سیستم‌های تصفیه آب از برند تا برند و از دستگاه تا دستگاه متفاوت و هر کدام از آنها دارای ویژگی خاص خود هستند. در حال حاضر در دنیا، سیستم اسمز معکوس به عنوان برترین سیستم تصفیه آب به شمار می‌آید و دلیل آن نیز تصفیه آب به بهترین شکل و برگرداندن مواد معدنی به آب در مراحل تصفیه است. برای اینکه با این سیستم تصفیه آب بیشتر آشنا شوید، ما را در این مقاله همراهی کنید.
کد خبر: ۱۳۵۳۱۸۴

 

روش اسمز معکوس در تصفیه آب چیست؟

تاریخچه اسمز معکوس


روش اسمز معکوس در ابتدا توسط ژان آنتوان نولت در سال 1748 شناخته شد. اما در سال 1950، محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و دانشگاه فلوریدا از آب دریا، آب شیرین تولید کردند اما در این فرآیند میزان فشار آب به اندازه‌ی قابل قبولی نبود و می‌توان این تجربه را تقریبا ناموفق تلقی کرد.

اما در سال 1977 شهر فلوریدا اولین مکان بود که از روش اسمز معکوس برای تصفیه آب در مقیاس بسیار بزرگ استفاده کرد و از آن زمان به بعد استفاده از این روش در تصفیه آب به روشی مرسوم و بسیار مطمئن تبدیل شد.
 

سیستم اسمز معکوس چیست؟

 

روش اسمز معکوس در تصفیه آب چیست؟
 

اسمز معکوس (RO) یک فرآیند تصفیه آب است که در آن آب با فشار از غشایی به نام فیلتر ممبران عبور می‌کند. در تمام فرآیندهای غشایی تحت فشار، آلاینده‌هایی حتی در ریزترین اندازه‌ها از آب حذف می‌شوند و در واقع پشت غشاها و فیلتر گیر می‌افتند. با این حال، تمام آب از فیلترها عبور نمی‌کند و دو جریان آب، با کیفیت آب متفاوت در فرآیند RO تولید می‌شود:

جریان 1: جریان آبی که از غشاء می‌گذرد، تصفیه می‌شود و به آن «تراوا» می‌گویند. جریان 2: با عبور آب از غشا تراوا، غلظت آلاینده‌ها در پشت فیلتر ممبران افزایش می‌یابد. به همین دلیل، کیفیت این نوع آب در پشت فیلتر ممبران بسیار کاهش پیدا می‌کند و به آن "آب غلیظ" گفته می‌شود.

فیلتر ممبران مورد استفاده در RO به طور کلی از یک جنس پلیمری غیر متخلخل تشکیل شده‌اند که توسط لایه‌های متخلخل پوشانده شده است. منافذ در این فیلتر ممبران بسیار کوچک هستند، که به همین خاطر به روش اسمز معکوس در تصفیه آب این امکان را می‌دهد تا اکثر مواد جامد محلول را از آب حذف کند. به طور خاص، RO قادر به دفع ویروس‌ها، باکتری‌ها، نمک‌ها، قندها، پروتئین‌ها، ذرات، رنگ‌ها، فلزات سنگین، مواد آلی محلول و سایر آلاینده‌هایی است که در آب حل می‌شوند.
 

چه مواردی دیگر توسط اسمز معکوس برطرف می‌شود؟


علاوه بر حذف مواردی که در بالا عنوان کردیم، اسمز معکوس می‌تواند برای از بین بردن خوردگی با کاهش رسانایی آب (TDS) و با حذف یون‌های کلرید و یا سولفات استفاده شود. به این ترتیب، استفاده از دستگاه تصفیه آب با سیستم اسمز معکوس و از بهترین برندهای تصفیه آب خانگی موجود در بازار ایران، برای خانه‌ها ضروری است. با استفاده از این دستگاه تصفیه آب، علاوه بر اینکه می‌توانید از داشتن آب تصفیه شده در خانه خود مطمئن باشید، همچنین می‌توانید از آن آب برای دیگر دستگاه‌ها در خانه مانند قهوه‌ساز استفاده کنید و طول عمر آنها را بالا ببرید.
 

سیستم اسمز معکوس چه کاری انجام نمی‌دهد؟


RO معمولاً برای تصفیه بیولوژیکی آب طراحی نشده است. نقص‌های جزئی در ساختار غشاء ممکن است اجازه عبور میکروب‌ها را بدهد.

سیستم اسمز معکوس، همچنین قادر به حذف کلر از آب نیست. کلر می‌تواند به لایه‌های فیلتر ممبران که امکان حذف جامدات محلول را می‌دهد آسیب برساند. بنابراین، فیلتر کربن بلاک باید قبل از ممبران در اسمز معکوس قرار گیرد تا عملکرد غشاء نیز تضمین شود.

سیستم اسمز معکوس قادر به حذف برخی از جامدات حل نشده (کثیف) است. اما با این حال، برای این منظور طراحی نشده است و استفاده از آن در این روش اغلب باعث کاهش طول عمر ممبران می‌شود. به این ترتیب، فیلتراسیون اینگونه ذرات با دستگاه‌های تصفیه آب دارای اسمز معکوس توصیه نمی‌شود.
 
 
روش اسمز معکوس در تصفیه آب چیست؟
 

اما در این سیستم چه مواردی از بین نمی‌روند؟


باکتری و ویروس‌ها جزء مواردی هستند که در اسمز معکوس از بین نمی‌روند. اگر آب آشامیدنی خانه شما از یک تصفیه خانه شهری تأمین می‌شود، باید از نظر میزان میکروب بسیار درجه کمی داشته باشد و می‌توانید بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی با روش اسمز معکوس را خریداری کنید. اسمز معکوس ممکن است برخی از باکتری‌ها را از بین ببرد، اما باکتری‌ها می‌توانند روی غشا رشد کنند و به طور بالقوه وارد منبع آب خانه شما شوند. برای از بین بردن موجودات زنده و ویروس‌ها، ما دستگاه‌های تصفیه آب یو وی دار را پیشنهاد می‌کنیم.
 

آیا نوشیدن آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس ایمن است؟


آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس برای شما و خانواده شما یک انتخاب سالم و مطمئنی است. دستگاه‌های اسمز معکوس به کاهش ذرات و مواد مضر موجود در آب که معمولاً در آب لوله کشی وجود دارد، کمک می‌کنند. علاوه بر این، به از بین بردن برخی از آلودگی‌های سخت‌تر که می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشند، مانند سرب و آرسنیک نیز کمک می‌کنند. نوشیدن آب تصفیه شده با روش اسمز معکوس می‌تواند خطر موارد زیر را نیز در افراد کاهش دهد:

فشار خون بالا کاهش باروری مشکلات پوستی افزایش خطر ابتلا به سرطان

وقتی آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس می‌نوشید، می‌توانید تفاوت را در بو، مزه حس کنید.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها