jamejamonline
سلامت عمومی کد خبر: ۱۳۳۹۷۳۴   ۰۵ مهر ۱۴۰۰  |  ۲۱:۱۶

یک ساعت خواب اضافی در آخر هفته ممکن است جایگزین یک خواب معمولی و خوب نباشد، اما تحقیقات نشان داده است که این روند به کاهش افسردگی کمک می‌کند.

به گزارش جام جم آنلاین، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خوابیدن و استراحت در تعطیلات آخر هفته می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را به نصف کاهش دهد.

افسردگی یک اختلال خلقی است که با ناراحتی یا احساس غم همراه با برخی علائم جسمی مانند انرژی کم، اختلال خواب و تغییرات اشتها مشخص می‌شود.

کمبود خواب ناشی از بیماری یا مشکلات شخصی می‌تواند منجر به خستگی روز شود و افسردگی را بدتر کند؛ همچنین، ناتوانی در خوابیدن برای مدت طولانی ممکن است سرنخ مهمی برای افسردگی فرد باشد.

چه کسی می‌داند که دو ساعت خوابیدن می‌تواند یک درمان مؤثر برای افسردگی باشد؟ این چیزی است که یک مطالعه جدید که در مجله Sleep Medicine منتشر شده به آن دست یافته است.

بر اساس مطالعه دانشگاه یونسی در کره جنوبی، افرادی که آخر هفته خوب می‌خوابند، میزان افسردگی کمتری نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند، دارند.

در این مطالعه مشخص شد افرادی که آخر هفته‌ها فقط یک یا دو ساعت بیشتر می‌خوابند، خطر کمتری در خصوص ابتلا به افسردگی داشتند، اما میزان افسردگی در افرادی که بیش از دو ساعت به خواب خود اضافه کردند، بیشتر بوده است.

در این مطالعه، محققان فقط از داده‌های یک نظرسنجی سلامت در سال ۲۰۱۶ استفاده کردند که در آن همه ۵۵۰۰ شرکت کننده اهل کره جنوبی حضور داشتند.

دانشمندان دریافتند که دو ساعت خواب بیشتر به این معنی است که افراد ۴۸ درصد کمتر در معرض بیماری روانی قرار دارند.

به طور مشابه، نتایج نشان داد کسانی که یک ساعت بیشتر در آخر هفته می‌خوابند، خطر خود را تا یک سوم کاهش می‌دهند.

با این حال، محققان دریافتند که مزایای افزایش بهبود خلق و خو تنها در صورتی به دست می‌آید که بیش از دو ساعت نسبت به خواب معمول خود اضافه نکنید.

آنها دریافتند کسانی که بیشتر از این می‌خوابند در واقع شانس افسردگی خود را ۱۶ درصد افزایش می‌دهند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» در مورد این مطالعه اظهار کرد که مطالعات مختلف نتایج متفاوتی را ارائه می‌دهند، اگرچه لزوماً متناقض نیستند.

یک مطالعه خواب در سال ۲۰۱۹ نشان داد که دراز کشیدن در آخر هفته هیچ مزایای متابولیکی برای سلامتی برای افرادی که در روز‌های هفته کمبود خواب دارند، ندارد.

اما به نظر می‌رسد تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که خواب جبرانی می‌تواند میزان مرگ و میر طولانی مدت افرادی را که به طور منظم از خواب ضعیف رنج می‌برند، کند کند.

اگرچه نتایج تحقیقات متفاوت است، اما به طور مداوم کم خوابیدن برای هر کسی مضر است و بر روحیه، تمرکز، حافظه، وزن، سیستم ایمنی و سن شما تأثیر منفی می‌گذارد.

اما خواب زیاد نیز مضر است و لازم است به اندازه کافی بخوابید. اکثر بزرگسالان هر شب بین ۶ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند. پزشکان همچنین توصیه می‌کنند افراد سعی کنند هر روز در ساعات مشابه بخوابند و برخیزند.

یک مطالعه قبلی نشان داد که خوابیدن ۵ ساعت یا کمتر در هر شب خطر ابتلا به زوال عقل را دو برابر می‌کند. در حالی که علت دقیق آن ناشناخته است، اعتقاد بر این است که کمبود خواب ممکن است مانع از دفع سموم از مغز شود که به وخامت عملکرد شناختی کمک می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شرایط شکننده کرونا

شرایط شکننده کرونا

پس از ۲۳۴روز سرانجام دیروز‌‌ آمار فوتی‌ های ناشی از کرونا‌ دو رقمی شد و به عدد ۹۷ رسید؛ عددی که اولین‌بار در تاریخ ۲۴ اسفند ۹۸ و در نخستین روزهای التهاب‌آور کرونا نیز به ثبت رسیده بود.

واکسیناسیون، هنجار جامعه امروز

واکسیناسیون، هنجار جامعه امروز

مدتی است بحث‌هایی درباره واکسینه شدن اجباری ‌‌و اعمال برخی محدودیت‌ها برای افرادی که واکسن تزریق نمی‌کنند مطرح می‌شود؛ موضوعی که می‌توان از جنبه‌های متفاوتی به آن نگاه کرد.‌

گفتگو

بیشتر
نبرد با هپاتیت در بارداری

رئیس انجمن متخصصین زنان، زایمان و مامایی ایران می‌گوید دوره بارداری مادر مبتلا به هپاتیت ویروسی B در صورتی كه كبدش خیلی گرفتار نباشد، به‌خوبی طی می‌شود

نبرد با هپاتیت در بارداری

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
قرنطینه بدون تنش

نبود مهارت گفت‌وگو و کاهش آستانه تحمل ، قرنطینه خانگی را برای برخی خانواده‌ها مشکل کرده است

قرنطینه بدون تنش

نیازمندی ها