فارس: کاخ سفید اعلام کرد روند بررسی پرونده دیپلماتهای ایرانی که در عراق بدست نیروهای آمریکایی اسیر شدهاند ، چند ماه طول میکشد.
کد خبر: ۱۳۵۲۳۵

گوردون جاندرو ، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز گذشته هرگونه ارتباط بین این دیپلماتهای ایرانی و اتباع ایرانی مقیم آمریکا را که در ایران دستگیر شدهاند رد کرد.
وی افزود: «ایرانیهایی که در عراق دستگیر شدهاند باید روندی را طی کنند تا وضعیتشان مشخص شود. این روند چند ماه طول میکشد.»
جاندرو گفت: «آنها دسترسی کنسولی و صلیب سرخ جهانی دارند و بازداشت آنها تا جایی که مربوط به دستگیری مایه تاسف آمریکاییهای ایرانیتبار در ایران میشود، مورد بحث نیست.»
این در حالی است که ایران به طور رسمی از آمریکا خواسته است پنج دیپلمات این کشور را که توسط نیروهای آمریکایی در عراق اسیر شدهاند ، آزاد کرده و خواستار پرداخت غرامت شده است.
این در حالی است که یک منبع آگاه سیاسی اظهار داشت: پنج تن از ماموران کنسولی جمهوری اسلامی ایران بنامهای ناصر باقری، موسی چگینی، عباس حاتمی کاکاوند، حمید عسگری شکوه و مجید قائمی که در تاریخ 20/11/85 توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی از سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اردبیل عراق ربوده شدهاند، کماکان گروگان نظامیان نیروهای آمریکایی در عراق هستند.
این منبع آگاه بیان داشت: متاسفانه پس از گذشت سه ماه از ربایش آنان و علیرغم پیگیری و درخواستهای متعدد رسمی، بر خلاف حقوق مسلم دیپلماتیک و کنسولی، تاکنون به افراد مذکور اجازه ملاقات کنسولی نیز داده نشده است.
در این رابطه، ماموران کنسولی مذکور از طریق سازمان صلیب سرخ جهانی نیز خواهان ملاقاتی کنسولی گردیدهاند که تاکنون مورد موافقت نیروهای آمریکایی قرار نگرفته است.
وی در ادامه ضمن متناقض دانستن این اقدام با کنسوانسیونهای بین المللی در خصوص مصونیت دیپلماتیک، ربایش و گروگان گیری این افراد را در تعارض با سایر قوانین بین المللی ذکر کرد و تصریح کرد: چنین اقداماتی مانع از ایجاد شرایط لازم برای گشایش سفارتخانههای کشورهای خارجی در عراق خواهد شد و فضای بیثباتی و ناامنی را در عراق به شکل فزایندهای تشدید خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها