jamejamonline
سلامت عمومی کد خبر: ۱۳۴۴۲۷۱   ۰۵ آبان ۱۴۰۰  |  ۰۹:۵۹

محققان آمریکایی موفق به توسعه یک روش درمانی جدید برای لوسمی شدند. در این روش به پروتئین‌های اسکلت سلولی حمله می‌شود که در سلول‌های سرطانی خون جایگاه ساختاری خاصی دارند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، این پروتئین‌ها که با عنوان WASp شناخته می‌شوند، در سلول‌های سرطانی در یک ساختار باز قرار دارند که امکان شناسایی و دست‌ورزی آن‌ها را فراهم می‌کند و تخریب این ساختار باز می‌تواند سلول‌های بدخیم را بدون تهدید سلول‌های سالم از بین ببرد. به اعتقاد محققان می‌توان از این روش برای درمان انواع مختلف سرطان خون بهره گرفت.

محققان برای این منظور با استفاده از فناوری یادگیری ماشین و هوش مصنوعی توانستند ترکیبات مولکولی کوچکی را شناسایی کنند که توانایی تخریب ساختار سلول‌های سرطانی در آزمایشگاه را دارند و در بررسی‌های اولیه توانستند مولکول‌های سرطانی انسان را در جریان خون موش‌های آزمایشگاهی از بین ببرند. این روش در درمان لوسمی موثر است.

لوسمی گروهی از انواع سرطان است که معمولا از مغز استخوان شروع می‌شود و باعث شکل‌گیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی می‌شود. عفونت‌های مکرر، خونریزی، کبودی، تب، لرز، خستگی ناگهانی و کاهش وزن از جمله مهمترین نشانه‌های این بیماری است.

شایع‌ترین نوع لوسمی در بزرگسالان AML نام دارد و یک چهارم موارد ابتلا را شامل می‌شود. اثر مستقیم این بیماری بر مغز استخوان است. علت این بیماری تولید بیش از حد سلول‌های خونی نابالغ است که در طول زمان مانع از رشد سلول‌های خونی نرمال می‌شوند. مراحل پیشرفت این بیماری بسیار سریع است و نیاز به درمان فوری دارد.

شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان رایج‌ترین درمان این عارضه است. با این حال بیماری با احتمال بالایی قابل بازگشت است. محققان بر این باورند در صورتی که احتمال عود بیماری قابل پیش بینی باشد، می‌توان با تغییر روش‌های درمانی و مداخله دارویی، راهکار‌های موثری‌تری را برای بهبود انتخاب کرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.