گفتگو با ۳ نفر از همکاران و دوستان عزت‌ا... مهرآوران که این روز‌ها در بستر بیماری است

شیرین مثل طنزهایش

عزت‌ا... مهرآوران را سال‌هاست بیشتر در کارهای طنز تلویزیونی می‌بینیم. بازیگری دوست‌داشتنی که هر چقدر هم پرکار می‌شود اما تکراری نمی‌شود و در هر کاری متفاوت ظاهر می‌شود و بیننده را با خود همراه می‌کند.
کد خبر: ۱۳۴۰۶۸۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم؛ سال‌هاست در تئاتر، تلویزیون و سینما فعال است اما بدون حاشیه و جار و جنجال‌های بیهوده. حضور پررنگ او در تلویزیون، ما را غافل کرد از این که این بازیگر روزی روزگاری در تئاتر هم فعال بوده و اتفاقا خوب هم روی صحنه درخشیده.در سینما هم حضور داشته و نقش‌های خوبی بازی کرده است.حالا چند روزی است که این بازیگر توانمند درگیر کرونا شده در بیمارستان بستری.با همکاران او هم صحبت شدیم تا از توانمندی‌ها و خصلت‌های فردی این بازیگر برایمان بگویند.

سلام آقای مهرآوران
هادی مقدم دوست، نویسنده و کارگردان می‌گوید:برای اولین بار در سریال وضعیت سفید با آقای مهرآوران آشنا شدم. من و آقای حمید نعمت‌ا... وقتی با ایشان مواجه شدیم، احساس کردیم باید زودتر از اینها با او آشنا می‌شدیم! صمیمیت آقای مهرآوران آنقدر زیاد بود که احساس کردیم یک آشنای قدیمی است و ما سال‌هاست با او رفیق هستیم. این صمیمیت و آشنایی عمیق، هم برای ما بود و هم برای همه سازندگان سریال وضعیت سفید، برای اعضای خانواده پرجمیعت قصه و البته برای همه بینندگان سریال که هوشنگ را دوست‌داشتند. هوشنگ بسیار نزدیک بود به شخصیت واقعی آقای مهرآوران؛ آدم صمیمی، زنده‌دل، دوست‌داشتنی و صبور. خود واقعی‌اش واقعا مثل یک شوهرخاله بسیار مهربان بود و مثل قوم و خویشی بسیار صمیمی و نزدیک. واقعا مثل داماد صبور خانواده‌ای بود که خیلی بچه‌ها را دوست دارد و با صبر و حوصله با آنها سر و کله می‌زند. اینها مشخصات ذاتی آقای مهرآوران است. آنقدر زنده‌دل است که از هم‌صحبتی با او سیر نمی‌شوی در کنار اینها بسیار باسواد، با تجربه و
با معرفت است.
خلاق است و لحظات را از شکل روزمره زندگی تبدیل می‌کند به لحظات پر بار و صمیمی. ما خیلی از شخصیت واقعی او برای هوشنگ سریال وضعیت سفید الهام گرفتیم. این الهام گرفتن بیشتر از چیزی بود که می‌گویند یک فیلمساز انتخاب مناسبی برای نقش کرده، در واقع آقای مهرآوران اصل جنس بود و همان شخصیتی بود که ما برای وضعیت سفید به او نیاز داشتیم، چون خودش خلاق و الهام‌بخش است.
تجربه دیگری که با آقای مهرآوران داشتم، فیلم به صرف شربت و شیرینی بود. دوست داشتم تجربه شیرین وضعیت سفید و در کنار آقای مهرآوران بودن را در یک کار دیگر هم تکرار کنم. در این فیلم هم با همان آقای مهرآوران روبه‌رو شدیم. آدم فهمیده‌ای که بسیار اهل دل است، احوالات آدم‌های مقابلش را خوب درک کرده و با آنها همدلی و همراهی می‌کند. در فیلم به صرف شربت و شیرینی باز هم از شخصیت الهام‌بخش خود او برای نقش استفاده کردیم. شاید برای برخی قابل پذیرش نباشد که آقای مهرآوران نقش منفی بازی کند اما آنچه برای ما جذاب بود عمق و ابعاد شخصیت او بود. به این فکر نکردیم شخصیتی برای او بنویسیم که دور از خودش باشد، چون خود واقعی‌اش بسیار جذاب است و ما ترغیب می‌شدیم از خودش الهام بگیریم و همان را ثبت کنیم. آقای مهرآوران بسیار مهربان است. همیشه به عوامل سازنده هدیه می‌داد. هنوز هدیه‌هایش را دارم. در زندگی روزمره من آقای مهرآوران حضور دارد. شنیده‌ام حالش خوب نیست. همیشه به او فکر می‌کنم و امیدوارم خیلی زود حالش خوب شود و ما باز هم با یکدیگر کار کنیم. در همین جا به آقای مهرآوران قول می‌دهم همه سعی‌ام را می‌کنم، ابعاد جدیدی از شخصیت واقعی‌اش را به کمک خودش ثبت کنم. چون به باور من ثبت آقای مهرآوران خیلی مهم است. او همیشه در قلب ما جای دارد و بسیار برای ما عزیز است. خیلی دوست دارم ایشان را ببینم. می‌دانم آقای مهرآوران این یادداشت را خواهد خواند و همین‌جا به ایشان عرض ادب می‌کنم و می‌گویم: آقای مهرآوران خیلی مخلصیم ! ان‌شاءا... به‌زودی با هم کار می‌کنیم. دوست دارم دوباره ببینمتان و بگویم: سلام.




بازیگر خاص
غلامرضا رمضانی کارگردان سینما و تلویزیون می‌گوید: از وقتی سریال مدرسه‌مادربزرگ‌ها را ساختم برای کارهای کمدی و طنز دنبال بازیگرانی بودم که در ذات خودشان شیرینی و حلاوت پنهان داشته باشند و زمان اجرای نقش آن را نمایان و به مخاطب ارائه کنند تا او با این شیرینی همراه شود و از کار لذت ببرد. وقتی تصمیم گرفتیم سریال زن زندگی، مرد زندگی را بسازیم آقای مهرآوران یکی از انتخاب‌های من بود. هر چند آن قسمتی که او بازی کرده را من کارگردانی نکردم اما از انتخابم خرسندم، چون او بازیگر بی‌نظیری است. او به نسل بازیگرانی تعلق دارد که سعید پورصمیمی و رضا بابک هم از همان نسل هستند.گروهی از بازیگران خلاق و بی‌نظیری که شاید دیگر مثل آنها را نبینیم. مهرآوران حد و اندازه نقش را متوجه می‌شود و شرایط او را درک می‌کند. به همین دلیل از مرز و اندازه نقش خارج نشده و به اصطلاح گل‌درشت بازی نمی‌کند. قبل از این که مقابل دوربین بیاید نقش را تحلیل و آن را مال خودش می‌کند، یعنی خلاقیت‌های خود را به نقش اضافه می‌کند، اکت‌هایی که مختص خودش است را با نقش قاطی می‌کند و شخصیت تازه می‌سازد. برای همین است که او را در کارهای زیادی می‌بینیم اما تکراری و خسته‌کننده نیست چون امضای خودش را پای هر نقش و شخصیت دارد. بازی‌هایش تازه است. برای شناخت نقش و همراه شدن با آن وقت می‌گذارد. سال‌هاست بازیگر است اما یک نقش تکراری در کارنامه او نمی‌توانی پیدا کنی. حتی در کارهای کمدی و طنزش که تعدادشان زیاد هم هست. آقای مهرآوران بسیار باسواد و باتجربه است و برای هر نقش از همه این سواد و تجربه استفاده می‌کند. این روحیه خستگی‌ناپذیری او برای اراده بازی خلاقانه و تازه قابل قدردانی است و همین او را متفاوت کرده است.




طنز قشنگی دارد
مریم معترف، بازیگر و کارگردان قدیمی تئاتر است. معترف درباره آشنایی‌اش با مهرآوران و تجربه همکاری با او می‌گوید: متولد مسجدسلیمان است و کارش را با گروه‌های نمایشی آبادان شروع کرده بود. وقتی به تهران آمد هم نمایشنامه می‌نوشت و هم بازیگری و کارگردانی می‌کرد. یک کار نوشت که آقای زنجانپور آن را کارگردانی کرد به نام صدام کن نیکو. یک نمایش هم نوشت که دو بازیگر داشت؛ نقش زن را من بازی کردم و نقش مرد را خودش. وقتی هم که کارمند اداره تئاتر شد آنجا هم با هم همکار بودیم. وقتی بازی‌هایش در آثار تلویزیونی مورد استقبال قرار گرفت و پرکار شد دیگر وقت نداشت در تئاتر فعالیت کند، چون تئاتر کار زمانبری است باید برای تمرین بروی و زمان اجرا هم در ساعتی مشخص روی صحنه. آقای مهرآوران استعداد زیادی در اجرای نقش‌های کمدی داشت و خوشبختانه از این استعداد او در تلویزیون به‌خوبی استفاده شد. در زندگی واقعی هم طنز قشنگی دارد. شاید تصور کنی او دارد خیلی جدی موضوعی را تعریف می‌کند اما خیلی هنرمندانه طنزش را نشان می‌دهد و همین است که شخصیت او را شیرین کرده است. خوشحالم کارگردانان ظرفیت، استعداد و خلاقیت او را کشف و از آن در آثار جدی و کمدی استفاده کردند. امیدوارم خیلی زود حالش خوب شود و دوباره او را در کارهای مختلف ببینیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها