محققان موفق به توسعه یک روش درمانی جدید شدند که با استفاده از ذرات ریزی به نام نانوزیم، با شکست پلاک‌ها و نابودی باکتری‌ها، با پوسیدگی دندان مبارزه می‌کند. این روش برای افرادی که مستعد پوسیدگی دندان هستند، موثر است.
کد خبر: ۱۳۴۴۸۵۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، این روش توسط محققان دانشگاه‌های پنسیلوانیا و ایندیانا توسعه داده شده و شامل محلولی است که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و با شست‌وشو توسط پراکسید هیدروژن، از دهان خارج می‌شود.

محلول مورد استفاده فرموکسیتول نام دارد و چندی قبل توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن تایید شده است. این محلول حاوی نانوذرات اکسید آهن است که کیفیتی آنزیم مانند دارد و به همین دلیل به عنوان "نانوزیم" شناخته می‌شود.

هنگامی‌که فرموکسیتول روی دندان‌ها قرار می‌گیرد، نانوزیم‌ها به گیرنده‌های روی غشای سلولی باکتری‌های عامل پوسیدگی متصل می‌شوند. زمانی که پراکسیدهیدروژن در حفره دهان به گردش می‌افتد، اکسید آهن به عنوان کاتالیزور عمل می‌کند و پراکسید هیدروژن را به اکسیدان تبدیل می‌کند. این اکسیدان باکتری‌های عامل پوسیدگی را نابود می‌کند و پلاک‌های ایجاد شده روی دندان را نابود می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد این روش هیچ عارضه جانبی به همراه ندارد و از طرفی به باکتری‌های مفید آسیبی وارد نمی‌کند.

پوسیدگی دندان یکی از پرهزینه‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های باکتریایی است. باکتری‌های مضر منجر به اسیدی‌شدن مینا و تاج دندان و در نهایت پوسیدگی دندان می‌شوند. پوسیدگی دندان زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک موتانس (Streptococcus mutans) تولیدمثل کرده و روی دندان‌ها تولید بایوفیلم یا پلاک می‌کنند. این باکتری‌ها در جریان شکل‌گیری پلاک اسید‌هایی را تولید می‌کنند که مینای دندان را حل می‌کند و از بین می‌برد.

نتایج این مطالعه در نشریه Nano Letters منتشر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها