NFT چطور صنعت هنر را تغییر می‌دهد؟

هنر رمزنگاری

اگر از علاقه‌مندان به دنیای ارز دیجیتال باشید، حتما کلمه NFT به گوش‌تان خورده‌است. این مفهوم جدید در سال ۲۰۲۱ فراگیر شد و توانست میلیون‌ها دلار به بازار کریپتوکارنسی تزریق کند و توجه میلیون‌ها نفر را به خود جلب کرد.
اگر از علاقه‌مندان به دنیای ارز دیجیتال باشید، حتما کلمه NFT به گوش‌تان خورده‌است. این مفهوم جدید در سال ۲۰۲۱ فراگیر شد و توانست میلیون‌ها دلار به بازار کریپتوکارنسی تزریق کند و توجه میلیون‌ها نفر را به خود جلب کرد.
کد خبر: ۱۳۵۷۳۸۲

با این حال، هنرمندان بیشتر از سایر افراد از این مفهوم توانستند استفاده کنند. توکن NFT که با نام توکن غیرقابل تعویض نیز شناخته می‌شود، پلی بین دنیای تکنولوژی و هنر بود و هزاران هنرمند نقاش و موسیقی‌دان توانستند آثار خود را از طریق این تکنولوژی به فروش برسانند.

بی‌شک بدون شناخت این مفهوم نمی‌توان به ارزش آن برای دنیای هنرمندان پی برد. پس ابتدا باید نگاهی دقیق‌تر به مفهوم توکن‌های غیرقابل تعویض بیندازیم و سپس ببینیم چرا این مفهوم می‌تواند دنیای هنر را تغییر بدهد.

NFT، آثار هنری دیجیتالی است که از توکن‌های غیرقابل تعویض برای معاملات استفاده می‌کنند. NFT یک توکن ارز دیجیتال است که دارای یک شماره شناسایی منحصر به‌فرد است.

چیزی که آنها را از توکن‌های معمولی متمایز می‌کند این است که قابل تعویض نیست. به بیان بهتر، دو NFT ارزش یکسانی با هم ندارند و یک توکن غیرقابل تعویض با توکن غیرقابل تعویض دیگر برابر نیست چون با داشتن آنها دو دارایی متفاوت خواهید داشت.

این مفهوم، کاملا با ارزدیجیتال متفاوت است اما نقطه اشتراک هر دو این است که روی یک بلاکچین پیاده‌سازی می‌شوند. علاوه بر این، NFT را نمی‌توان تقسیم یا تکثیر کرد.

تولیدکنندگانNFT از این تکنولوژی جدید برای انتقال حق مالکیت آثار هنری مانند تقاشی‌های دیجیتال از طریق بلاکچین استفاده می‌کنند. ترکیب هنر و بلاکچین تمام اطلاعات لازم را برای کمک به شناسایی یک اثر هنری خاص و مالک آن (دارنده توکن) فراهم می‌کند.

توکن غیرقابل تعویض فرصتی عالی برای خرید و فروش آثار هنری دیجیتال به شکل سرعت و ایمن است. به هر NFT می‌توان داده‌هایی را نیز اضافه کرد که مالکیت قانونی آن NFT را مشخص می‌کند و به هیچ عنوان اطلاعات داخل این متن قابل تغییر نیست.

این مفهوم سال‌ها پیش عرضه شده بود اما با ورود پروژه‌های بزرگ به بازار NFT در سال ۲۰۲۱ به یکباره حجم بازار این توکن‌ها چند صد برابر شد و هنرمندان مشهوری در سراسر جهان اقدام به تولید NFT مختلف آثار خود کردند.

برخی از این NFTها با قیمت چندهزار دلار به فروش رفتند و اقتصاد هنر را در سراسر جهان تکان دادند. با این حال، ظهور NFT فقط از طریق ورود پول به دنیای هنر کمک نمی‌کند و مزایای بیشتری نیز دارد.

چگونه NFT می‌تواند صنعت هنر را متحول کند؟

فرصت‌های خاصی که NFT در اختیار دنیای هنر قرار می‌دهد آن‌قدر زیاد است که می‌تواند بخش‌های مختلف هنر را مانند نحوه فروش و کپی‌رایت را به‌صورت کامل تغییر بدهد.

NFT فرصت فروش آثار را در اختیار همه هنرمندان قرار می‌دهد

وقتی آثار هنری بتوانند راحت‌تر و بدون صرف زمان و هزینه فراوان به دست خریداران برسند،‌ چرخ اقتصاد هنر راحت‌تر می‌چرخد.

در حال حاضر هنرمندان برای فروش آثار هنری با مشکلات جدی مواجه هستند. واسطه‌های فراوان و نبود سیستم‌های حامی هنرمندان برای فروش باعث می‌شود گاهی دلالان درآمد بیشتری نسبت به خالقان آثار هنری داشته باشند.

علاوه بر این، بسیاری از هنرمندان تازه‌کار که توسط شرکت‌ها، کمپانی‌ها و دلالان پذیرفته نمی‌شوند، شانس فروش آثار خود را از دست می‌دهند. بسیاری از این هنرمندان نیز به‌صورت کامل از دنیای هنر کنار می‌روند.

NFT فرصتی را فراهم کرده‌است تا این افراد بتوانند بدون رویارویی با این مشکلات آثار هنری خود را به دست مشتریان برسانند.

امروزه پلتفرم‌های خرید و فروش NFT بدون توجه به سن و سابقه و دیگر فاکتورها اجازه ارائه آثار هنری را به افراد مختلف می‌دهند. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۲۱ یک نقاش دیجیتال ۱۲ساله توانست ۴۰۰هزار دلار از نقاشی‌های دیجیتال خود کسب درآمد کند.

NFT حق کپی‌ رایت آثار هنری را حفظ می‌کند

مشکل بزرگی که سال‌هاست فعالیت هنرمندان دیجیتال را تحت تاثیر قرار داده‌، امکان کپی‌کردن آثار هنری دیجیتال است.

این آثار به‌راحتی می‌توانند با یک کلیک کپی شوند و زحمت چندماهه (و گاهی چندساله)‌ یک هنرمند را بی‌ارزش کنند.

این در حالی است که در دنیای اینترنت هیچ سازوکار مشخصی برای حمایت از هنرمندان و جلوگیری از کپی آثار هنری دیجیتال وجود ندارد.

از آنجا که NFT قابل کپی‌کردن و تعویض نیست، از آن می‌توان به‌عنوان راه‌حلی برای این مشکل بزرگ استفاده کرد. در داخل کدهای NFT در داخل بلاکچین اطلاعات سازنده هر اثر هنری دیجیتال ذکر شده‌است.

با این فرآیند،‌ امکان کپی آثار وجود ندارد و از آنجا که اطلاعات سازنده آثار هنری روی بلاکچین قابل تغییر نیست، سازنده یک اثر هنری می‌تواند با بلاکچین از حفظ حق خلق (کپی‌رایت) اثر خود مطمئن شود.

سخن پایانی

NFTها نوع خاصی از ارزهای دیجیتال هستند که می‌توانند خریدوفروش آثار هنرمندان را آسان‌تر و سریع ‌کنند و درآمد هنرمندان را افزایش دهند.

در عین حال، امکان کپی‌کردن آثار هنری را نیز از بین می‌برند. این تکنولوژی جدید می‌تواند اقتصاد هنر را به‌طور کامل متحول کند و هر چه استفاده از آن فراگیر شود، برای دنیای هنر مفیدتر خواهد بود.

NFT می‌تواند باعث افزایش درآمد هنرمندان دیجیتال می‌شود

هنر دیجیتال به نوعی از هنر گفته می‌شود که با ابزارهای دیجیتال خلق می‌شود. شکل این هنر می‌تواند تصویر، موسیقی یا فیلم باشد.

با این حال، پراستفاده‌ترین شکل آن نقاشی‌های دیجیتال هستند. امروزه پلتفرم‌های زیادی هستند که هنرمندان دیجیتال را به خریداران متصل می‌کنند.

بسیاری از این پلتفرم‌ها نیز آثار هنری را به مزایده می‌گذارند. از آنجا که ایجاد یک NFT کار آسان و سریعی است، می‌توان گفت که ظهور NFT باعث شده است بسیاری از هنرمندان بتوانند زمان بیشتری در اختیار داشته باشند چرا که درگیر مسائل مربوط به فروش نیستند.

هر قدر که این هنرمندان زمان بیشتری داشته باشند، آثار بیشتری را می‌توانند خلق کنند و درآمد بیشتری نیز خواهند داشت. البته این تنها دلیل توجیه قیمت بالای NFTهای هنری نیست.

حک‌ شدن نام خالق NFT روی آن و امکان فروش مزایده‌ای و ارائه آثار در سطح جهان دلایلی هستند که باعث می‌شود هنرمندان بتوانند اثر هنری خود را چند برابر گران‌تر بفروشند.

سیده‌ زهرا حسینی - خبرنگار / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها