دانشمندان موفق شدند

تولید اسپرم از سلول‌های بنیادی میمون

بر اساس یافته‌های اولیه منتشر شده از نتایج تحقیقات، برای اولین بار سلول‌های بنیادی جنینی میمون برای تبدیل شدن به اسپرمی که می‌تواند در شرایط آزمایشگاهی با تخمک ترکیب شود، تحریک شده است.
بر اساس یافته‌های اولیه منتشر شده از نتایج تحقیقات، برای اولین بار سلول‌های بنیادی جنینی میمون برای تبدیل شدن به اسپرمی که می‌تواند در شرایط آزمایشگاهی با تخمک ترکیب شود، تحریک شده است.
کد خبر: ۱۳۴۶۹۲۶
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از وِب‌مِد، دانشمندان قبلاً با موفقیت اسپرم را از سلول‌های بنیادی موش ساخته‌اند، اما میمون‌های رزوس مورد استفاده در این پژوهش جدید شباهت ژنتیکی زیادی به انسان دارتد. این یافته‌ها محققان را یک قدم به تولید اسپرم آزمایشگاهی برای درمان ناباروری مردان نزدیک‌تر می‌کند، اما همچنان راه طولانی‌ای تا دستیابی به این هدف دور باقی مانده است.

در مطالعه اخیر، محققان از سلول‌های بنیادی جنینی میمون‌های ماکاک رزوس برای ساختن سلول‌های اسپرم نابالغ به نام اسپرماتید استفاده کردند. این سلول‌های اسپرم اولیه فاقد سر و دم مورد نیاز برای حرکت آن‌ها به سمت تخمک هستند.

محققان با موفقیت توانستند اسپرماتید‌ها را در آزمایشگاه با تخمک ترکیب کنند و جنین‌های اولیه تولید کنند. در ۱۲ درصد موارد، جنین‌ها به مرحله‌ای رشد کردند که امکان کاشت آن‌ها در رحم وجود داشت و می‌توانست به تشکیل جفت منجر شود.

تاکنون هیچ بچه میمونی از این پژوهش در ظروف آزمایشگاهی متولد نشده است، اما محققان قصد دارند این جنین‌ها را در رحم یک میمون جانشین کاشت کنند تا ببینند آیا مراحل رشد جنینی تا تولد پیشرفت می‌کند یا خیر. برنامه آینده آن‌ها شامل القای سلول‌های پوست ماکاک به جای سلول‌های بنیادی جنینی برای تبدیل شدن به اسپرماتید است.

محققان این پژوهش می‌گویند، اگرچه پیشرفت‌های امیدوارکننده در استفاده از میمون‌ها اغلب به کاربرد‌های انسانی نمی‌انجامد، این پژوهش همچنان می‌تواند اطلاعاتی در مورد اینکه چرا فرآیند تولید اسپرم گاهی اوقات ممکن است با شکست مواجه شود را رو روشن کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها