براساس ‌اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، می‌توان گفت‌ به ترتیب حدود 39 و 13درصد از بیماران گرفتار کرونا در کشورهای کلمبیا و اکوادور به واریانت «مو» مبتلا شده‎اند.
کد خبر: ۱۳۳۶۰۰۵

واریانت مو، ابتدا در کشور کلمبیا شناسایی شد و سپس در کشورهای دیگر آمریکای جنوبی و بعد در اروپا شیوع پیدا کرده است. بتازگی نیز‌ دو مورد ابتلا به واریانت مو در ژاپن شناسایی شده است.

اطلاعات دقیقی درباره واریانت مو‌ وجود ندارد، اما می‌توان گفت تاکنون حدود 3875 مورد ابتلا به این واریانت شناسایی شده است.

این آمار، عدد دقیق ابتلا به واریانت مو را نشان نمی‎دهد، چراکه در بسیاری از کشورها توان شناسایی و آزمایشگاه براساس اطلاعات منتشرشده از سوی سازمان جهانی بهداشت وجود ندارد.

واریانت جدید به احتمال زیاد مانند واریانت‎های دلتا، بتا و آلفا در برابر واکسیناسیون مقاوم است، درحالی که قدرت انتقال بیشتری نسبت به واریانت دلتا دارد. سازمان جهانی بهداشت این روزها اما نسبت به شیوع واریانت‌های جدید کرونا هشدار نمی‌دهد، بلکه نسبت به‌ کندی ‌واکسیناسیون هشدار می‌دهد که سبب افزایش مرگ و میر در مبتلایان شده است.

در بسیاری از کشورها واکسیناسیون به کندی صورت می‎گیرد و حتی در برخی کشورها واکسیناسیون هنوز شروع نشده است.

به همین دلیل است که سازمان جهانی بهداشت تاکید می‌کند که در 24 ماه آینده شاهد واریانت‎هایی خواهیم بود که با هم ترکیب می‌شوند و واریانت‎های نوترکیب را ایجاد می‌کنند، واریانت‌هایی که در برابر داروهای ضدویروس و واکسیناسیون به‌شدت مقاوم هستند و حتی قدرت کشندگی بیشتری خواهند داشت.

این اطلاعات نشان می‎دهد که جهان باید هرچه سریع‌تر در برابر ویروس کرونا واکسینه شود. در ایران هم با توجه به گستردگی مرزهای زمینی، هوایی و آبی، باید مدیریت واکسیناسیون به شکل درستی انجام گیرد. جهش‎های متفاوت کرونا، آلفا، بتا، دلتا، لامبدا و مو در همه کشورها شایع خواهد شد بنابراین، این احتمال که تاکنون سویه‌های لامبدا و مو وارد کشورمان شده باشد، دور از انتظار نیست.

چراکه ایران با کشورهای مختلف در تعامل است و این نشان می‎دهد که نحوه مبارزه با ویروس کرونا باید در کشور تغییر کند.

برای نمونه باید بیماریابی در کشور افزایش پیدا کند، قرنطینه و ایزوله کردن به‌درستی اجرا شود و مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیش از گذشته جدی بگیرند.

دولت نیز باید در کنار سرعت بخشیدن به واکسیناسیون کرونا در کشور، شرایط حمل و نقل عمومی را بهبود بخشد و به معیشت مردم کمک کند تا شهروندان راحت‌تر بتوانند پروتکل‌ ها را رعایت کنند. ‌

مرور پیک‌های گذشته کرونا نشان می‏دهد که مدیریت مناسبی برای کنترل بیماری درپیش نگرفته‌ایم. در پیک پنجم نیز که با سویه دلتا فراگیر شد،‌ هنوز به قله این موج نرسیده‌ایم، چراکه هر روز حدود 600نفر قربانی کرونا و‌ بیش از 20 هزار بیمار جدید نیز شناسایی می‌شوند.

فقط درصورتی که ابتلا به بیماری به روزانه کمتر از 8000 نفر برسد، می‎توان گفت که پیک کرونا در حال فروکش کردن است.

علیرضا ناجی - ویروس‌شناس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها