یک روزنامه عربی نوشت، رژیم صهیونیستی با ایده حماس برای انجام مرحله اول تبادل اسرا مخالفت کرده و سفر رئیس سازمان اطلاعات مصر به تل‌آویو به عنوان میانجی به تعویق افتاده است.
کد خبر: ۱۳۵۱۵۳۳

به گزارش جام جم آنلاین، منابع مصری که در جریان جزئیات مربوط به میانجیگری قاهره میان تل‌آویو و حماس برای تبادل اسرا قرار دارند، اعلام کردند، سفر «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر به فلسطین اشغالی که قرار بود در پایان نوامبر گذشته انجام شود به پایان ماه جاری میلادی «دسامبر» موکول شده و دلیلش آن بوده که واسطه‌های مصری نتوانسته‌اند موافقت رژیم صهیونیستی در مورد تصور حماس از مرحله اول قرارداد تبادل اسرا را کسب کنند.

این منابع در گفتگو با روزنامه «العربی الجدید» مدعی شدند، حماس در برابر آزادی تعدادی از اسرای زن و سالخورده از زندان‌ های رژیم صهیونیستی و نیز افزایش افراد موجود در لیست دارای محکومیت‌های بالا، بر تحویل یک ویدئو به تل‌آویو که تنها سرنوشت دو نفر از اسرای اسرائیلی را توضیح می‌دهد اصرار دارد و طرف اسرائیلی با این موضوع به شدت مخالفت کرده و خواستار مدرکی خاص درباره وضعیت نظامیان اسیرش بدون دادن امتیازی شده است.

در ادامه این گزارش آمده، در دیدار ماه گذشته «ایال حولتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و «رونن بار» رئیس «شاباک» با عباس کامل در قاهره بحث‌های مفصلی درباره گام اول تبادل اسرا انجام شد.

العربی الجدید افزود، تأخیر در سفر عباس کامل به دلیل اختلافات در پرونده تبادل اسرا و در پی آن تأخیر در پرونده‌های دیگر مانند پرونده بازسازی نوار غزه است. حماس اخیرا در عدم ارتباط پرونده تسهیلات ویژه غزه و بازسازی و به صورت کلی آتش‌بس با پرونده اسرا موفق بوده اما در خصوص میانجیگری مصر، همه پرونده‌ها به هم مرتبطند و تعلل در یک پرونده باعث اخلال در دیگری می‌شود.

بر اساس این گزارش، مصر بر گروه‌های فلسطینی و در رأس آنها حماس و جهاداسلامی اعمال فشار می‌کند تا برخی مطالبات رژیم صهیونیستی را که دارای ابعاد منطقه‌ای هستند در چهارچوب میانجی‌گری محقق کند تا راهی برای رسیدن به توافق تبادل اسرا و آتش‌بس باز شود.

در همین ارتباط «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس هفته جاری در سخنانی گفت،چهار نظامی اسرائیلی که در دست گردان‌های «القسام» (کتائب القسام) شاخه نظامی حماس اسیر هستند خورشید را نخواهند دید جز زمانی که اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی خورشید آزادی را ببینند.

هنیه تأکید کرد، مسأله اسرا در رأس اولویت‌های حماس و مقاومت فلسطین قرار دارد.

العربی الجدید در ادامه گزارش کرد، بنا به گفته عباس کامل قرار بود در پایان ماه گذشته میلادی توافقی شامل مواردی چون آتش‎بس طولانی مدت، تبادل اسرا، کمک‌های انسانی، بازسازی غزه و بازگشت تشکیلات خودگردان به غزه هر چند به صورت نمادین امضا شود.

بنا به گفته منابع آگاه ، یکی از دلایلی که میانجیگری مصر را به تعویق انداخت اصرار رژیم صهیونیستی بر ارتباط آتش‌بس در تمام کرانه باختری و نوار غزه است.

گردان‌های القسام در ژوئیه ۲۰۱۴ از به اسارت گرفتن «آرون شاؤول» نظامی صهیونیست در جنگ ۵۱ روزه و رژیم صهیونیستی در آگوست ۲۰۱۵ از قطع تماس با «هدار گولدن» نظامی صهیونیست در رفح واقع در جنوب نوار غزه خبر داد.

«آبراهام منگستو» دیگر نظامی صهیونیست نیز در ژوئیه ۲۰۱۵ هنگام عبور از حصار امنیتی در شمال نوار غزه ناپدید شد و رژیم صهیونیستی از ناپدید شدن یک نظامی دیگر خود به نام «هشام السید» در ابتدای ۲۰۱۶ در مرزهای غزه خبر داد.

القسام تا کنون از دادن هرگونه اطلاعاتی درباره این چهار اسیر صهیونیست خودداری کرده است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها