محققان دریافتند که غذاهای فوق فرآوری شده مسئول افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی هستند.
کد خبر: ۱۳۳۶۵۹۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، محققان دانشگاه هاروکوپیو آتن در یونان ارتباط بین مصرف غذا‌های فوق فرآوری شده و ایجاد یا مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را در یک دوره ۱۰ ساله مورد بررسی قرار دادند.

غذا‌های فوق فرآوری شده، غذا‌هایی هستند که فرایند‌های متعددی را طی کرده و حاوی بسیاری از مواد افزودنی هستند و بسیار دستکاری می‌شوند. آن‌ها شامل غذا‌هایی هستند که به روش‌های مختلف پخته، کنسرو، منجمد، بسته بندی شده یا به شیوه‌ای متفاوت آماده می‌شوند.

بیشترین غذا‌های فرآوری شده اغلب وعده‌های غذایی از قبل آماده شده شامل پیتزای منجمد و شام‌های قابل استفاده در مایکروویو هستند. نمونه‌های دیگر عبارتند از نوشابه، چیپس، شکلات، آب نبات، بستنی، غلات صبحانه، سوپ‌های بسته بندی شده، هات داگ و سیب زمینی سرخ کرده. همچنین شامل نان‌های تولید انبوه، انواع غذا‌های آماده، فست فودها، شیرینی‌ها و دسرها، میان وعده‌های شور، گوشت آماده از جمله ناگت مرغ و ماهی، نودل و سوپ‌های فوری، سبزیجات کنسرو شده با نمک اضافه شده، میوه‌های خشک با روکش قند هستند.

محققان داده‌های مربوط به مطالعه‌ای را مورد بررسی قرار دادند که در طول سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ در یونان انجام شده بود.

همچنین پرسشنامه‌ای از این افراد برای ارزیابی میزان پیروی شأن از یک الگوی رژیم غذایی سالم برای قلب نظیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بعمل آمد.

شرکت کنندگان به مدت ۱۰ سال از نظر وقوع حوادث قلبی و عروقی کُشنده و غیرکُشنده شامل حمله قلبی، آنژین، سکته مغزی، نارسایی قلبی و اختلالات ریتم قلب (آریتمی) تحت نظر بودند.

محققان در طول مدت ۱۰ سال مشاهده کردند با افزایش مصرف غذا‌های فوق فرآوری شده، بروز حوادث قلبی عروقی به تدریج بیشتر شد. مصرف هفتگی متوسط ۷.۵، ۱۳ و ۱۸ وعده غذا‌های فوق فرآوری شده با میزان بروز بیماری‌های قلبی عروقی به ترتیب ۸.۱٪، ۱۲.۲٪ و ۱۶.۶٪ مرتبط بود.

همچنین مشخص شد که مصرف هر وعده غذایی اضافی شامل غذای فوق فرآوری شده در هفته با ۱۰٪ احتمال بیماری قلبی عروقی در طول ۱۰ سال همراه است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها