قبل از هرچیز بهتر است بدانید که این محصول یا خدمات شما نیست که گاهی «غیر‌جذاب» قلمداد می‌شود بلکه مدل برندینگ و بازاریابی کسب‌و‌کار شماست که محصول را غیرجذاب جلوه می‌دهد. در این گزارش به شما یاد می‌دهیم که چگونه یک محتوای بازخورد‌دار و جذاب در شبکه‌های اجتماعی تولید کنید، حتی اگر در صنعتی مشغول به کار هستید که کسب‌و‌کار آن روتین و کسل کننده است.
کد خبر: ۱۳۴۱۶۲۹
به گزارش جام جم آنلاین، حدود ۲۰ سال پیش، اگر می‌گفتید که برگزار‌کننده کلاس‌های مشاوره مالی یا عینک فروش هستید یا تشک می‌فروشید، احتمالا در دورهمی‌ها محبوبیت کمتری نسبت به دیگران داشتید. اما این روز‌ها همه چیز تغییر کرده‌است. امروزه داغ‌ترین برند‌های معروف جهان از همان دسته کسب‌و‌کار‌هایی هستند که در گذشته جزو دسته غیرجذاب‌ها حساب می‌شدند. بهترین مثال، واربی پارکر و کاسپر است (همان کسب‌و‌کاری که کمی پیش گفتیم، برگزار‌کننده کلاس مشاوره مالی، عینک‌فروش و تشک‌فروش هستند) اکنون آن‌ها جذاب‌ترین محتوا‌های شبکه‌های اجتماعی را تولید می‌کنند و از این‌که در جهان برای طنزپرداز بودن معروف شده‌اند، لذت می‌برند و کسب‌و‌کار‌های زیادی را هم همراه خود کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد، این خدمات و محصولات نیست که غیرجذاب است بلکه مدل بازاریابی و برندینگ است که می‌تواند خسته‌کننده باشد. چرا که با شبکه‌های اجتماعی، حتی کوچک‌ترین کسب‌و‌کار‌ها هم شانس دیده‌شدن دارند. دراینجا ۱۶ راه برای دیده‌شدن هر کسب‌و‌کاری معرفی می‌کنیم که می‌تواند کسب‌و‌کار‌های نه‌چندان جذاب را هم به چشم بیاورد و ۱۰ مورد از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

راه‌هایی برای زنده کردن کسب‌و‌کار «غیرجذاب»

راهکار اصلی اینجاست: بازاریابی معمولا درباره این نیست که شما چه چیزی می‌فروشید بلکه درباره این است که چطور می‌خواهید بفروشید. پس دیگر هیچ توجیهی برای جذاب نبودن ندارید. حتی اگر در کار خریدو‌فروش محصولات پلاستیکی یا فروش گاز پانسمان پزشکی یا مشاور املاک هستید، فرصتی برای لذت بردن و آگاهی دادن به‌دنبال‌کنندگان خودتان در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

داستان خودتان را بگویید: کسب‌و‌کارتان هرچه هست، باید یک جرقه اولیه یا «چرا»‌ی بزرگی برای شروع همه چیز داشته باشد. از واقعی بودن و به اشتراک گذاشتن حقیقت هم نترسید. آنچه جذاب‌تر است: به نظر شما تولیدی سنگ توالت، از تخفیف ۲۵ درصدی فصل گذشته‌اش می‌گوید یا از تاثیر دستمال توالت بر محیط‌زیست و کره زمین می‌گوید؟ مغز انسان خیلی عجیب و غریب برای متصل شدن با داستان‌ها ساخته شده، پس نخ قصه‌گوی درون‌تان را بگیرید، حالا چه با ۲۸۰ کاراکتر توییت یا با کپشن اینستاگرام و داستان مورد علاقه‌تان را بازگو کنید.

مخاطبان‌تان را آموزش دهید:محتوای جذاب همیشه تولید محتوای طنز و برگزاری مسابقه نیست و حتی گاهی ممکن است برای برند شما هم مناسب نباشد. با این وجود هیچ‌وقت به اشتراک گذاشتن اطلاعات مفید و مشخص به برند شما آسیب نمی‌رساند. به معرفی و آگاهی از اطلاعات فنی تولید محصولات‌تان بپردازید، داستان‌ها یا تاریخچه جذاب شرکت‌تان را تعریف کنید یا اطلاعات نادرستی که درباره محصولات‌تان وجود دارد را تصحیح کنید. اگر مخاطبان شما صفحه را اسکرول کنند و چیز جدیدی یاد بگیرند، تمام است.

‌به پشت صحنه بروید: در شرکت شما چه اتفاق‌هایی می‌افتد؟ آیا نمونه‌های اولیه محصول جدیدتان در انبارتان دیده‌شده؟ اصلا بند پوتین و کفش چطوری تولید می‌شود؟ یک حس افسونگری درباره دیدن جزئیات کسب‌و‌کار‌ها وجود دارد. اگر می‌توانید پشت صحنه تولید محصولات یا وقایع شرکت‌تان را برای دنبال‌کنندگان‌تان پخش کنید، به شما توصیه می‌کنیم: حتما این کار را کنید!

اعتبار و اعتماد کسب کنید: کلی ترفند در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. (فیلتر: بارزترین آنهاست که حتما اسمش را شنیدید.)، اما دقیقا به همین دلیل است که کسب اعتماد سخت شده. خیلی خوب و عالی می‌شود که برندی خود واقعی‌اش باشد. صادق و شفاف باشید. محتوایی تولید کنید که معنادار هستند و می‌توانید با گذر زمان اعتماد مشتریان‌تان را به‌دست آورید.

پرسش و پاسخ برگزار کنید: آیا پیشنهاد تجاری پیچیده‌ای دارید (مالیاتش چطور است؟) یا با محصولاتی سروکار دارید که مربوط به بدن است؟ ممکن است مخاطبان شما سؤالاتی پیرامون محصولات‌تان داشته باشند. در فیسبوک AMA برگزار کنید، یا در تیک‌تاک پخش زنده تیک پرسش و پاسخ بگذارید یا از استیکر‌های پرسشی اینستاگرام استفاده کنید.

با یک شخص خلاق و طنزپرداز هم گروه شوید: بهترین راه برای این‌که نشان دهید ملال‌آور و خسته‌کننده نیستید؟ از کسی دعوت کنید تا اعتبار تجاری شما را بالا ببرد. برای نفوذ در شبکه‌های اجتماعی، همکاری با یک محصول با یک اینفلوئنسر یا عضوی از جامعه اینفلوئنسر‌ها شریک شوید و با آن‌ها گفتگو یا مصاحبه کنید. احتمالا فاکتور‌های خوب آن‌ها می‌تواند تاثیر خوبی روی برند شما بگذارد.

انسان باشید!:هیچ معنی ندارد که نشان دهید خودتان یا مخاطبان‌تان کامل و بی‌نقص هستید. چون هیچ‌کس کامل نیست. یک چیز خیلی قدرتمند و خوب درباره ضعف انسان‌بودن وجود دارد. به اشتراک گذاشتن تجربیات سخت و دردناک - چه از طرف خودتان باشد یا از طرف جامعه ــ باعث همدلی و نزدیک‌تر شدن مخاطب به شما می‌شود.

مسابقه برگزار کنید: مردم دوست دارند برنده شوند! یک مسابقه با محور جایزه محصول یا خدمات خودتان یا چیزی مربوط به حرفه و کسب‌و‌کارتان برگزار کنید و بیشترین بازخورد‌ها را خواهید داشت.

سری به موضوعات دست اول بزنید: اگر فکر می‌کنید محصولات شما آن‌قدر ساده هستند که صحبت درباره آن‌ها در هر پست حوصله‌سربر است، مشکلی نیست؛ موضوعات مختلف دیگری برای صحبت درباره آن‌ها هست. خوشبختانه، همیشه موضوعات دست اول ترند یا رویداد‌هایی برای پرداختن به آن‌ها وجود دارد. به گفتگو‌های اجتماعی گوش دهید تا ببینید مخاطبان شما کجا و دنبال چی هستند یا روی هشتگ‌های ترند بزنید تا ببینید چه صحبت‌هایی دست اول است.

به‌یاد ماندنی باشید: اکانت شبکه اجتماعی شما یک قطره در اقیانوس محتوای شبکه‌های اجتماعی است. اگر مانند هر اکانت دیگری یک عکس از قهوه‌تان می‌گذارید و می‌نویسید پنجشبنه‌رو دوست دارم! و محتوای ضعیف منتشر می‌کنید، چرا کسی باید به اکانت شما دوباره سر بزند؟ با استفاده از اینفوگرافیک یا میم خنده‌دار یا تصاویر چشمگیر، از بقیه متمایز شوید.
 
منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها