به گزارش
جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، سید مجتبی شفیعی در مورد تغییر مکرر ساعات طرح ترافیک افزود: شرایط کرونا اقتضا میکرد که به دلیل محدودیتهای مختلف، برنامه ریزی این ساعات در اختیار ستاد کرونا قرار گیرد و ملاحظات مربوط به حوزه سلامت نسبت به حوزه ترافیک اولویت داشت و بر همین اساس، هر تغییری برای حفظ سلامت مردم اعمال میشد.
شفیعی اظهارداشت: به تازگی در شورای ترافیک تهران، مصوب شد که با توجه به تصمیم مربوط به بازگشایی مدارس و رفع دیگر محدودیت ها، در مرحله نخست که هنوز بازگشایی مدارس اعلام نشده در زمان اجرای طرح ترافیک یک ساعت به صبح و یک ساعت به عصر اضافه شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ساعت کنونی اجرای طرح ترافیک را از ۷:۳۰ تا ۱۷ اعلام کرد و گفت: همچنین مصوب شد که همزمان با بازگشایی کامل مدارس از اول آذر ماه، ساعت اجرای طرح ترافیک را در نیمه دوم سال از ۶:۳۰ تا ۱۸ و در نیمه نخست سال از ۶:۳۰ تا ۱۹ تغییر دهیم.
لغو محدودیت تردد شبانه شفیعی در خصوص نتیجه طولانیتر شدن ساعت طرح ترافیک در کنار محدودیت تردد شبانه برای افرادی که امکان تردد در مراکز شهر را از دست میدهند، خاطرنشان کرد: با پیشنهاد لغو محدودیت شبانه بخشی از حجم تردد عصر به پیک شب منتقل میشود و به نظر به زودی این طرح باید اجرا شود.
به گفته وی همه اعضا شورای ترافیک بر لغو محدودیت تردد شبانه مصر هستند چرا که این محدودیت کارکرد چندانی در حوزه سلامت و ترافیک ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران به آنالیز سفرهای درون شهری پایتخت اشاره کرد و گفت: این آنالیز نشان میدهد که در حدود ۲۰ درصد سفرها غیر ضروری بوده و پیک ترددهای عصرگاهی یکی برای بازگشت به خانه و دیگری آغاز سفرهای جدید است.
شفیعی اضافه کرد: این سفرهای غیر ضروری، با اعمال محدودیتهای جدید با کاهش بسیار به نزدیک صفر رسید، اکنون در داخل محدوده، ۲۰ درصد و در خارج از محدوده، ۱۰ درصد کاهش سفر میبینیم در حالی که رشد تقاضا در حمل و نقل عمومی پنج درصد است و نشان میدهد که کل این جمعیت به استفاده از حمل و نقل عمومی منتقل نشده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اعلام کرد: به نظر میرسد با توجه به امکانات موجود، راهی غیر از تغییر ساعات طرح ترافیک نداریم، اگر بتوانیم روش مدیریت را تغییر دهیم یا از تکنولوژیهای جدید استفاده کنیم، ممکن است در مجموع رویکرد تغییر کند.
وی تاکید کرد: این نوع اعمال طرح ترافیک کنونی، از نسلهای جدید مدیریت ترافیک است و اجرای سیستم قدیمی حدود سه سال قبل علاوه بر کارکرد ضعیف به دور از عدالت اجتماعی هم بود.
شفیعی در خصوص اینکه آیا احتمال دارد سال آینده طرح ترافیک در تهران با مدل جدیدی اجرا شود، افزود: در حال کارشناسی روی این موضوع هستیم، اما هنوز در حدی نیست که بتوان اعلام کرد.