آیین تکریم و معارفه رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما برگزار شد

تحول معرفتی و نرم‌افزاری

آیین تکریم و معارفه رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما روز گذشته با حضور وحید جلیلی، قائم مقام ریاست سازمان در امور فرهنگی، دکتر علی طلوعی رئیس سابق مرکز تحقیقات، دکتر محسن شاکری‌نژاد رئیس جدید این مرکز، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صداوسیما، رضایی مدیر کل افکارسنجی و جمعی از مدیران و همکاران این مرکز در تالار پژوهش‌ ساختمان اداری صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۵۵۷۷۷

به گزارش جام جم، در ابتدای مراسم، رضایی مدیرکل افکارسنجی ضمن خیر مقدم به ریاست جدید و تشکر از تلاش‌های دکتر طلوعی گفت: در این سه دهه که من در سازمان حضور دارم تا به امروز در مراسم تکریم و معارفه زیادی شرکت کردم. بنابراین گفتن از سابقه مرکز به نوعی زیره به کرمان بردن است. همه می‌دانند که مرکز در سطحی که قرار دارد به خاطر مجاهدت و تلاش همکارانی است که توانستند گام به گام پژوهش رسانه ملی را در کشور به اثبات برسانند و آن را به برندی در کشور تبدیل کنند.

جایگاه ویژه مبانی علمی

وی افزود: این مرکز از نظر اعتبار و مبانی علمی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد. به نمایندگی از مدیران و همکاران از دکتر طلوعی به خاطر نقش و جایگاهی که در این پنج سال برای ارتقای این مرکز داشتند و همه دلسوزی‌ها، تلاش‌ها و ایده‌هایی که داشتند تشکر و قدردانی کنم. به ریاست جدید هم تبریک می‌گویم. امیدوارم در دوره ریاست ایشان جایگاه مرکز اعتلای بیشتری پیدا کند.

در ادامه مجری متن حکم دکتر پیمان جبلی را به ریاست جدید مرکز تحقیقات ارائه کرد و سپس جلیلی قائم مقام ریاست سازمان صداوسیما در امور فرهنگی سخنانی را ایراد کرد. وی درباره جایگاه مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: اگر در دوره تحول، شعار (هویت‌محوری و عدالت‌گستری) انتخاب شده باید مبانی معرفتی این شعار برای ما شفاف و به تفسیر روشن باشد. اگر قرار است صداوسیما قرارگاه باشد باید قرارگاه بیقراران عدالت باشد و اگر قرار است عدالت اجتماعی رکن اساسی در تحول صدا و سیما باشد، محوریت در عدالتخواهی باید محوریت عالمانه باشد.

وی در ادامه سخنانی را از حضرت علی(ع) و امام حسین(ع) بیان کرد و افزود: جایگاه این مرکز در صداوسیما جایگاه خطیری است. به عنوان مهم‌ترین مرکز نخبگانی، سازمان باید مراقبت کند که مبادا بحث‌های نخبگانی عالمانه از احساس مسوولیت اجتماعی خالی بماند. علم بهانه‌ای نشود برای این‌که در جلسات و بحث‌های نخبگانی غرق شویم.با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که در این مرکز هست، حتما به دنبالش تکلیفی هم هست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: در این مدت کوتاهی که با دکتر طلوعی آشنا شدم و دوست نداشتیم به این سرعت جذب جای دیگری شود تشکر می‌کنم. چون با توجه به فعالیت پنج‌ساله‌اش در این مرکز می‌دانم که اینجا برایش موضوعیت داشته. برای آقای شاکری‌نژاد هم که قبول مسوولیت کرد و من در جریان هستم که هیچ تلاشی نکرد که این مسوولیت به او سپرده شود ولی پذیرفت و بار را به دوش گرفت آرزوی توفیق دارم. خواهش می‌کنم همه عزیزان مثل گذشته و با درک ضرورت تحول در رسانه ملی به سند تحول دکتر جبلی که حضرت آقا به ایشان دادند کمک کنند.

الگوی عدالت رسانه‌ای

جلیلی همچنین ادامه داد: مهم‌ترین تحول، تحول معرفتی و نرم افزاری است. همان طور که حضرت آقا در اولین بند این حکم به آقای جبلی فرمودند. دوستان مرکز تحقیقات هم قطعا رکن اصلی این تحول خواهند بود. کمک کنند که صداوسیما قرارگاهی باشد برای بی‌قراران عدالت تا الگوی عدالت رسانه‌ای به شکل عملی به جمهور مردم معرفی شود.

محمد مهدی رحمتی معاون امور استان‌ها که در این مراسم حضور داشت دکتر طلوعی را برادر خطاب کرد و گفت: من در این مدت دکتر طلوعی را فردی اهل حکمت دیدم و هر بار که در خدمتشان بودم لذت بردم از این همه حکمت. درباره آقای شاکری‌نیا هم باید بگویم ما برادرانه با هم بزرگ شدیم و از زمانی که ایشان با عنوان شغلی پژوهشگر وارد سازمان شدند همدیگر را می‌شناسیم. ایشان اهل علم است و مرد بسیار صادق و صریح اللهجه‌ای است. گاهی در صداقت و صراحت ایشان تجربه‌هایی دارم که مثال‌زدنی است.

وی افزود: ایشان سازمان را دوست دارد و صداوسیما را فضایی برای کار فرهنگی برای انقلاب می‌شناسد.

دکتر طلوعی نیز در بخش دیگری از این مراسم سخنانی را بیان کرد و از دلتنگی‌اش برای این مرکز گفت و افزود: دوستان گفتند گزارش کار بدهم. گرچه ما کار زیادی هم نکردیم. هر کاری هم که کردیم دیده شده و دوستان در جریان هستند. من فقط از این مرکز روایت می‌کنم که آقای جلیلی و آقای شاکری‌نژاد در جریان باشند. ما در این حدود شش سال چهار جمله کلیدی را در این مرکز مرور کردیم: طبق سخن امام صادق(ع) خداوند اهل ثروت را با فقر امتحان نمی‌کند. جمله‌ای از حضرت علی که فرمودند فرصت‌ها را غنیمت بشمارید و دو فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند در جمهوری اسلامی هرکجا که هستید آنجا را مرکز دنیا بدانید و جمله دیگری که با شیوه سیاستمداران نمی‌توان کار فرهنگی کرد. پیرنگ قصه ما در این مرکز بر این چهار جمله بود. نگاه ما این بود که این مرکز یک پاتوق فرهنگی است. امیدوارم در دوره ریاست جدید این مرکز پیوند حوزه و دانشگاه با مرکز تحقیقات نزدیک‌تر شود.

وی در بخش دیگری عنوان کرد: شروع کار ما قصه خوبی داشت اما مسیر جذاب‌تر بود و به نوعی ما در این مدت مرجع شدیم که مهم‌ترین دستاورد ما در این مسیر بود. با افتخار می‌گویم که ما در رصد اجتماعی کشور و امید به آینده و نگرش به آسیب‌های اجتماعی قطب شدیم. حتی جاهایی هم پیشگام شدیم؛ از جمله در روش و تکنیک، تعالی دانش بومی، معماری رسانه ملی، مدیریت تصویر رهبر معظم انقلاب، سواد رسانه‌ای و علوم شناختی‌.

وی همچنین افزود: در یک سال اخیر ما از تفکر و تصمیمات الگوریتمی به تفکر و تصمیمات شهودی رسیدیم. آخرین مورد هم مربوط به انتخابات مجلس بود.

وی با اشاره به زحمات مدیران و همکارانش گفت: از ریاست جدید این مرکز می‌خواهم به این مجموعه و این افراد اعتماد کرده و پیشنهاد می‌کنم به ترکیب برنده دست نزند. در ادامه جلیلی از طرف همکاران و مدیران این مرکز لوحی را به طلوعی اهدا کرد.

یک آزمایش بزرگ

در پایان دکتر شاکری‌نژاد با سخنان حضرت علی(ع) آغاز کرد و گفت: من خودم را در آستانه یک آزمایش بزرگ می‌بینم و همان طور که آقای طلوعی سربلند به مسوولیت جدیدی می‌رود، از خداوند مسالت دارم ما هم با آبرو و رضایت خدا و خلق این مسوولیت را به برادر یا خواهر دیگری واگذار می‌کنیم.

وی افزود: من این فضا را شبیه به فضای جنگ می‌بینم. از تعابیر رهبر معظم انقلاب استفاده می‌کنم. همان طور که دکتر جبلی هم تاکید کرد ما در یک جنگ نابرابر رسانه‌ای هستیم و رسانه ملی نوک پیکان این جنگ است.

وی افزود: در جلسه‌ای که با دکتر جبلی داشتیم ایشان تاکید کرد حوزه پژوهش بسیار مهم و شبیه تنگه احد است‌. تعبیر من اطلاعات عملیات جنگ است که اگر خوب و درست کار کند می‌توانیم به نتیجه عملیات امیدوار باشیم و اگر خدای ناکرده خللی در عملیات باشد نگران کننده خواهد بود. وی ادامه داد: من به عنوان پژوهشگر وارد سازمان شدم و دوستان من را می‌شناسند و از این رو با فضای این مرکز آشنا هستم.به همه نکاتی که آقای طلوعی درباره شایستگی همکاران این حوزه گفت باور دارم‌. لکن احساس می‌کنم پژوهش در رسانه ملی خیلی جدی گرفته نشده است. پژوهشگری که نتیجه زحمات چندین ماهه‌اش روی آنتن دیده نشده انگیزه‌ای برای ادامه این مسیر ندارد.

شاکری‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش عنوان کرد: من رئیس‌بازی بلد نیستم و به فضای رئیس‌بازی هم علاقه‌ای ندارم. ما خیلی فرصت نداریم و نمی‌توانیم مسیرهایی را که طی شده ادامه بدهیم. جاهایی لازم است تصمیمات سخت بگیریم. من در ابتدا این مسوولیت را نمی‌پذیرفتم اما با جلساتی که با دکتر جبلی داشتیم متوجه شدم نگاه ایشان به پژوهش جدی است. به همین دلیل پذیرفتم.

وی در پایان هم به دکتر طلوعی خدا قوت گفت و این‌که قرار است از پتانسیل‌های او هم در مرکز استفاده شود.

زینب علیپور طهرانی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها