کد خبر: ۱۳۴۱۳۵۷
سرزمینی که کارون دم حیات‌بخش خود را در آن دمیده و رنگین‌کمان اقوامش با جادوی آب و آفتاب، زردی گندمزارهایش را درو می‌کنند.
سرزمینی که نیزار‌های شکرخیزش، کام یک ایران را شیرین می‌کند.

خوزستان، خاکی است که عشق در آن جوانه زده و در سایه گرم نخل‌هایش صد‌ها لاله روییده‌اند.
سرزمین سرافرازی تاریخ و سختی فولاد.

خوزستان خاکی است که سخاوتمندانه زندگی می‌بخشد؛ و سرزمین دلیران بی‌مثال و مردان و زنان سختکوشی است که در طول هشت سال دفاع مقدس بی‌ریا و خالصانه برابر ظلم و جور دشمنان بعثی از حیثیت ایران و ایرانی دفاع کردند.

اینجا سرزمین نخل‌های بی‌سری است که هر تکه آن نشانه رشادت‌های جوانمردان این مرزو بوم است. همه این ظرافت‌ها و زیبایی‌های بی‌مثال این خطه، رئیس رسانه‌ملی را بر آن داشت تا خوزستان را به عنوان اولین مقصد سفر کاریش انتخاب کند و با اعلام سیاست‌های مهم کاری خود در این سرزمین مقدس، افق روشنی برای آینده ترسیم کردند.

دکتر جبلی، خوزستان را مصداق هویت ملی دانست و گفت: در دوران دفاع مقدس، ایرانی بودنمان را در این خطه از ایران معنا کردیم. او از توجه به خوزستان به عنوان سرفصل عدالت‌گستری گفت و تاکید کرد: «رسانه‌ملی اجازه نمی‌دهد مشکلات مردم بر زمین بماند.»

خوزستان نشانی از غیرت مردمان ایران‌زمین است و هر روز اخبار و رویداد‌های مهمی در آن به وقوع می‌پیوندد. اینجا سرزمین تکثر رسانه‌هاست؛ رسانه‌هایی که لحظه به لحظه اخبار و دغدغه‌های مردم خوزستان را به سراسر جهان مخابره می‌کنند و بعضا تیتر یک اخبار دنیا می‌شوند.

اما در استان خوزستان و برای استان خوزستان، رسانه بودن، یک تعریف ساده نیست. زیرا پیام و مخاطب پیام به عنوان دو جزء اساسی از مفهوم رسانه، در استان خوزستان، متأثر از ملاحظات و حاشیه‌هایی هستند که گاه از متن فراتر رفته و پیچیدگی مفهوم کنش رسانه‌ای را تا سرحد ممکن افزایش می‌دهند. این امر نه‌تن‌ها بین فعالان حرفه‌ای عرصه رسانه، بلکه بین تمام کنشگران اجتماعی فضای فرهنگی- اجتماعی و در فضای سنتی و عشایری هم کاملا مشهود است. مردم خوزستان به دلیل بافت پیچیده و منحصر به فرد خود و با فهم دقیق از بازتاب‌های هر حرف یا کنش در فضای اجتماعی، آموخته‌اند در استانی که جدای از داشتن پیچیده‌ترین نظام عشایری کشور، در زمره مسلح‌ترین استان‌های کشور با ظرفیت‌های فوق‌العاده و با بیشترین تأثیرپذیری از کنش ارتباطی با کشور‌های همسایه و اولین مطمع طمع تمامی دشمنان ایران اسلامی به دلیل ایجاد زمینه‌های فتنه است، باید در ارائه هر گونه پیام - خواه بر بستر رسانه‌های سنتی همچون منبر و مجالس عمومی یا رسانه‌های مدرن شنیداری و دیداری- نهایت مراقبت و دقت را به عمل آورد تا فضای زیستی مردم، استان و به طبع آن کشور را متحمل هزینه‌های مادی و معنوی نکند.

این علم حکیمانه نهادینه شده در فضای اجتماعی استان خوزستان، به شکلی طبیعی در کنشگران رسمی و غیررسمی رسانه‌ای استان، با جلوه‌ای بیشتر و با مراقبت‌های جدی‌تر، به شکل منهج مقدسی که سبب قوام نظام اسلامی خواهد بود، دنبال می‌شود.

انتشار آنی رویداد‌های مهم استان نظیر معضل تنش آبی در بخش‌های روستایی و شهری خوزستان، مسوولان کشوری و لشکری را بر این داشت تا در اسرع وقت برای جبران خسارات وارده و حل این معضل دست به کار شوند. صداوسیمای خوزستان و سایر رسانه‌ها، پابه‌پای مردم ولایتمدار خوزستان در حل مشکلات گام‌های مهمی برداشته‌اند که به گشایش‌های سترگی در زمینه‌های معضلات اجتماعی، اقتصادی و زیرساختی منجر شده است.

خوزستان در ترسالی و خشکسالی به خاطر بافت جغرافیایی‌اش دارای مزیت‌ها و کاستی‌هایی است که با پوشش خبری دقیق و درست از شرایط موجود، گام‌های مهمی به منظور تحقق شرایط بهتر برای هم‌استانی‌های عزیز برداشته شده است.

در بحث ریزگرد‌ها و آسیب‌هایی که طی چند دهه اخیر به مردم خوزستان وارد شد، اصحاب رسانه دوشادوش مردم معضلات و مشکلات ساختاری را واکاوی و برای رفع آن‌ها بسیار کوشا عمل کرده است.
سیل سال ۹۸ یکی از بزرگ‌ترین مسائلی است که اصحاب رسانه خوزستان - به‌خصوص صداوسیمای مرکز خوزستان- تلاش مردم استان را به صورت ویژه منتشر کرد تا همه مردم ایران بدانند ما خوزستانی‌ها در تمام لحظات دشوار کنار هم می‌مانیم. در خصوص سیل فروردین ۹۸ این نکته را باید یادآور شویم که پخش زنده و انعکاس لحظه به لحظه اخبار مربوط به آبگرفتگی و امدادرسانی مجموعه‌های دولتی و مردمی برای رفع مصائب پیش‌آمده از مهم‌ترین رویکرد‌های صداوسیمای مرکز خوزستان به شمار می‌آید که نشان می‌دهد خبرنگاران این مرکز پا به پای مردم تلاش کردند تا این بلای طبیعی مهار شوند.

۳۱شهریور ۹۷ را کسی فراموش نخواهد کرد. همین اصحاب رسانه بودند که زیر رگبار گلوله داعشیان مزدور افتخار آفریدند. عکاسان و خبرنگاران بر زمین غلتیدند، اما وظیفه خود را که انعکاس حوادث بود، فراموش نکردند و حتی در این راه صداوسیمای مرکز خوزستان با افتخار دو جانباز تقدیم نظام و انقلاب کرد.

بازتاب اخبار مربوط به زلزله‌های خوزستان از جمله زلزله مسجد سلیمان و اندیکا و آبگرفتگی معابر پس از بارش‌های پاییزی، از دیگر مسائل مهمی است که طی چند سال گذشته سبب شد مسوولان، جدی‌تر معضلات شهری و روستایی استان را دنبال کنند.

همان‌طور که طی چند هفته اخیر شاهد بازسازی زیرساخت‌های آب و فاضلاب شهری در کلانشهر اهواز و سایر مجموعه‌ها هستیم.

نخستین تشییع پیکر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در خوزستان انجام شد. شکوه و عظمت تشییع آن سردار عالیقدر و حضور بی‌مثال مردم شهیدپرور خوزستانی توسط خبرنگاران همیشه در صحنه بازتاب جهانی داشت.

پیاده‌روی اربعین حسینی میعادگاه همه شیعیان جهان در کربلای معلی است و کاروان‌های عزادار با پای پیاده از جای‌جای این کره خاکی شکوه و عظمت مسلمانان را به رخ دنیا می‌کشند. تلالو این رویداد جهانی فقط از عهده خبرنگاران همیشه در صحنه خوزستان برمی‌آید و لاغیر.

انعکاس شور حسینی در محرم و صفر تا عشق به ولایت در غدیر و دهه کرامت از جمله خدمات بی‌بدیلی است که اصحاب رسانه استان و صداوسیمای خوزستان به صورت خاص و ویژه به آن می‌پردازند و اتحاد مردم شهیدپرور و ولایتمدار خوزستان را به رخ جهانیان می‌کشاند.

خوزستان ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و خبررسانی و انعکاس اخبار این استان نقش بسیار ویژه‌ای در بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی آن بازی می‌کند و طی چند سال اخیر شاهد دگرگونی‌های مثبتی در زمینه بازتاب حقایق خوزستان در سطح ملی بوده‌ایم.

هر روز در این خطه حاصلخیز ده‌ها رسانه شنیداری و نوشتاری با طلوع خورشید شروع به فعالیت می‌کنند و تا پایان شب از هیچ‌گونه کمکی برای بهبود شرایط استان فروگذار نیستند و همکاران ما در صداوسیمای مراکز خوزستان و آبادان و همچنین رادیو شهری دزفول با عزمی راسخ در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب به‌ویژه تاکیدات معظم له در حکم جناب آقای دکتر جبلی برای ادامه این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.
 

مسلم رحیمی مدیرکل صداوسیمای مرکز استان خوزستان / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها