در حاشیه مراسم سالگرد ۱۱سپتامبر؛

دفاع بایدن از تصمیمش برای خروج از افغانستان

نیویورک‌ پست با اشاره به نتایج نظرسنجی هفته گذشته، درخصوص وضعیت رئیس‌ جمهور آمریکا، جو بایدن که با موجی از انتقادها درباره آنچه در افغانستان روی می‌دهد، مواجه است، تاکید کرد از هر ۱۰ آمریکایی شش نفر معتقدند کشور در حال خارج شدن از مسیر است.
کد خبر: ۱۳۳۶۷۹۴

کاهش محبوبیت رئیس‌جمهور بایدن در نظرسنجی‌ها بعد از خروج یا به عبارت بهتر فرار فرماندهان و سربازان پیشرفته‌ترین ارتش دنیا در کنار مواضع انتقادی برخی متحدان این کشور، نشان از حرکت پرشتاب قطار افول ایالات متحده دارد.

افکار عمومی آمریکا به‌ درستی به دنبال سرنخ‌هایی از چرایی هزینه چند ده میلیارد دلاری در افغانستان از جیب مردم و نیز فرجام تسلیحات به جامانده آمریکا در کابل در روایت خروج ارتش ایالات متحده است اما ظاهرا اغلب رسانه‌های جریان اصلی (mainstream) با تاسی از نظریه مارپیچ سکوت، قصد رمزگشایی از آن نداشته و نظاره‌گر هستند تا مطالبه‌گر.

بنا بر گزارش نشریه آمریکایی فوربس، گزارش‌های مربوط به تسلیحات ارائه شده به افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون بالغ بر ۸۲میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، به دستور رئیس‌جمهور آمریکا از وب‌سایت‌های فدرال حذف شده است.

این اطلاعات حذف شده شامل جزئیات ۲۰۸فروند هواپیما و بالگرد،۷۵ هزار خودروی جنگی،۳۵۰ هزار تفنگ،۶۰ هزار مسلسل و ۲۵ هزار خمپاره انداز می‌شود.

مالیات‌دهندگان آمریکایی بر این باورند که هزینه تجهیزات ارائه شده از سوی آمریکا را پرداخته‌اند و باید بتوانند این پول را ردیابی کنند و دولت بایدن باید در این زمینه مسؤول و پاسخگو باشد.

بدون تردید این پاسخ بایدن در مصاحبه با رسانه‌ها که «راهی به‌جز این نداشتیم» اقناع‌کننده افکار عمومی آمریکا نبوده و روزهای سخت‌تری پیش روی ساکنان کاخ‌سفید رقم خواهد خورد.

آمریکا از نظر مالی و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم، دو تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده است؛ هزینه‌هایی که با بدترین افتضاح برای ناتو از زمان تأسیس آن یعنی اخراج از افغانستان پایان پذیرفت. پایانی که آن را باید ادامه رفتارهای یکجانبه‌گرایانه ترامپ در دوران ریاست‌جمهوریش به شمار آورد.

وضعیت داخلی و خارجی آمریکا نشان می‌دهد واشنگتن دیگر نمی‌تواند از مؤلفه‌های قدرت خود ازجمله مؤلفه‌های نظامی برای مداخلات طولانی‌مدت در کشورها استفاده کند.

آمریکایی‌ها بسیار تلاش داشته‌اند زوال ابرقدرتی خود را نزد افکار عمومی در نظام بین‌الملل و هم‌پیمانان خود کتمان کنند و نظریه مربوط به یک قدرت در حال افول را غیرمعتبر نشان دهند.

بدون تردید باور به پایان ابرقدرتی آمریکا نزد افکار عمومی، فرآیند شکست‌های پی‌درپی آنان و هم‌پیمانانشان در نقاط مختلف جهان را سرعت خواهد بخشید.

علی فهیم‌ دانش - پژوهشگر حقوق بین‌الملل و رسانه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها