انواع جنس قابلمه که باید بشناسید!

در میان بسیاری از ظروف آشپزی، قابلمه جایگاه خاص خود را در آشپزخانه دارد، و یکی از مفیدترین و کاربردی ترین وسایل پخت و پز است که تقریبا آشپزخانه بدون آن تعریفی ندارد! قابلمه¬ها می¬توانند در اندازه¬های متنوع و از مواد مختلف ساخته شوند.
کد خبر: ۱۳۳۸۲۵۴
اما با توجه به اینکه مواد غذایی در حرارت بالا و طولانی مدت در قابلمه پخته می شوند، و مستقیما با سلامتی ما در ارتباط هستند، در نتیجه انتخاب جنس مناسب در زمان خرید قابلمه بسیار مهم است. با توجه به اهمیت این موضوع ما تصمیم گرفتیم ضمن معرفی انواع جنس قابلمه ها، مزایا و معایب هر کدام را برای شما شرح دهیم تا اگر روزی قصد خرید سرویس قابلمه داشتید، انتخاب سالم و مناسبی داشته باشید؛ پس پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب خواندنی ما را همراهی کنید.
 
انواع جنس قابلمه که باید بشناسید!

نکات مهم برای خرید یک سرویس قابلمه خوب

در بررسی و انتخاب قابلمه ها باید 5 فاکتور مهم و تاثیرگذار را در مد نظر داشته باشید: شکل قابلمه، جنس قابلمه، مزایا و معایب قابلمه، که در ادامه به توضیح تک تک آنها می پردازیم:
 
1.     شکل قابلمه

شکل معمولی قابلمه دایره­ای است، و در انواع مدل های با درب و  بدون درب در بازار ارائه شده است. مدل­های درپوشیده معمولاً دارای یک درب از جنس شیشه مقاوم در برابر حرارت بالا هستند. اگر دوست دارید می­توانید از قابلمه های با درب فلزی هم استفاده کنید. اخیرا غیر از قابلمه­های گرد، قابلمه­ های مستطیل شکل و مربعی شکل نیز تولید شده اند، که بیشتر برای پخت غذاهای فانتزی کاربرد دارند.
 
انواع جنس قابلمه که باید بشناسید!
2.     جنس قابلمه

بیشتر قابلمه ها از فلز آهن یا آلومینیوم با کف پوشیده از مس ساخته شده­اند. دلیل استفاده از این فلزات این است که هنگام آماده سازی غذا، حرارت به طور یکنواخت در تمام ظرف پخش شود. قابلمه ها دارای روکشی هستند که از چسبیدن غذا به مواد غذایی جلوگیری می­کند، این روکش معمولا از جنس تفلون است. در برخی موارد، دسته ها و درپوش­ها نیز از همین مواد ساخته می شود. با این حال، اگر یک مدل با درب شیشه­ای خریداری کردید، حتما بررسی کنید که شیشه آن مقاوم به حرارت باشد. چون فقط چنین درپوشی می­تواند درجه حرارت بالا را هنگام پخت و پز تحمل کند. اما بد نیست در ادامه با بهترین جنس قابلمه ها برای پخت و پز روزمره آشنا شوید، چون مطمئنا به کارتان خواهد آمد:
 
 قابلمه مسی

بسیاری از سرآشپزهای حرفه ای قابلمه مسی را به عنوان بهترین رسانای گرما توصیه می­کنند. ظروف مسی برای سلامتی بسیار مفید هستند، و باعث حفظ املاح و مواد مفید غذاها می شوند. از قابلمه مسی می توانید در فر نیز استفاده کنید، این مواد در ماشین ظرفشویی آسیب پذیر هستند.
 
قابلمه آلومینیومی

بهترین قابلمه بعد از مس و تفلون، قابلمه های آلومینیومی هستند. این قابلمه ها در اثر آسیب و خط و خش مشکلی برای سلامت انسان بوجود نمی آورند، اما می­توانند به سرعت بسوزند یا دچار خراشیدگی شوند؛ بنابراین تولید­کنندگان اغلب آن را با فولاد ضد زنگ ترکیب می­کنند.
 
قابلمه چدنی

قابلمه ­های چدنی در فر قابل استفاده هستند، اما در ماشین ظرفشویی آسیب می بینند. نکته مثبت این قابلمه ها این است که به آرامی گرم می­شوند و گرما را به طور مساوی در کل ظرف پخش می کنند.

قابلمه تفلون

قابلمه های تفلون جزو پرطرفدارترین قابلمه ها هستند. دلیل محبوبیت این قابلمه ها نچسبیدن غذا به آنها و استفاده از روغن کمتر برای پخت ‌و پز است. فقط باید در هنگام شست و شو دقت کرد که دچار خط و خش نشوند، زیرا در اینصورت دیگر قابل استفاده نخواهند بود. فروشگاه های آنلاین مختلفی از جمله فروشگاه اینترنتی هوم پارسی انواع مختلف این محصول را ارائه می کنند.
 
انواع جنس قابلمه که باید بشناسید!
3.     مزایا و معایب قابلمه ها

هدف اصلی استفاده از قابلمه، تهیه غذاهای مختلف است. یک قابلمه مرغوب باید قدرت تحمل بالایی در برابر حرارت داشته باشد، از متریال نو، سالم و دوست دار سلامت ساخته شده باشد و دوام و ماندگاری قابل قبولی داشته باشد. یکی از ایرادات رایج قابلمه های غیراستاندارد، شکل و فرم ظاهری آنهاست. اگر شکل قابلمه خاص باشد، ممکن است نتوانید از اجاق گاز برای پخت چیز دیگری به طور همزمان استفاده کنید. درست کردن بعضی غذاها در قابلمه مستلزم هم زدن مداوم آن است، ولی اگر شکل قابلمه نامتعارف باشد غذا در معرض سوختن یا چسبیدن به کف و گوشه های ظرف قرار می گیرد. حتی دسترسی به محتوای قابلمه هم دشوار می شود، یا تمیز کردن آن در داخل ماشین!
 
چگونه یک قابلمه مناسب انتخاب کنیم؟

همان طور که پیش تر گفتیم، قابلمه ها تنوع بسیار زیادی دارند، و هر کدام برای یک استفاده خاص ساخته شده اند. حتما پیش از خرید  قابلمه به این نکات توجه کنید تا از میان این همه محصول متنوع و کاربردی، انتخاب مناسبی داشته باشید:
 
انتخاب شکل و فرم ظاهری

مدل قابلمه اولین نکته ای است که هنگام خرید ظروف باید به آن توجه کرد، که در بالا توضیحات کامل در این مورد داده شد. شما می توانید با مطالعه این بخش نسبت به شناخت انواع قابلمه ها برای پخت و پز اطلاعات کافی بدست بیاورید، و مدل مناسب خود را انتخاب نمایید.
 
جنس بدنه و داخل قابلمه

جنس بدنه  و روکش داخل قابلمه نکته دیگری است که هنگام خرید قابلمه مناسب باید به آن توجه کرد. جنس بدنه یک قابلمه کاربردی معمولا از تفلون، آلومینیوم، چدن و سرامیک است تا در هنگام استفاده دچار سوختگی نشود.
 
 
 ظرفیت، حجم و وزن قابلمه

در هنگام خرید سعی کنید به اندازه قابلمه دقت کنید. همانطور که می دانید قابلمه ها دارای اندازه های مختلفی هستند و شما می توانید براساس میزان پخت و پز روزانه خود را انتخاب کنید. قابلمه هایی که دارای وزن مناسب و سبک هستند، در هنگام پخت و پز دست شما را آزار نمی دهند. قابلمه سنگین با اضافه شدن وزن محتویات غذا، سنگین تر نیز می شوند و گاهی واقعا قابل استفاده نیست. اکنون اگر قصد خرید دارید، پیشنهاد ما به شما سایت هوم پارسی (https://homeparsi.com) است. این فروشگاه آنلاین مجموعه متنوع و کاملی از انواع قابلمه، تابه، ماهیتابه و... را دارد، و مطمئنا شما می توانید محصول دلخواه تان را آنجا پیدا کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها