور نیروهای امدادی مشخص شد گاز در واحد زوج جوان نشت کرده و باعث شده یک طبقه ساختمان به طور کامل تخریب و به واحد‌های دیگر نیز خسارت جدی وارد شود. در این حادثه مرد خانواده و سه همسایه زنده از زیر آوار خارج شدند اما زن ۲۶ ساله باردار جانش را از دست داد.

انفجار در روستا

۲۷ آذر سال گذشته نیز وقوع انفجار گاز در روستای علی‌آباد پاکدشت نیمی از روستا را لرزاند. با توجه به وقوع حادثه در روستا، از هلال‌احمر برای نجات درخواست کمک شد.

تیم‌های امدادی به محل حادثه که خانه ویلایی یک طبقه بود، رسیدند. تمام خانه با خاک یکسان شده‌بود و به گفته اهالی تعدادی زیر آوار گرفتار شده‌بودند.

با کمک نیروهای هلال‌احمر و آتش‌نشانی شش نفر از زیر آوار بیرون آورده‌شدند که مشخص شد یک زن و مرد جان خود را از دست داده و چهار نفر به شدت مجروح شده‌اند. آتش‌نشانی با بررسی صحنه حادثه، علت این انفجار را نشت گاز از آشپزخانه اعلام کرد.

3طبقه ویران شد

25 بهمن سال گذشته بود که انفجاری در محله فاطمی اردبیل رخ داد. اهالی سراسیمه به خیابان آمده و با ریزش بخش‌هایی از ساختمان نوساز محله روبه‌رو شدند.

طبقه دوم بیش از همه آسیب دیده‌بود. موضوع سریع به اورژانس و آتش‌نشانی اعلام شد. اهالی آنچه را که می‌دیدند باور نمی‌کردند، سه طبقه از ساختمانی که تنها دو ماه از ساختش می‌گذشت، ویران و خراب شده‌بود.

با حضور نیروهای امدادی در محل، آوار از داخل خانه‌ها برداشته‌شد و 17 نفر از ساکنان خانه از زیر آوارها و دود و آتش به بیرون منتقل شدند.

بررسی‌های اولیه نشان داد یک زن 55 ساله و دختر 12ساله‌اش به علت شدت جراحات ناشی از انفجار جان خود را از دست داده و 15 نفر نیز مجروح شده‌اند که همگی به بیمارستان منتقل شدند. کارشناسان آتش‌نشانی علت این انفجار را نشت گاز اعلام کردند.

تخریب بازار عامری اهواز

در سال گذشته هشت حادثه بزرگ انفجار گاز در اهواز رخ داد که هرکدام با تلفات و مجروحان زیادی همراه بود اما مرگبارترین حادثه روز 20 مهر سال گذشته در بازار عامری این شهر رخ داد. در این حادثه که ساعت 9 صبح به وقوع پیوست، یک خانه دو طبقه به علت انفجار گاز تخریب‌شد. شدت این حادثه به حدی بود که به بسیاری از مغازه‌ها خسارت وارد و چند مغازه به صورت کامل تخریب شد.

در این انفجار، خانه دو طبقه و سه خانه مجاور با خاک یکسان و بیش از شش مغازه هم تخریب شدند. پنج نفر شامل چهار مرد و یک زن کشته‌شدند و 12 نفر که بیشتر کسبه بودند، مجروح و به بیمارستان منتقل شدند. نشتی گاز آشپزخانه علت وقوع این حادثه مرگبار بود.

نابودی کلبــه

۱۲ فروردین امسال نیز حادثه در ارتفاعات زیار اشکورات شهرستان رودسر به اورژانس اعلام شد. مرد تماس گیرنده مدعی بود در کلبه ییلاقی گاز ترکیده‌است.

بلافاصله امدادگران از طریق زمین و هوا برای کمک به کلبه ییلاقی رفتند و با صحنه‌ای هولناک روبه‌رو شدند. اهالی سه مرد را از میان چوب و سنگ خارج کرده و آنها را تحویل اورژانس دادند.

با معاینات اولیه معلوم شد دو نفر از مردان جوان کشته شده و یک نفر با حال وخیم، هنوز زنده است. مرد ۳۰ ساله برای درمان با بالگرد به بیمارستان منتقل شد. تحقیقات پلیس نشان داد این سه مرد در حال استفاده از گاز بودند اما گاز نشتی داده و باعث انفجار و مرگ آنها شده‌است.

تخریب 4 واحد در کرج

در آخرین روز بهمن ماه صدای انفجار، محله بلوار آزادگان کرج را لرزاند. بعد از آن از خانه‌ای دود و آتش به هوا بلند شد.

با اعلام موضوع به پلیس و آتش‌نشانی تلاش برای خاموش کردن آتش آغاز شد. بررسی‌ها نشان داد انفجار و آتش‌سوزی در یک خانه قدیمی رخ داده و بر اثر آن چهار واحد در اطراف این خانه آسیب دیده‌اند.

در زمان وقوع حادثه، یک نفر داخل خانه بود که او هم از سوی امدادگران نجات یافت. بررسی‌های اولیه مشخص کرد نشت گاز در خانه قدیمی باعث انفجار شده‌است.

مرگبارترین حادثه

تلخ‌ترین حادثه انفجار گاز روز 27 بهمن امسال در شهرک وحیدیه رباط‌کریم رخ داد. ساعت 19و45دقیقه چهارشنبه بود که در شهرک وحیدیه رباط‌کریم صدای انفجاری شدید به گوش رسید.

دقایقی بعد اهالی متوجه شدند یکی از ساختمان‌ها سر جایش نیست و به تلی از آوار تبدیل شده‌است. همه امیدوار بودند بیشتر اهالی خارج از خانه باشند اما کسی از تراژدی رخ داده خبر نداشت. در همان ساعت اولیه سه جسد و هفت مجروح از زیر آوار خارج شدند. ساعتی بعد دو جنازه دیگر همراه دو مجروح از زیر آوار خارج شدند.

ساعت به 7 صبح رسید که عملیات آواربرداری به پایان رسید و میزان تلفات به 10 کشته و مجروحان هم به 9 نفر افزایش یافت.

بررسی‌های اولیه نشان داد در زمان حادثه در طبقه دوم مراسم تولد در حال برگزاری بوده و در طبقه سوم انفجار آبگرمکن باعث شد سه خانواده داغدار شوند و خانه به صورت کامل تخریب شود.

5 قربانی زیر آوار

عقربه‌های ساعت روی 6 عصر نیمه بهمن ایستاده‌بود که مرد صافکار هراسان از مغازه‌اش که زیر ساختمان چهار طبقه بود خارج شد و با داد و فریاد از آتش‌سوزی مغازه‌اش خبر داد. هنوز دقایقی از خروج این مرد نگذشته‌بود که یکباره انفجاری مهیب، سکوت بخشی از شهر تبریز را شکست.

در کمتر از سه ثانیه ساختمان چهار طبقه فرو ریخت و به تلی از آوار تبدیل شد. همه اهالی شوکه شده و قدرت هیچ کاری را نداشتند تا این‌که چند نفری به خود آمده و با اوژانس و آتش‌نشانی تماس گرفتند. حجم آوار به قدری زیاد بود که از هلال‌احمر هم برای جست‌وجو و نجات درخواست کمک شد.

در همان لحظات اولیه سه نفر از زیر آوار خارج شدند که جان خود را از دست داده‌بودند. در ادامه با تاریکی هوا و بروز سرمای استخوان‌سوز عملیات با سرعت کمتری پیش رفت. پس از حدود چهار ساعت از شروع عملیات، چند نفر زنده از زیر آوار خارج شدند و امید در دل امدادگران زنده شد.

اما هرچه امدادگران و آتش‌نشانان جست‌وجو می‌کردند فقط به خاک و آهن برمی‌خوردند. عملیات تا ساعت 7 صبح ادامه یافت و در نهایت دو جسد دیگر هم از زیر آوار خارج شد. در مجموع این حادثه با 13 مجروح و پنج کشته که دو نفر آنها کودک بودند، به پایان رسید.

سه روز بعد علت اصلی این انفجار، نشت گاز و آتش‌سوزی اعلام شد.

تب انفجار در تبریز

اگرچه سال گذشته اهواز رکورددار بیشترین انفجار گاز شهری بود اما امسال و به ویژه در نیمه‌دوم سال بیشترین حوادث مرگبار گاز شهری در تبریز رخ داده‌است. 15 بهمن امسال اهالی محله یوسف‌آباد تبریز با شنیدن صدای مهیبی به خیابان‌ها آمدند.

آنها با ستونی از دود و گرد و خاک در انتهای محله مواجه شدند. هرکسی برای کمک و پیدا کردن علت حادثه به انتهای خیابان می‌دوید اما وقتی به آنجا می‌رسید با گرد و خاک و چند خانه آوار شده روبه‌رو می‌شد و باور نمی‌کرد پنج خانه در کسری از ثانیه خراب و به تلی از خاک بدل شده‌اند.

با حضور نیروهای امدادی مشخص شد گاز در خانه دو طبقه انتهایی کوچه منفجر شده و بر اثر آن دو خانه دیگر هم تخریب شده‌‌اند.

هنوز دقایقی از انفجار نگذشته‌بود که سه جسد از میان آوار خارج و پنج نفر از اهالی که مجروح شده‌بودند به مراکز درمانی منتقل شدند.

مجید غمخوار - ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها