بعضی از مواد غذایی و خوراکی‌ها سال‌هاست که با همدیگر ترکیب می‌شوند و بسیاری از ما با آنها آشنا هستیم، مانند کره بادام‌زمینی و مربا، پنیر و بیسکویت، یا نخودفرنگی و هویج. اما خوراکی‌ها و مواد غذایی دیگری هم وجود دارند که در کنار همدیگر هم طعم فوق‌العاده بهتری پیدا می‌کنند و هم کیفیت مغذی‌تری به خود می‌گیرند.
بعضی از مواد غذایی و خوراکی‌ها سال‌هاست که با همدیگر ترکیب می‌شوند و بسیاری از ما با آنها آشنا هستیم، مانند کره بادام‌زمینی و مربا، پنیر و بیسکویت، یا نخودفرنگی و هویج. اما خوراکی‌ها و مواد غذایی دیگری هم وجود دارند که در کنار همدیگر هم طعم فوق‌العاده بهتری پیدا می‌کنند و هم کیفیت مغذی‌تری به خود می‌گیرند.
کد خبر: ۱۳۴۳۸۶۲

به گزارش جام جم آنلاین، در ادامه این مطلب با 3 زوج غذایی قدرتمند و مهم آشنا خواهیم شد که عادت به خوردن آنها برای بدن مفید خواهد بود، عبارتند از:

1. زوج غذایی قدرتمند: غلات سبوس‌ دار و سیر یا پیاز

افزودن پیاز یا سیر تفت ‌داده به غذاهایی که همراه با نان سبوس‌دار خورده می‌شوند، کیفیت غذایی هر دوی این خوراکی‌ها را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

یافته‌های علمی جدیدتر نشان داده‌اند که این ترکیب حتی می‌تواند غلات سبوس‌دار را به محصولات سالم‌تر و اثربخش‌تر تبدیل کند.

براساس مطالعه مهمی که Journal of Agricultural and Food Chemistry منتشر کرده است، ترکیب کردن سیر یا پیاز (یا هر دوی آنها) با غلات سبوس‌ دار می‌تواند به جذب بهتر آهن توسط بدن کمک کند.

جذب زینک (روی) نهفته در منابع گیاهی معمولا با کیفیت کمتری توسط بدن انجام می‌گیرد، اما همین زوج غذایی قدرتمند می‌تواند جذب زینک را هم تقویت کند.

توجه داشته باشید که دریافت آهن کافی برای اکسیژن‌رسانی مطلوب به سلول‌های بدن ضروری است، درحالی که دریافت زینک (روی) هم برای داشتن سیستم ایمنی سالم و همچنین التیام و بازسازی زخم‌های بدن ضرورت دارد.

محققان هنوز از جزئیات این اثربخشی متقابل آگاه نیستند، اما گمان می‌کنند که ترکیبات گوگردی موجود در سیر و پیاز، نقش مهمی در تقویت جذب آهن و روی دارند.

2. زوج غذایی قدرتمند: لوبیا و انواع سبزیجات

چیزی که این زوج غذایی را شدیدا قدرتمند می‌سازد، ترکیب شدن آهن (در لوبیا) با ویتامین C (در سبزیجات) است.

وقتی که لوبیا را همراه با سبزیجات می‌خورید، ویتامین C موجود در سبزیجات به آهن موجود در لوبیا کمک می‌رساند تا نهایتا به حالتی تبدیل شود که به‌سادگی توسط بدن جذب می‌گردد. این اثربخشی به‌ویژه از این منظر اهمیت دارد که جذب آهن غیرهِم را تقویت می‌کند.

آهن غیرهِم که جذب سخت‌تری دارد، در این منابع گیاهی یافت می‌شود؛ پنیر توفو، اسفناج، کشمش و غلات صبحانه غنی‌شده. ماهی، گوشت‌های قرمز و مرغ حاوی آهن هِم هستند که به‌راحتی توسط بدن جذب می‌شود.

اگر می‌خواهید از فواید بهترین منابع گیاهی سرشار از ویتامین C بهره‌مند شوید باید هر روز از این سبزیجات استفاده کنید؛ انواع مرکبات (مانند نارنگی، پرتقال و...)، گل‌کلم، فلفل دلمه‌ای قرمز، جعفری و پاپایا.

3. زوج غذایی قدرتمند: گوجه‌ فرنگی و روغن زیتون

افزودن چربی‌های سالم مانند روغن زیتون به میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند به بدن در جذب بهتر مواد مغذی گیاهی یا فیتونوترینت‌ها کمک کند. مطالعه‌ای که اخیرا Free Radical Biology and Medicine منتشر کرده است، نشان می‌دهد کسانی که در طول هفته تا چندین وعده از گوجه‌فرنگی همراه با روغن زیتون استفاده می‌کنند، سطح لیکوپن را به‌طرز چشمگیری در بدن افزایش می‌دهند.

لیکوپن ماده مهمی است که در گوجه‌فرنگی، فلفل قرمز و هندوانه یافت می‌شود و رنگ قرمز آنها را می‌سازد.

دریافت این ماده به‌طور منظم و مستمر، خطر ابتلا به سرطان‌ پستان، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های ریوی را کاهش می‌دهد.

منبع: سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها